کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در دیدار پوتین با پاشینیان و علی‌اف

بیانیه مشترک برای توسعه قره باغ، در کاخ کرملین امضا شد

اسپوتنیک , 22 دی 1399 ساعت 20:36

ولادیمیر پوتین پس از دیدار مشترک با رئیس جمهور آذربایجان و پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در کاخ کرملین، از امضای بیانیه مشترکی در مورد توسعه قره باغ و تلاش برای استقرار صلح خبر داد.


به گزارش ایصال نیوز، به دنبال مذاکرات در کرملین، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان بیانیه مشترکی در مورد توسعه قره باغ را امضا کردند.

رئیس جمهور روسیه گفت: طرح آن توسط معاونین نخست وزیر روسیه، آذربایجان و ارمنستان ارائه خواهد شد.

به گفته رهبر روسیه ، برنامه اجرای توافق به زودی توسط معاون نخست وزیران سه کشور ارائه می شود. آنها یک کارگروه را رهبری خواهند کرد که با ترمیم روابط اقتصادی، تجاری و حمل و نقل و همچنین باز کردن مرزها در قره باغ کوهستانی کار خواهد کرد. علاوه بر این، زیر گروه های تخصصی نیز تشکیل می شود.

پوتین تأکید کرد: "من اطمینان دارم که اجرای این توافق نامه ها به نفع ملت ارمنستان و آذربایجان خواهد بود و بدون هیچ تردیدی به نفع منطقه به طور کلی و در نتیجه منافع فدراسیون روسیه خواهد بود."

پاشینیان موافقت کرد که توافقات صورت گرفته در نشست مسکو منجر به تضمین های امنیتی بیشتر در قره باغ و کمک به تغییر وجهه اقتصادی منطقه شود.

الهام علی ‌اف نیز به نوبه خود گفت: " "دو ماه از آتش بس می گذرد و این واقعیت که امروز رهبران سه کشور که بیانیه 9 و 10 نوامبر را امضاء کرده‌اند، در مسکو جمع شده‌اند، نشان می دهد که ما برای نتیجه گیری مصمم هستیم، ما مصمم هستیم که در روی اقداماتی که در سپتامبر-نوامبر انجام شد، خط بکشیم ."

علی اف در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: پس از بیش از ۳۰ سال، آذربایجان از طریق ارتباطات حمل و نقل از طریق خاک ارمنستان با جمهوری خودمختار آذربایجان نخجوان ارتباط برقرار می کند، جمهوری ارمنستان نیز از طریق قلمرو آذربایجان به روسیه و به ایران دسترسی ریلی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان همچنین از طریق جمهوری خودمختار نخجوان به ترکیه دسترسی خواهد داشت.

گفتنی است؛ درگیری بین جمهوری قره باغ کوهستانی مورد حمایت ارمنستان و آذربایجان در 27 سپتامبر آغاز شد. طرفین یکدیگر را به تحریک متهم کردند. در طی چند هفته، ارتش آذربایجان تعدادی از مناطق از دست رفته در درگیری های نظامی در اوایل دهه 1990 را اشغال کرد. در 9 نوامبر، رهبران آذربایجان، ارمنستان و روسیه بیانیه ای درباره آتش بس كامل در قره باغ امضا كردند. طبق مفاد سند، طرفین در مواضع خود باقی خواهند ماند. سپس سه منطقه دیگر تحت کنترل باکو درآمد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 14166

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/14166/بیانیه-مشترک-توسعه-قره-باغ-کاخ-کرملین-امضا

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir