plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۴۲۷۹
در گفتگویی به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س)

ابتکار: اسلام ناب، از خرافات، تحجر و واپس گرایی به دور است

منش و شخصیت حضرت زهرا، فرازمانی و فرامکانی است
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه شخصیت چند بعدی وجودی، حضرت زهرا(س) را یک زن عادله و دانشمند و الگو برای همه زنان عالم معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه تاریخ دستخوش تحریف و سوءاستفاده شده و گاه در مورد ذکر ویژگی های افراد بزرگ آنقدر غلو می شود که اقشار مختلف جامعه از آنان فاصله می گیرند در حالی که تصویر باید انعکاسی از واقعیت باشد.
ابتکار: اسلام ناب، از خرافات، تحجر و واپس گرایی به دور است
به گزارش ایصال نیوز، «معصومه ابتکار» روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با «فاطمه دهقان نیری» خبرنگار حوزه زنان و خانواده، با تاکید بر اینکه شخصیت های بزرگ همچون حضرت فاطمه (س) به عنوان بهترین الگوی رفتاری و نمونه انسان متعالی مطرح هستند، اظهار داشت: انسان هایی که سبک زندگی آنان می تواند سرمشق و تاثیرگذار بر زندگی دیگران باشد تا آنجا که سعادت و اعتلای معنوی فرد را رقم بزند.

وی افزود: نکته مهم اینکه درست است که حضرت زهرا(س) همانند پیامبر و ائمه اطهار(ع) در اعصار گذشته زندگی می کردند اما نوع زندگی، تفکر، منش، رفتار و کلامی که از این بزرگواران باقی مانده نشان می دهد که ماهیت شخصیت آنان، فرازمانی و فرامکانی است و فقط مربوط به گذشته نیستند.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه منش و شخصیت حضرت زهرا(س) نه تنها فرازمانی و فرامکانی بلکه فراجنسیتی است، تصریح کرد: ایشان رفتار و اندیشه و تفکری داشتند که مربوط به همه بشریت و فراتر از جنسیت است شاهد مدعا آنجا که خداوند در قرآن مثال زنانی همچون آسیه همسر فرعون را می زند که برای همه مومنان چه زن و چه مرد الگو هستند.

شخصیت حضرت زهرا(س) تک بعدی نیست

ابتکار شرط صحبت کردن در مورد حضرت زهرا(س) را داشتن درک درست و همه جانبه از شخصیت ایشان دانست و تصریح کرد: حضرت زهرا (س) شخصیتی چند بعدی و همه جانبه داشتند و تک بعدی نبودند.

وی افزود: پس برای درک درست و همه جانبه از ایشان، باید از فراز و نشیب های زندگی این بزرگوار، نگاهی که به مسایل مختلف زندگی داشتند، معنویت، فداکاری، از خودگذشتگی و در عین حال درایت و دوراندیشی و نگاه علمی و عالمانه در بسیاری از مسایل و همینطور همراهی ایشان با پیامبر(ص) و حضرت علی (ع) در سختی ها و شداید درک درست و جامعی داشت و همه اینها را کنار هم باید دید.

اسلام ناب، از خرافات، تحجر و واپس گرایی به دور است

ابتکار با تاکید بر اینکه همین شخصیت چند بعدی وجودی، حضرت زهرا(س) را یک زن عادله و دانشمند و الگو برای همه زنان عالم معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه تاریخ دستخوش تحریف و سوءاستفاده شده و گاه در مورد ذکر ویژگی های افراد بزرگ آنقدر غلو می شود و این‌قدر نگاه تک بعدی و ظواهربینانه است که اقشار مختلف جامعه از آنان فاصله می گیرند در حالی که تصویر باید انعکاسی از واقعیت باشد و به گونه ای نباشد که برای جوان نسل امروز دور از ذهن باشد.  

وی افزود: بزرگان دینی همواره تلاش کرده اند که پیرایه ها و خرافات را از دین اسلام دور کنند و اسلام نابی که پیرایه و خرافات و تحجر و واپس گرایی و سوءاستفاده در آن نیست را به همگان معرفی کنند.

ضرورت بیان شخصیت حضرت زهرا(س) با زبانی گویا و قابل درک برای نسل جوان

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه اگر این پیرایه ها را دور کنیم شخصیت این بزرگواران از جمله حضرت زهرا(س) برای زن و دختر امروز شخصیت و الگویی کامل خواهد بود، یادآور شد: این اهمیت دارد که ما بتوانیم جنبه فراگیر شخصیت این بزرگواران را درست برای نسل امروز بیان کنیم، بیان صبر، از خودگذشتگی، فداکاری و همراهی این عزیزان با زبانی قابل لمس و درک برای نسل جوان و نه صرفا بیان جنبه های آسمانی و غیرقابل درک شخصیت این عزیزان.

ابتکار با تاکید بر اینکه در نحوه بیان مفاهیم و الگوهای دینی دو مشکل اساسی وجود دارد، افزود: یا به گونه ای صحبت و تعاریف محدود کننده بیان می شود که جوان امروز متوجه آن نمی شود و نسبت به آن علاقه مندی نشان نمی دهد یا اینکه درک این مسایل را به قشر خاصی محدود می کنیم در حالی که مخاطب اصلی پیامبران و ائمه(ع) همه افراد و اقشار بودند.

وی تصریح کرد: عرصه دین خدا عرصه ای نیست که بخواهد خودی و غیرخودی کند بلکه این عرصه برای همه باز است و هر کسی به زبان خود می تواند با آن ارتباط برقرار کند. اگر نتوان این عرصه را با گفتار و بیان صحیح از شخصیت های بزرگ برای همه اقشار قابل فهم کرد باید دانست که نقصی در نظام آموزشی و دینی و منابع وجود دارد.

ابتکار با ابراز تاسف از اینکه در برخی تریبون ها فقط یکسری نکات تکراری از زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) نقل می شود و کمتر به طور کامل و جامع صحبت می کنند، گفت: متاسفانه کمتر از خطبه ها و دعاهای معنوی حضرت زهرا(س) می شنویم در حالی که این دعاها و خطبه ها و کلمات قصار بسیار معنوی و در عین حال فلسفی و کاربردی است که فرد را به تفکر وا میدارد. مثلا آنجا که حضرت می فرمایند شما بهترین عبادت خود را برای خداوند بالا بفرست، خداوند هم بهترین مصلحت و سرنوشت را برای شما می فرستد؛ این یعنی اینکه تکلیف جبر و اختیار را برای انسان ها روشن می کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه شخصیت های بزرگی همچون دکتر علی شریعتی کتاب نفیس «فاطمه فاطمه است» را به رشته تحریر درآوردند که معاونت امور زنان و خانواده در این ایام، کلیپ هایی از این کتاب که کاربرد دارد را تهیه و در پایگاه خبری معاونت منتشر کرده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما