plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
کد مطلب : ۱۳۶۱۴
در سومین نشست شورای عالی ورزش همگانی کشور

صالحی: باید فرهنگ مدیریتی در حوزه ورزش همگانی را ارتقا دهیم

رونمایی از سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز با حضور در سومین نشست شورای عالی ورزش همگانی کشور که در وزارت ورزش و جوانان و با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد تاکید کرد: باید فرهنگ مدیریتی در حوزه ورزش همگانی را ارتقا دهیم.
صالحی: باید فرهنگ مدیریتی در حوزه ورزش همگانی را ارتقا دهیم
به گزارش ایصال نیوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب به تصویب سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی در شورای فرهنگ عمومی کشور اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از نهادهای فرابخشی در حوزه فرهنگ است که بیش از سه دهه فعالیت می کند.

وی تصریح کرد: در این دوره از فعالیت شورای فرهنگ عمومی کشور این نگاه مطرح بود که ما در حوزه فرهنگ عمومی کشور بتوانیم اسناد فرابخشی را با هدف اقدامی شکل بدهیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در شورای فرهنگ عمومی کشور سندهای مختلفی تنظیم و تصویب شده که سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی یکی از مهمترین این اسناد به شمار می آید.

وی تصریح کرد: این سند از زاویه های مختلف مورد توجه قرار گرفت و در ماه های پایانی سال گذشته در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گرفت و به تصویب رسید.

صالحی با اشاره به اهمیت ورزش همگانی در ابعاد مختلف زندگی افراد جامعه ادامه داد: اگر برای سلامت ابعاد مختلفی را قائل هستیم که به شکل به هم پیوسته بر یکدیگر تاثیر می گذارند باید بدانیم که ورزش همگانی بر سلامت بدنی، جسمی و روحی و روانی تاثیرگذار است.

وی در عین حال تصریح کرد: در حوزه سلامت بدنی و جسمی جامعه کاملا مکشوف است که بخشی از بیماری های موجود با ورزش همگانی یا می تواند نباشد و یا به تاخیر بیفتد و هزینه های اقتصادی در این حوزه را هم کاهش دهد. در سلامت بدنی روشن است که ورزش همگانی چقدر می تواند در سلامت جسم موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه سلامت روانی هم بخش قابل توجهی از مشکلات در دنیای جدید مانند اضطراب ها، افسردگی ها و ... وجود دارد که ورزش به طور عام و ورزش همگانی به طور خاص می تواند بر آن نقش موثری داشته باشد.

صالحی ادامه داد: در حوزه سلامت روحی و معنوی هم ورزش همگانی در حوزه های معنابخشی و معنایابی زندگی موثر است.

وی گفت: در سال های اخیر وزارت ورزش و جوانان به دنبال این بوده که ورزش همگانی را در کنار ورزش پهلوانی و قهرمانی پیش ببرد تا بتوانیم این ورزش را به عنوان ورزش پایه جدی تر بگیریم. بنابراین بررسی این موضوع در شورای فرهنگ عمومی کشور هم با این نگاه صورت گرفت که این شورا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به دایره گسترده فعالیت های تخصصی که دارد، پس از تصویب هر سند، دبیرخانه آن را در نهاد و یا وزارتخانه مربوطه مستقر کند تا آن نهاد و وزارتخانه هم از ظرفیت های فرابخشی و همکاری های فراسازمانی خود بهره های بیش از پیش ببرد.

فرهنگ سازی در مدیران قبل از فرهنگ سازی در جامعه اهمیت دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برخی نکات مورد تاکید در سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی اشاره کرد و افزود: این سند دارای برخی راهبردها، ابزارها و بسترهایی است که در بخش راهبردها توجه بیشتر مدیران بخش های دولتی، عمومی و خصوصی به ورزش همگانی هم در ارتباط با زیرمجموعه های خود و هم در ارتباط با ذینفعان خود را می طلبد.

وی گفت: باید فرهنگ مدیریتی خود را در حوزه ورزش همگانی ارتقا دهیم و بر اساس آن برنامه های لازم را تنظیم کنیم.

ضرورت توجه به ورزش های بومی، محلی و منطقه ای

صالحی در  تشریح راهبردهای این سند، افزود: اینکه چگونه می توانیم از ظرفیت های ورزش های بومی، منطقه ای و محلی خود در ورزش همگانی استفاده کنیم، اهمیت دارد. ایران در این ورزش ها که دارای قدمت و تنوع و گستره بوده، غنی است. بنابراین ظرفیت قابل توجهی در این زمینه وجود دارد که کشف آن و به کارگیری و نوسازی آن متناسب با شرایط جدید می تواند به کمک ورزش همگانی بیاید.

دسترسی به ورزش همگانی را حداکثری کنیم

وی گفت: اینکه چگونه می توانیم دسترسی به ورزش همگانی را حداکثری کنیم از دیگر راهبردهای مورد توجه در این سند است. به این معنا که ورزش همگانی باید در دسترس و کم هزینه باشد و باید برای این موضوع برنامه داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه راهبردهای سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی گفت: توجه به گروه های خاص در این سند مورد تاکید است. به عنوان مثال گروه های دختران، سالمندان، کودکان و ... می تواند به عنوان گروه های خاص باشد. اینکه چگونه برای گروه های خاص در حوزه ورزش های همگانی برنامه ریزی داشته باشیم قابل توجه است.

وی در ادامه به ابزارها و بسترهای این سند هم اشاره کرد و افزود: باید به این نکته توجه داشت که چگونه جریان های مردمی از جمله سمن ها، نهادها و کانون های مردمی، مساجد، پایگاه های بسیج و ... را به کمک ورزش همگانی بیاوریم تا از ظرفیت های مختلف آن ها بهره برد و به گونه ای رفتار کرد که این کمک را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی تلقی کنند.

صالحی گفت: باید توجه داشته باشیم که چگونه می توانیم از فرصت های فرهنگی و هنری در قالب های مختلف به عنوان یک بستر و ابزار در حوزه ورزش های همگانی بهره بیشتری ببریم.

ورزش همگانی دریچه ای به طرف نشاط اجتماعی است

صالحی ادامه داد: به طور طبیعی ورزش های قهرمانی با خود شور و هیجان به همراه دارد و باید این شور و هیجان را نیز با ورزش های همگانی همراه کرد و باید به گونه ای راهبردها، ابزارها و بسترها را برنامه ریزی کرد که دریچه ای به سمت نشاط اجتماعی داشته باشیم.

در این نشست برخی از مدیران دو وزارتخانه از جمله مهدی محمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی، همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و  توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و ... حضور داشتند.

انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما