plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۱۴۱۲۳
در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا

روحانی: سند واکسیناسون 60 میلیون نفر در 4 فاز با اولویت های مشخص تهیه و تدوین شده است

مردم را وسیله آزمایش واکسن های خارجی قرار نمی دهیم
رئیس جمهور با اشاره به تصویب سند تعیین اولویت‌ها برای واکسیناسیون در برابر کرونا در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار داشت: برای روزی که واکسن در اختیار ما بوده و قرار است واکسیناسیون آغاز شود به یک سند برای تعیین اولویت‌ها نیاز داشتیم که در این جلسه به تصویب رسید.
روحانی: سند واکسیناسون 60 میلیون نفر در 4 فاز با اولویت های مشخص تهیه و تدوین شده است
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: شرایط وضعیت مناطق زردی را که تعداد بیماران مثبت آن، دو در صد هزار خواهد بود، آبی اعلام می کنیم  و همه کسب و کسب ها در این مناطق فعالیت خود را انجام می دهند و البته در مناطق زرد هم با مراعات دقیق پروتکل‌ها، ان‌شاء الله فعالیت کسب و کارها آغاز می شود.

رئیس جمهور در عین حال پایدار سازی شرایط کنونی و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مواجهه با  موج چهارم بیماری را ضروری خواند و اظهارداشت: رعایت یک سلسله مواردی برای حفظ این وضعیت مهم است چرا که هر یک از این مجموعه ها آسیب ببیند مجددا با خطر مواجه خواهیم شد.

 دکتر روحانی گفت: همانطور که ماسک زدن ضروری است، رعایت فاصله‌گذاری های اجتماعی و پرهیز از دورهمی ها و اجتماعات هم ضروری است. هریک از اینها حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند که مانع گسترش ویروس می شود و تضعیف هر یک از این حلقه ها کل مدیریت مقابله با کرونا را از بین می برد.

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم استمرار رعایت همگانی دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: اگر مجبور شویم بار دیگر برای مهار شیوع کرونا محدودیت‌های شدید وضع کنیم، طبیعتاً برای بسیاری از مشاغل و مردم مشکل ایجاد می‌شود و امیدوارم همه کمک کنند تا دوباره مجبور به وضع محدودیت‌های گسترده و شدید نشویم.

دکتر روحانی تهیه واکسن و انجام واکسیناسیون را از مطالبات به حق مردم دانست و افزود: دولت همه تلاش خود را برای تهیه واکسن مورد اعتماد انجام داده، اما همگان بدانند که دولت حدود 40 روز برای انتقال پول مورد نیاز خرید واکسن گرفتار بود و این جنایتی بود که حتی در زمینه تهیه دارو علیه ملت ایران اعمال شد. در عین حال دولت همه اقدامات لازم برای ساخت واکسن داخلی، ساخت واکسن مشارکتی و خرید و واردات واکسن، انجام داده و با وجود محدودیت‌های مالی فراوان، در این زمینه با دست باز عمل کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به تصویب سند تعیین اولویت‌ها برای واکسیناسیون در برابر کرونا در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار داشت: برای روزی که واکسن در اختیار ما بوده و قرار است واکسیناسیون آغاز شود به یک سند برای تعیین اولویت‌ها نیاز داشتیم که در این جلسه به تصویب رسید و براساس آن، کادر درمانی، کارکنان خانه‌های سالمندان، جانبازان و معلولین، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، به ترتیب در اولویت‌های اول و دوم دریافت واکسن قرار داشته و برنامه واکسیناسیون باقی آحاد اجتماع نیز در این سند دیده شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم نباید در زمینه واکسن به شایعات توجه کنند، تصریح کرد: پیشنهادهایی برای تهیه واکسن و استفاده از آن در جریان آزمایش‌های انسانی به جمهوری اسلامی ایران نیز شد، اما وزارت بهداشت و درمان به حق این پیشنهادها را نپذیرفت و اجازه نداد که مردم برای مقاصد آزمایشی شرکت‌های ساخت واکسن مورد استفاده قرار گیرند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که چنین اتفاقی نیفتاده و نخواهد افتاد و لازم است هر گونه خبر و اطلاعی در مورد واکسن را از منابع معتبر دریافت کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته مردم باید توجه داشته باشند که حتی زمانی که واکسن آمد و واکسیناسیون انجام شد، این موضوع به معنای مجوزی برای کنار گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی نیست و همه پروتکل‌ها از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی باید حداقل چندین ماه پس از انجام واکسیناسیون به طور جدی و دقیق رعایت شود تا از رسیدن به شرایط ایمن مطمئن شویم.

متن کامل سخنان دکتر روحانی در این مراسم نیز به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در هفته‌ای که گذشت برغم اینکه در بسیاری از مناطق جهان شاهد توسعه این ویروس بودیم و مشکلات فراوانی را در برخی از کشورها مشاهده کردیم. بحمدالله با همکاری خوب مردم عزیز کشورمان و مراعات پروتکل‌ها، روند بیماری کاهشی بوده و در مجموع آماری که امروز داده شد، نشان داده شد تلاشی که در آذرماه انجام گرفت، شرایط مناسب‌تری را بوجود آورد.

80 درصد بستری‌ها کاهش پیدا کرده و 70 درصد از فوتی‌ها کاهش یافته که رقم بسیار ارزشمندی است گر چه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و باید تلاش‌های خودمان را ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم.

اما در عین حال همکاری مردم باعث شد که امروز جزو مصوبات، یک وضعیت جدید هم به وضعیت قرمز، نارنجی و زرد اضافه شد و آن شرایط وضعیت آبی بود. برای مناطق زردی که تعداد بیمار‌های کرونای مثبت 2 در 100 هزار خواهد بود و شرایط هم به سمت شرایط نزولی باشد آن مناطق را آبی اعلام می‌کنیم که در مناطق آبی تمامی کسب و کارها فعالیت خودشان را انجام می‌دهند.

البته در مناطق زرد هم با مراعات پروتکل‌های شدید، ان‌شاء الله کسب و کارها اجرا می‌شود و ادامه پیدا می‌کند، اما در عین حال مسأله پایدارسازی شرایطی که امروز به آن رسیدیم مهم است که خدای ناکرده به شرایط سخت گذشته برنگردیم و همچنین اقدامات پیشگیرانه ضروری است برای اینکه ان‌شاء الله وارد موج چهارمی نشویم و تا پایان سال مشکلی نداشته باشیم.

اینها جزو ضروریت‌هایی است که مورد تأکید همه ماست یعنی باز هم در وسایل حمل و نقل عمومی در دور همی‌ها، اجتماعات و ترددهایی که غیرضرور است و لازم نیست، خیلی این مسئله مهم است. در جلسه هم گله‌هایی نسبت به برخی از اجتماعاتی که نمی‌بایست این اجتماع به آن صورت انجام می‌گرفت مطرح شد.

همه تلاش ما این است زحماتی که تاکنون کشیده شده خدای ناکرده با خطر مواجه نشود، برای اینکه در مبارزه با این ویروس موفق شویم مجموعه کارهایی باید انجام دهیم که اگر هر یک از این مجموعه‌ها آسیب ببیند ما را با خطر مواجه می‌کند.

یعنی همانطور که ماسک زدن ضروری است، فاصله‌گذاری هم به همان نسبت لازم است و دورهمی و اجتماعات هم به همان نسبت نباید باشد. باید مراقبت کنیم که اجتماعاتی تشکیل نشود، همه اینها حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند تا مانع شوند از اینکه این ویروس گسترش پیدا کند، هر یک از این حلقه‌ها اگر ضعیف شود، کل مدیریت را از بین می‌برد.

یک مثال در ذهنم است در مسایل امنیتی که این هم جزو آن مسایل است. می‌گویم که در مسایل امنیتی و اینجا در مسایل بهداشتی اگر مراعات نکنیم، هر عددی پیدا کنیم ضرب در صفر می‌شود و عدد وقتی در صفر ضرب می‌شود، نتیجه‌اش صفر می‌شود بنابراین همه آثار و نتایج را از بین می‌برد.

بنابراین این مجموعه باید مورد مراعات ما باشد و استمرار هر دوی اینها برای ما مهم است. ضمن اینکه خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم. محدودیت های شدیدی که ناچار می‌شویم گاهی بوجود بیاوریم، مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند در زندگی و اقتصاد و فرهنگ جامعه، به هر حال چاره‌ای نیست و باید کاری کنیم که این زمان محدودیت‌های شدید را با همکاری همدیگر به حداقل ممکن کاهش دهیم.

نکته دیگری که بسیار مهم است و در این جلسه هم راجع به آن تصمیمات خوبی اتخاذ شد مسأله واکسن است. امروز یکی از مطالبات مردم این است که سریع‌تر واکسن را در اختیار مردم قرار دهیم. واکسنی که مورد اطمینان است و مرجع ما هم سازمان بهداشت و درمان است.

در داخل هر چه سریع‌تر کار را به نتیجه برسانیم که الحمدالله اقدامات خوبی در داخل انجام می‌گیرد. در خارج هم واکسن مطمئنی را بخریم و وارد کشور کنیم. علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلات که بیش از یک ماه، 40 روز گرفتار نقل و انتقال پول بودیم. این جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داد یکی از موارد و یکی از مثال‌های بسیار روشن‌اش تهیه واکسن کرونا بود.

اینقدر مشکلات ایجاد کردند برای اینکه پولی که داریم را به حساب یک شرکت دیگر جابجا کنیم برای اینکه واکسن کواکس را در زمانی که نوبت ما می‌شود در آن سهیم باشیم و این واکسن‌ها را وارد کشور کنیم با چه مشکلاتی مواجه شدیم.

دولت همه اقدامات لازم را انجام داده است. چه آنجایی که می‌خواهیم واکسن مشترک بسازیم چه بخواهیم  واکسن بخریم و چه در داخل تولید کنیم، هر جا ارز و ریال نیاز بوده، دولت بدون هیچ مضایقه‌ای علیرغم همه سختی‌ها در این زمینه با دست باز وارد شده است.

باز هم تأکید می‌کنم برای ساخت واکسن یا برای خرید واکسن هر ارز و ریالی نیاز باشد، بلافاصله به هر قیمتی باشد علیرغم همه مشکلات تأمین خواهیم کرد. اما زمانی که واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد و می‌خواهیم از این واکسن استفاده کنیم نیاز به سند و مقرراتی داشتیم که چگونه زمانی که به واکسن رسیدیم از آن استفاده کنیم.

در سندی که امروز در جلسه بحث شد و نکاتی مورد نظر اعضای جلسه بود برای اینکه به نوعی این سند تکمیل شود 4 فاز را در این سند مد نظر قرار دادیم.

وقتی واکسن در اختیار ما قرار بگیرد. در فاز اول اجرای واکسیناسیون برای حدود یک میلیون و 300 هزار جمعیت خواهد بود اینها افراد کادر درمان هستند که در خط مقدم هستند و افرادی هستند که شرایط‌شان شرایط پرخطر است و افرادی که در سرای سالمندان هستند یا جزو معلولین و جانبازان هستند. افراد پرریسک و کادر درمان جزو فاز اول و گروه اول خواهند بود.

بعد فاز دوم است که یک جمعیت بالاتری است. در فاز دوم حدود 12 میلیون جمعیت هستند که اینها باز هم اولویت‌های خاص خودشان را دارند. افرادی که سن‌شان بالاست یا بیماری زمینه‌ای دارند یا هر دو. در فاز دوم قرار می‌گیرند و فاز سوم هم شامل جمعیتی حدود 19 میلیون نفر است و گروه بعدی در فاز چهارم هستند.

البته تلاش ما این است که این فازها کوتاه شود و در حداکثر زمان که می‌توانیم این را اجرا و زمان را کوتاه کنیم ان‌شاء الله در سالی که در آن هستیم و در سال آینده  این 4 فاز را انجام دهیم البته مردم ما می‌دانند که وقتی واکسن در اختیار ما باشد، این نیست که در یک لحظه و یک روز واکسیناسیون انجام بگیرد. اگر بخواهیم به 60 میلیون نفر در این کشور واکسن بزنیم یعنی در دو نوبت 120 میلیون بار باید این واکسن در مکان های مختلف تزریق شود و با شیوه‌هایی که داریم این زمان‌بر است.

اگر با 500 هزار نفر هم بتوانیم کار واکسن را انجام دهیم. شما ببینید روی 60 میلیون چقدر می‌شود. حدود 2 الی 3 ماه زمان می‌برد و اگر این ب‌خواهد 2 برابر شود باز هم زمان بیشتری می‌برد، به هر حال خود واکسن و اجرای آن یک زمانی را می‌برد که همه آینها در سند امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نکته دوم این است که واکسن‌هایی در اختیار ما بود که بتوانیم زودتر در کشور بیاوریم منتها واکسنی بود که می‌خواستند روی مردم ما آزمایش کنند، یک شرکت‌هایی بودند که به ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت و درمان به حق نپذیرفت و قبول نکردند. بعضی از کشورها قبول کردند که ما کاری به آنها نداریم.

بنابراین مردم مطمئن باشند که آنها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.

مسأله سوم هم شایعاتی است که راجع به واکسن ایجاد می‌شود، صدا و سیما و رسانه‌های ما، باید تلاش کنند با این شایعات مقابله کنند. فلان جا واکسن دارند، فلان جا وارد شده، فلان جا قیمت‌اش چه است. مردم واقعاً به متخصصین وزارت بهداشت و درمان و قرارگاه و ستاد گوش دهند و گول افرادی را نخورند که اینجا و در این شرایط سوء استفاده می کنند.

حتماً خرید و تهیه واکسن جزو اولویت‌های ما است که انجام می‌دهیم و و در زمان و شرایطی که اعلام می شود در اختیار مردم قرار خواهد گرفت ضمن اینکه مردم عزیز بدانند اگر واکسن آمد و تزریق واکسن هم شروع شد. معنی‌اش این نیست که پروتکل‌ها را کنار بگذاریم این پروتکل‌ها ماه‌ها باید ادامه پیدا کند.

بر فرض هم که خود واکسن اثرش صد در صد باشد که اثرش در هیچ واکسنی صد در صد نیست. به هر حال چندین هفته زمان می‌برد تا تأثیرگذار باشد، بعد دوز بعدی باید تزریق شود، تقریباً همه دنیا، آنهایی که از واکسن به سرعت استفاده می‌کنند توصیه می‌کنند که حتی اگر واکسن به اندازه کافی باشد و شروع شود، یک زمان 5، 6 ماهه همه باید پروتکل های بهداشتی را به طور کامل مراعات کنند تا شرایط، شراطی مناسبی باشد برای سلامت مردم.

باز هم از مردم عزیز و بزرگوار و کادر درمان بخاطر تلاش‌هایی که انجام دادند تشکر می کنم، مصوبات امروز هم به اطلاع مردم خواهد رسید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما