plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۱۴۱۴۵
با حضور در برنامه جهان آرا

دریادار تنگسیری: تسلط و اشراف کاملی در خلیج فارس داریم

خلیج فارس در امنیت کامل است
فرمانده نیروی دریایی سپاه ضمن ارائه روایتی از عملیات جست‌وجوی لاشه‌های پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک گفت: خلیج فارس در امنیت کامل است و اگر این امنیت را نیرویی بخواهد به هم بزند، فرامنطقه‌ای‌ها هستند.
دریادار تنگسیری: تسلط و اشراف کاملی در خلیج فارس داریم
به گزارش ایصال نیوز از سپاه، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه با حضور در  برنامه جهان آرا به بیان مطالبی پیرامون  تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس در سالگرد بازداشت تفنگداران دریایی آمریکا پرداخت.

دریادار تنگسیری در این برنامه در پاسخ به سوالی درخصوص امنیت خلیج فارس و تحولات منطقه آمریکا اظهار داشت: خلیج فارس در امنیت کامل است و اگر این امنیت را نیرویی بخواهد به هم بزند، فرامنطقه‌ای‌ها هستند که از جاهای دور به خانه ما در خلیج فارس آمده اند.

وی افزود: امروز ما یک تسلط کامل بر خلیج فارس و اشراف کاملی در کل خلیج فارس داریم. حضور دائمی برادران بسیج دریایی ما باعث شده که ما یک اشراف کامل را از لحاظ نیروی انسانی در منطقه داشته باشیم؛ ضمن اینکه رصد اطلاعاتی ما با رادار ها و سامانه های الکترونیک و الکترواپتیک وجود دارد.

دریادار تنگسیری ضمن بیان اینکه وقتی دشمن از ورودی تنگه‌هرمز وارد می‌شود، ما رصد می‌کنیم و قانون کنترل باند را انجام می‌دهیم و در داخل به آب‌های ما اصلاً نمی آید و تا زمانی که خارج شود در رصد اطلاعاتی ما قرار دارد، تصریح کرد: ما هر بار که آماده رزمایش می‌شویم، دشمن توان عملیاتی و موشکی و شناوری ما را می‌بیند و همین‌ها بازدارنده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر اینکه بازدارندگی سیاسی نیست و باید فقط مقابل دشمن صف‌آرایی کنیم، گفت: اگر صف آرایی کردیم و توانی فراتر از آنها به صحنه آوردیم، این موجب عقب نشینی دشمن می شود و خیال نکنیم که از لحاظ سیاسی می‌توانیم موجب عقب نشینی دشمن شویم.

دریادار تنگسیری با تاکید بر اینکه رزمنده هایی که در جبهه های دریایی صف‌آرایی می‌کنند سایه جنگ را از کشور دور می‌کنند، اظهار داشت: این رزمایش‌ها و آمادگی‌هایی که روز به روز به رخ دشمن می‌کشیم اثر گذاشت و این سایه جنگ را از ملت ما دور کرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تحرک های منطقه‌ای کشورهایی چون امارات و بحرین اظهار داشت: آمریکایی ها در راهبرد امنیت خلیج فارس مانده اند و ما در مرحله اول دشمن را در راهبردش متوقف کرده‌ایم و خلیج فارس محل امنی هست.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: آمریکا باید از منطقه خلیج‌فارس برود و راهی غیر از خالی کردن منطقه ندارد و آمریکایی ها در آینده نمی توانند در منطقه دوام بیاورند و خلیج فارس متعلق به ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس است و خانه ما و کشورهای مسلمان جنوب خلیج فارس است.

دریادار تنگسیری در این برنامه در پاسخ به پرسشی پیرامون توقیف نفتکش کره‌ای که اخیراً توسط نیروی دریایی سپاه انجام شد اظهار داشت: این کشتی بنا به درخواست بنادر و دریانوردی هرمزگان و حکم قوه قضاییه توقیف شد و ما هم مجری حکم قوه‌قضاییه بودیم.

وی افزود: آلودگی را در جنوب غربی تنب کوچک در زمان تاریکی هوا انجام داده و صبح که منطقه را رصد کرده اند متوجه این موضوع شده اند و از آن مسیر فقط این کشتی عبور کرده بود و متوقف شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: این کشتی مسئله زیست محیطی در منطقه ایجاد کرده و حکم قضایی دارد و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان این کار صورت گرفته است.

دریادار تنگسیری در پاسخ به سوالی پیرامون سابقه آلودگی زیست محیطی در خلیج فارس نیز اظهار داشت: هم آلودگی سابقه داشته و هم یک کشتی یکی از سکوهای نفتی ما را تصادم و خراب کرد  و ما این کشتی را گرفتیم و از آن خسارت دریافت کردیم.

وی افزود: یک کشتی هندی آلودگی زیست محیطی ایجاد کرده بود که ما گرفتیم و ما سابقه زیادی از کشتی‌هایی داریم که تخلف کرده بودند و آنها را گرفتیم و کشتی انگلیسی هم چندین تخلف را انجام داده بود و «ای آ اس‌»اش را خاموش کرده بود و جواب ما را نمی داد و از مسیری به داخل می‌آمد که مسیر خروجی هست و اینها تخلف است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: اینها موارد تخلفی هست که اگر صورت بگیرد ما باند ورودی را کنترل می‌کنیم و باید جواب بدهند و رادارشان روشن باشد و قوانین را رعایت کنند و اگر رعایت نکنند، می‌گیریم و تذکر می‌دهیم و بعد رها می‌کنیم و بعضی‌هایشان هم تا زمانی که روشن نشده، باید دادگاه مسئله‌شان را پیگیری کند.

دریادار تنگسیری همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون جزئیات دستگیری تفنگداران آمریکایی توسط سپاه و پنجمین سالگرد این اتفاق، اظهار داشت: آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و کانادایی ها و استرالیایی‌ها در خلیج فارس ضرب دست ما را خورده اند. آمریکایی ها در سال ۸۲ در شمال خلیج فارس می‌خواستند به ورودی اروند بیایند و ۴ نفر آمریکایی با دو نفر کویتی بودند. ما گرفتیم و بعد از ۷۲ ساعت پس از گرفتن تعهد آزاد شان کردیم.

دریادار تنگسیری ادامه داد: در سال ۸۳، هشت کلاه سبز انگلیسی که مدعی بودند خیلی آدم های زبده‌ای هستند، با بهترین تجهیزات با دو قایق توسط بچه های ما دستگیر شدند و هم شناورها و هم سلاح‌هایشان را نگه داشتیم و افرادشان را هم از طریق سفارت فرستادیم. سال ۸۶ پانزده نفر ملوان انگلیسی را گرفتیم و قایق و سلاح‌هایشان را گرفتیم و افرادشان را رها کردیم.

فرماندهی نیروی دریایی سپاه با اشاره به دستگیری ۲۴ کانادایی، اظهار داشت: آن موقع با سردار باقری که مسئول عملیات ستاد کل نیروهای مسلح بود، تماس گرفتم و ایشان گفتند که فعلاً نگه‌شان دارید تا به شما بگویم چه کار کنید و بعد گفتند که رهایشان کنید. چنان ترسیده بودند که وقتی روی این کشتی که کاپیتانش سوریه‌ای بود رفتیم، می‌گفت شما چه کار کرده‌اید که اینها اینقدر و وحشت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما هر بار به آنها نزدیک می شویم اینها خودشان را می بازند، گفت: داستان سال ۹۴ نباید از اذهان جوانان ما حذف شود چون یک غرور ملی بود و من آن را یک نقطه عطف نظامی در تاریخ نظامی ما می‌دانم و باید بماند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به جمع کردن لاشه های پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک توسط نیروی دریایی اظهار داشت: این هم یکی از نقطه عطف های نظامی ما هست. باید لاشه‌هایی از این پهپاد را پیدا کرده و می‌آوردیم تا ثابت کنیم این پهپاد در آب های ما بوده است. آن روز دریا آن‌قدر مواج و هوا آن‌قدر مِه بود که هیچ شناوری به دریا نمی‌رفت و من با فرمانده پایگاه جاسک تماس گرفتم و گفتم باید به هر طریقی که شده آثاری از این پهپاد را گیر بیاورید.

سردار تنگسیری افزود: با پنج فروند شناور حرکت کردند و تعریف می‌کردند که ما ۵ فروند، همدیگر را نمی توانستیم ببینیم چون دریا خراب و مواج بود. بعد از مدتی تماس گرفت که ما با یکی از شناورهایمان قطع ارتباط کرده‌ایم و احتمالا اتفاقی برایش افتاده است و من گفتم که این واجب‌تر از هر چیزی هست و ادامه مسیر بدهید و لاشه‌های این پهپاد را پیدا کنید.

وی ادامه داد: بلافاصله یک شناور فرستادیم تا آنجا را پیدا کنند و رفتند و به لاشه رسیدند و گفتند که مختصات پهپاد در آبهای ما است. ما هرچه گشتیم این قایقمان که دو نفر از رزمندگان ما در آن بودند را پیدا نکردیم. این قایق در عمق ۸۱ متری غرق شده بود و بچه‌ها هم از ساعت ۸:۳۰ چیزی حدود ۱۴ کیلومتر را 9ساعت شنا کردند و ساعت ۵ غروب به ساحل رسیدند و تماس گرفتند که ما زنده هستیم.

دریادار تنگسیری با اشاره به پیدا شدن این شناور، اظهار داشت: این شناور را در عمق ۸۱ متر روز بعد پیدا کردیم و دیدیم همه سلاح‌های درونش و جیب خشاب‌ها و گلوله‌های ۱۰۷ که درونش هست با جعبه‌اش هنوز سالم است و ظرف ۲۴ ساعت شناور را عملیاتی کردند و این هم جزو امدادهای خداوند بود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در پاسخ به پرسشی در خصوص امکان رویارویی نظامی ایران با هر نیروی نظامی دیگر در خلیج فارس, اظهار داشت: ما جنگ مقابل آمریکایی‌ها را یک جنگ ناهم‌تراز و نامتقارن تعریف می‌کنیم و برای همین بسیج دریایی را تعریف کرده‌ایم.

وی افزود: کار بسیج دریایی در زمان صلح این است که از شرف و ناموس و کشورش حراست کند. برادران اهل سنت و تشیّع ما و جوانان با غیرت ایرانی ما با آغوش باز پذیرفتند و لبیک گفتند. در سیل خوزستان ۳۰۳ فروند شناور را به آنجا بردیم که پیش از ۱۷۰ شناور آن مربوط به بسیج دریایی بود و تعداد قابل توجهی از آن برادران اهل سنت بودند.

وی با اشاره به اینکه ۵۳۸ ناوگروه را از بسیج دریای ساماندهی کرده‌ایم و هر ۴۰ فروند قایق یک ناوگروه و هر ۱۰ فروند لنج یک ناوگروه می‌شود، اظهار داشت: تا الان ۱۳ هزار و ۵۸۴ شناور و لنج و قایق را سازماندهی کرده‌ایم و11084  قایق و ۲۵۰۰ لنج را در جنوب و شمال کشور سامان داده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه در مورد صید ترال ابتدا ۲۵ شناور خارجی و گرفتیم که در صیدگاه های ممنوع صید می کردند، گفت: ترال یا کف‌‌کش تمام مرجان‌های کف دریا را از بین می‌برد و اگر این مرجان‌ نباشد امواجی که در در یا هست، مانند بیابان می‌شود و ماهی‌ها از آنجا کوچ می کنند و سرعت آب زیاد می شود و نمی توانند تخم گذاری کنند.

دریادار تنگسیری با تاکید بر اینکه ما نیازمند این بسیجی‌ها هستیم و الان ۳۵ هزار و ۸۴۶ نفر را سازمان داده‌ایم و در فاز بعدی ۵۰۰ فروند شناور سنگین و غیر سنگین را شناسایی کرده ایم، اظهار داشت: در فاز بعد به اقیانوس می رویم و ما مانع صید صنعتی نیستیم و می‌گوییم که اولاً نباید خارجی‌ها در آبهای ما ماهی بگیرند و ثانیاً جایی بروید که تورتان به کف نرسد و رزق دریانورد و ملوان ما را نبرید که بیکار شود. ایرانی‌ها از قدیم دریانورد بوده‌اند و جزو ملت هایی بوده اند که دریا را تصاحب کرده اند.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما