plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۴۱۰۲
در پی فرو ریختن بخشی از آجرهای طاق کسرا

وزارت آثار تاریخی عراق اقدامات اولیه در رابطه با حفظ طاق کسرا را آغاز کرد

نگرانی از ریزش کامل این اثر ارزشمند تاریخی
به دنبال فرو ریختن بخشی از آجرهای سقف اثر تاریخی – فرهنگی «طاق کسرا»، وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق اقدامات اولیه حفاظت از این اثر را در حومه شهر «مدائن» در ۳۰ کیلومتری جنوب بغداد آغاز کرده است.
وزارت آثار تاریخی عراق اقدامات اولیه در رابطه با حفظ طاق کسرا را آغاز کرد
به گزارش ایصال نیوز، وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق در نخستین اقدام، در روزهای اخیر کل محوطه این بنای تاریخی را با سیم خاردار و دیوارهای بتونی به شعاع چند ده متری از محل اثر احاطه و بازید عمومی از آن را ممنوع کرده است.

طاق کسرا به عنوان یکی از بزرگترین طاق‌های آجری تاریخی ساخت دست انسان در دنیا شناخته می‌شود.

تیمی از خبرنگاران ایرنا روز (پنجشنبه) طی بازدید از محل، مشاهده کرد که وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق، یک پست نظامی را در مکان دایر شده و از هرگونه نزدیک شدن بازدید کنندگان به اثر جلوگیری به عمل می‌آورد. نگهبان نظامی حفاظت از طاق کسرا گفت که به دستور وزارت فرهنگ عراق، تا اطلاع ثانونی بازدید از اثر تاریخی – فرهنگی طاق کسرا ممنوع است. تعدادی از شهروندان عراقی نیز در حین مراجعه برای بازدید از اثر، با مخالفت این پست نگهبانی مواجه شدند.

لازم به ذکر است که در گذشته بنای طاق کسرا با وجود ارزش منحصر به فرد تاریخی و فرهنگی آن، فاقد هرگونه حفاظت نظامی خاصی بود و بازدید از آن برای عموم آزاد بوده است.

وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق، همچنین چند پلاکارد هشدار دهنده در محل این اثر نصب کرده و خطاب به بازدیدکنندگان اعلام کرده است که «خطر ریزش آجرهای طاق کسرا وجود دارد».در پلاکارد دیگری نیز آمده است: «هشدار هیات آثار و میراث فرهنگی بغداد! هرگونه ورود بازدیدکنندگان به داخل طاق کسرا به دلیل انجام عملیات نگهداری و مرمت ممنوع است».

بخشی از آجرهای ریخته شده از سقف بنای تاریخی طاق کسرا همچنان به صورت تلنبار شده در داخل تالار اصلی در محل ریزش به حال خود باقی مانده است.

در پلاکارد دیگری نیز آمده است: «هشدار هیات آثار و میراث فرهنگی بغداد! هرگونه ورود بازدیدکنندگان به داخل طاق کسرا به دلیل انجام عملیات نگهداری و مرمت ممنوع است». بخشی از آجرهای ریخته شده از سقف بنای تاریخی طاق کسرا همچنان به صورت تلنبار شده در داخل تالار اصلی در محل ریزش به حال خود باقی مانده است.

وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق در ۲۷ دسامبر گذشته (هشتم دیماه ۹۹) از تشکیل یک کمیته فنی – علمی برای رسیدگی به مشکلات بنای تاریخی طاق کسرا و دروازه میانی آن خبر داده بود.

«سلیم خلف الحیدری» مدیر کل اداره آثار تاریخی عراق در این ارتباط گفته است که مقرر شد که با همکاری اداره کل صیانت و حفاظت از آثار تاریخی وزارت فرهنگ عراق یک کمیته فنی و علمی تشکیل شده و این کمیته گزارش خود را براساس یک سقف زمانبندی مشخص پیرامون راهکاری‌های سریع و قابل اجرا برای حل مشکلات این بنای تاریخی ارائه کند.

طاق کسرا به عنوان یکی از بزرگترین طاق‌های آجری تاریخی ساخت دست انسان در دنیا شناخته می‌شود. عرض تالار اصلی ۲۵ متر، طول آن ۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۱.۵ متر و و قطر پایه‌های بنا، هفت متر است که این بنای عظیم را بعد از گذشت قرن‌ها، همچنان سر پا نگه داشته است.

طاق کسرا در میان باغات سرسبز شهر مدائن قرار دارد و در پشت این بنای تاریخی، آثار شهر تاریخی «تیسفون» وجود دارد که همه این محوطه تاریخی در حال حاضر جزو مناطق ارزشمند تاریخی به شمار می‌رود.

این بنای تاریخی در نتیجه تاثیر جوی در معرض ریزش قرار گرفته و سقف طاق به دلیل گذشت زمان و بارندگی و نفوذ آب باران دچار فرسودگی شده و قسمتی از آجرهای ریخته است.

وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق در طول سال‌های اخیر دو هیات تخصصی از کشورهای چک و انگلستان برای حفظ و مرمت اثر فراخوانده، اما آنها نیز نتوانستند برای حفظ اثر اقدام جدی انجام دهند.

این وزارتخانه به دلیل ارتباط اثر با تاریخ و فرهنگ ایران زمین به عنوان یک اثر منحصر به فرد دوره ساسانیان، از جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در حفظ این اثر ارزشمند جهانی درخواست مساعدت کرده است.

«علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران به دنبال گزارش‌های منتشره شده در خصوص ریزش بخشی از این اثر تاریخی، از آمادگی وزارتخانه‌اش برای مرمت بنای تاریخی طاق کسرا خبر داد.

در این راستا حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت که در صورت عدم اقدام سریع و به موقع، احتمالا این اثر تاریخی تا چهار ماه آینده سرپا نماند. به گفته وی، میزان خسارات تاثیرات جوی بر اثر در حد ۶۰ تا ۷۵ درصد است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما