plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
کد مطلب : ۱۴۱۳۴

مذاکره مهم ۹ میلیارد دلاری در وزارت خارجه با کره جنوبی

ورود هیات کره جنوبی به ایران
عصر امروز با مذاکره هیئت کره جنوبی که به تهران آمده،‌ درباره طلب ۹ میلیارد دلاری ایران، امید است راهی برای برون رفت از بن بست ایجاد شده، گشوده شود.
مذاکره مهم ۹ میلیارد دلاری در وزارت خارجه با کره جنوبی
به گزارش ایصال نیوز، هیأت کره جنوبی عصر امروز (یکشنبه) در وزارت خارجه پای میز مذاکره خواهد نشست تا در خصوص پرداخت طلب نفتی ایران که به خاطر سنگ اندازی های ترامپ و خروج وی از برجام به بن بست خورده، راهی پیدا کنند.

اگر‌چه از موضوع طلب ایران و بلوکه شدن پول های نفت کشورمان از سوی کره جنوبی بیش از دو سال می‌گذرد و تا ۱۰ روز دیگر هم دونالد ترامپ بر مسند قدرت در آمریکا نخواهد بود؛ اما در آوردن سنگی که درون این چاه انداخته، مشکلات خاض خودش را دارد؛ حالا حتی اگر مردم آمریکا خواستار عزل فوری او باشند یا ترامپیست‌های تندرو با حمله به کنگره پایه‌های دموکراسی این کشور را به لرزه درآورده باشند، همه این‌ها برای کره جنوبی به‌عنوان کشوری محتاط و هراسان به خاطر جریمه شدن از سوی آمریکا و از ‌دست‌دادن منابع مالی، دلیل نمی‌شود که بدهی‌اش را به ایران پرداخت نکند.

بین هفت تا ۹ میلیارد دلار از محل تجارت ایران با کره جنوبی در این کشور مسدود شده و این اتفاق از آن زمانی رخ داد که دونالد ترامپ، یک سال بعد از خروج از برجام دیگر به هیچ‌یک از مشتری‌های نفت ایران از‌جمله کره جنوبی معافیت تحریمی نداد.

این در حالی بود که کره جنوبی بار‌ها تلاش کرد تا برای پرداخت طلب ایران، این معافیت را دریافت کند؛ اما این اتفاق رخ نداد. به‌این‌ترتیب مبالغی که از قبل تحریم در این کشور تجارت شده بود، نیز برای ایران غیر قابل دسترسی شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که بعد از دستیابی به برجام، حجم روابط تجاری ایران با کره به ۱۸ میلیارد دلار هم رسیده بود و سئول یکی از پنج مشتری اول نفت ایران بود.
از آنجا که تلاش‌های دیپلماتیک پشت پرده ایران برای آزاد‌کردن این بدهی به نتیجه نرسید، موضوع به رسانه‌ها درز پیدا کرد.

سخنگوی وقت وزارت امور خارجه مبلغ بدهی کره جنوبی را اعلام کرد و مقامات دیگر هم گاه و بی‌گاه از این موضوع گلایه کردند.

خرداد گذشته رئیس کل بانک مرکزی نیز برای یافتن راه‌حلی به سئول سفر کرد؛ اما با کوله باری پر از گلایه به تهران بازگشت و حتی افشا کرد که «هم‌اکنون ایران هفت میلیارد دلار در کشور کره جنوبی سپرده دارد که طرف کره‌ای به جای پرداخت سود به این سپرده‌ها، هزینه نگهداری آن را نیز از ما می‌گیرد».

آذر سال گذشته نیز نماینده ویژه رئیس‌جمهور کره جنوبی به تهران آمد تا در این زمینه مذاکراتی داشته باشد؛ اما همه گزینه‌هایی که روی میز گذاشته شد، برای گرفتن مجوز از آمریکا به سئول برده و بعد هم نماینده‌ای به واشنگتن منتقل کرد و باز روز از نو و روزی از نو. آمریکا مجوز نداد و گره کور همچنان باقی ماند. در این مدت نه هیئتی رفت و نه هیئتی آمد؛ اما تلاش‌های دیپلماتیک برای باز‌کردن این گره ادامه داشت.

بنابر گزارش روزنامه شرق، خرید دارو و تجهیزات پزشکی یکی از گزینه‌های مطرح‌شده از سوی ایران بود که آن هم تنها به مبلغی ناچیز از سوی کره جنوبی پرداخت شد که باز اعتراض ایران را برانگیخت؛ اما آخرین تیر ترکش، پرداخت قسط اول خرید واکسن کرونا از کوواکس بود که حتی کره جنوبی برای این موضوع نیز نیازمند جواب مثبت واشنگتن بود؛ اما جواب واشنگتن از قبل پیدا بود و بی‌معنی‌بودن ادعای تحریم‌نبودن دارو، غذا و تجهیزات پزشکی بیش‌از‌پیش هویدا شد.

اکنون با آمدن هیئتی از کره جنوبی و مذاکره بر سر چگونگی تعامل مالی و دسترسی ایران به پول خود در این کشور، به نظر می‌رسد اندک بارقه‌ای از امید برای بهبود رابطه به چشم می‌خورد.

اگر چه شاید توقیف نفتکش کره جنوبی در تنگه هرمز با همه استدلال در خصوص مشکل فنی و زیست محیطی این نفتکش، در روند این مذاکره خلل ایجاد کند؛ اما آنچه هویداست، این است که اگر نفتکش آن‌ها حق دارد به‌سادگی از تنگه هرمز بگذرد و چرخ تجارت این کشور بچرخد، ایران نیز حق دارد به پول نفت خود دسترسی داشته باشد. هر چند این دو موضوع از هم جدا هستند و حتما در میز مذاکره به طور جداگانه بررسی خواهد شد. سئول برای بهبود رابطه‌اش با ایران بعد از این کج‌رفتاری، باید گام‌های مثبت بیشتری بردارد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما