plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۱۴۲۲۹

آمریکا مبادلات فناوری‌های مخابراتی با ایران را تحریم می‌کند

وزارت بازرگانی دولت آمریکا، دستورالعمل‌های جدیدی برای جلوگیری از منع برخی مبادلات مربوط به فناورهای ارتباطی با چین، ایران و چهار کشور دیگر معرفی کرد. یک مقام ارشد آمریکایی گفته دولت این کشور طی روزهای آینده تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد کرد.
آمریکا مبادلات فناوری‌های مخابراتی با ایران را تحریم می‌کند
به گزارش ایصال نیوز، وزارت بازرگانی آمریکا دستورالعمل جدیدی صادر کرده که به این کشور اجازه جلوگیری از مبادلات فناوری‌های ارتباطی با روسیه، چین، ایران و ۳ کشور دیگر را می‌دهد. وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای از۶ کشور جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، کره شمالی، جمهوری کوبا و دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا به عنوان دولت‌های متخاصم نام برده است.

در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا اشاره شده هدف از صدور این دستورالعمل «رفع نگرانی‌های امنیت ملی، امنیت اقتصادی، سلامت عمومی و ایمنی در زمینه مبادلات مربوط به خدمات و فناوری‌ های ارتباطی و اطلاعاتی» بوده است.

این دستورالعمل بر اساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۷۳ صادر شده است که دونالد ترامپ سال گذشته آن را معرفی کرد. فرمان مذکور به وزیر بازرگانی آمریکا اختیار می‌دهد آن دسته از انجام مبادلات مربوط به خدمات و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی که توسط دشمنان خارجی «طراحی، ساخت، تولید یا عرضه» می‌شوند جلوگیری کند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در توضیح درباره این بیانیه نوشته این دستورالعمل‌ به دولت آمریکا اجازه می‌دهد مانع خرید فناوری‌های ارتباطی از چین و ۵ کشور دیگری که دشمنان آمریکا نام گرفته‌اند شود. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته قوانین جدید از ۶۰ روز دیگر اجرایی خواهند شد. این موجب می‌شود تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرایی این قانون به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا محول شود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته مشاوران بایدن گفته‌اند قصد دارند وابستگی آمریکا به فناوری‌های چینی را کاهش دهند،هر چند که تیم او هنوز سیاست‌های مشخصی در این زمینه اعلام نکرده است.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد آمریکایی بامداد جمعه (به وقت تهران) گفت دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌‌جمهور آمریکا طی روزهای آینده تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد کرد.

وبگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی نوشته دولت ترامپ در تلاش است در واپسین روزهای حضورش در قدرت تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران وضع کند. یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با این رسانه اعمال این تحریم‌ها را به نفع دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دانسته که در حال تدوین سیاست‌های خود در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

آمریکا روز چهارشنبه ۲ فرد و ۱۶ شرکت ایرانی، از جمله اولین تولیدکننده واکسن ایرانی کرونا را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

یک مقام ارشد دولت ترامپ به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت واشنگتن در حال آماده کردن تحریم‌های بیشتری است که احتمالاً طی روزهای آینده اعمال خواهند شد. این مقام آمریکایی گفته هدف از اعمال این تحریم‌ها سنگ‌اندازی در مسیر سیاست دولت آتی آمریکا نیست بلکه دولت ترامپ قصد دارد گزینه‌های چانه‌زنی متعددی در اختیار دولت بایدن قرار دهد که به دنبال مذاکرات جدید با ایران است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما