plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۱۳۴۳۴

قطر تولید گلخانه‌ای گرانترین ادویه جهان را کلید زد

اگر چه در جهان، زعفران با کیفیت را با نام ایران می شناسند اما پس از چین، اکنون قطر نیز با کاشت گلخانه‌ای زعفران تلاش دارد که به بازار این ادویه گران قیمت در جهان وارد شود.
قطر تولید گلخانه‌ای گرانترین ادویه جهان را کلید زد
به گزارش ایصال نیوز، زعفران، گرانترین ادویه جهان، اغلب در آب و هوای سرد و در کشورهایی از جمله ایران و افغانستان کاشت و برداشت می‌شود، اما حالا یک تاجر قطری تصمیم گرفته تا با روش «هواکشت» در گلخانه کوچک ۱۵۰ متری پرورش زعفران را شروع کند. او امیدوار است که شکوفایی تجارت در نهایت به او اجازه دهد تا ۲۵ درصد از بازار زعفران مورد نیاز در قطر را تامین کند.

ایروپونیک یا هواکشت یک روش کشاورزی در محیط سرپوشیده و بدون استفاده از خاک است. در این روش گیاهان در حالی رشد و نمو می‌کنند که ساختار ریشه‌شان در هوا معلق است و با استفاده از اسپری مداوم آب حاوی مواد محلول معدنی و کودهای شیمیایی تغذیه می‌شوند.

جابر منصوری که سه سالی می‌شود در قطر به کاشت زغفران روی آورده می‌گوید: « تحقیقات برای تولید زعفران را حدود سه سال پیش شروع کردیم. من به کشورهای مشهور در حوزه زعفران سفر کردم تا در مورد روش‌های مدرن کشت آن ایده بگیرم. پس از سه سال آزمایش به اینجا آمدم و کشت آن را از دو طریق امتحان کردم تا اینکه به این نتیجه رسیدیم.»

وی می‌گوید در گام نخست و در یک برنامه یک سال اول [در صورت حمایت دولتی] آماده‌ام ۲۵ درصد از زعفران مورد نیاز قطر و ظرف پنج تا شش سال آینده تمام مصرف داخلی کشور را تامین کنم.

پیش از قطر، چین نیز با کاشت گلخانه‌ای زعفران تلاش کرده بود که به بازار این ادویه گران قیمت در جهان وارد شود.

مساله تحریم‌ها و شیوع کرونا و دشوارتر شدن صادرات زعفران از ایران به جهان، فرصت تازه‌ای برای رقبا فراهم آورده است.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما