plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۱۳۳۲۵
در نشست خبری سخنگوی دولت

ربیعی: بودجه ۱۴۰۰ مبتنی بر تجارب سالهای تحریمی است

افزیش احتمالی درآمد نفتی صرف توسعه خواهد شد
سخنگوی دولت تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در جلسات هیات دولت خبر داد و گفت: کاستن از بودجه جاری و هزینه‌های دولت و همچنین کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت از مهمترین اهداف و رویکردهای دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ است.
ربیعی: بودجه ۱۴۰۰ مبتنی بر تجارب سالهای تحریمی است
به گزارش ایصال نیوز از دولت، «علی ربیعی» امروز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به روند تنظیم لایحه بودجه ۹۹ کل کشور در جلسات صبح و عصر هیات دولت گفت: دولت نه تنها حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی را در سال‌های اخیر نداشت، بلکه درآمد پیش بینی شده ۵۰ میلیارد دلار را هم نداشت، با این وصف با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای ارزی خود طوری که حتی انتقال پول هم از محل صادرات غیرنفتی با مشکل روبرو می شد به نحوی بودجه ریزی شد تا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ ما دچار عدم تعادل نشدیم.

 وی افزود: حتی فشاری به بانک مرکزی وارد نشد و بانک مرکزی استقلال خود را حفظ کرد و دولت تلاش کرد پول پرفشار هم وارد بازار نشود و این از افتخارات ما در این سه سال بود.

 سخنگوی دولت با اشاره به تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه در جلسات هیات دولت اظهار کرد: از مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از بودجه جاری و هزینه های دولت و دوم کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت است که در بودجه دنبال شده است.

ربیعی درون‌زا شدن درآمدهای اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایت‌های معیشتی، گسترش اشتغال خرد، کوچک و متوسط، پیگیری طرح تامین این مسکن ملی در قالب برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، مولد کردن دارایی‌های دولت و توجه به بهره‌وری را از اهداف و رویکردهای بودجه ۱۴۰۰ کل کشور عنوان کرد.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری عدالت منطقه‌ای، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، توجه به محیط زیست و گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری های نو و شرکت های دانش بنیان و توسعه برنامه‌هایی برای حفظ سلامت مردم از دیگر اهداف بودجه ۱۴۰۰ کل کشور به شمار می‌روند.

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان به اتمام پروژه های نیمه تمام گازرسانی/ ایمن سازی۱۰۰ هزار کلاس درس

وی با تشریح مصوباتی که دولت در جلسات چند روز اخیر داشته گفت: ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام گازرسانی به روستاها مصوب شد.

ربیعی اضافه کرد: همچنین سهم سازمان نوسازی و تجهیز مدارس از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت و امیدوار هستیم با تمهیداتی که در سال ۹۹ شده، از محل بودجه وزارت نفت و درآمدهای نفت در حوزه گاز، مدارسی که فاقد سامانه گرمایشی هستند را بتوانیم پوشش بدهیم و یکصد هزار کلاس درس مدرسه با این وصف ایمن خواهند شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اجازه برای تامین اعتبار عملیات طرح‌های بازآفرینی شهری که برای بودجه ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده است، افزود: از دیگر موارد بحث شده، موضوع بافت‌های فرسوده در کنار طرح اقدام ملی تامین مسکن بود و در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مکلف شد که زمین رایگان برای توسعه مراکز بهداشتی، مدرسه و نیروی انتظامی در مکان‌هایی که نیاز به تامین امنیت اجتماعی دارد، قرار دهد.

وی ادامه داد: همچنین در بودجه ترتیبی داده شده تا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بتوانند برای بهسازی حاشیه شهرها و تامین زیرساخت‌ها و خدمات عمومی در این مناطق فعالیت عملیاتی داشته باشند و برای این امر مکلف شدند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری موضوع فاضلاب و شبکه آب روستایی را از دیگر محورهایی عنوان کرد که در جلسات هیات دولت مورد بررسی قرار گرفته و گفت: امروزه خوشبختانه حدود ۸۰ درصد روستاها از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند و آب آشامیدنی ۲۰ درصد باقی مانده روستاها با تانکر تامین می‌شود که در بودجه ۱۴۰۰ طرح‌های تامین آب آشامیدنی برای همه روستاها دنبال شده است.

ربیعی استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی مطابق روشهای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را از دیگر اهداف بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد

سخنگوی دولت اضافه کرد: تعیین سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) معادل ۳۰ میلیارد دلار که یک میلیارد دلار آن صرفا برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی در ادامه امکان استفاده سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از تسهیلات بانکی برای طرحهای توسعه‌ای بالادستی نفت و پیشگیری از خانم فروشی گاز، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، برای توسعه حمل و نقل درون و برون‌شهری پیش بینی شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری امکان انتشار اوراق مالی اسلامی برای شهرداری ها برای طرح های قطار شهری و حمل ونقل شهری، استمرار جریان عملیات بازار باز به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخهای سود و مهار (کنترل) بلندمدت نقدینگی، مهار (کنترل) تورم، اجازه برای تامین اعتبار عملیات طرح های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و تاریخی و همچنین طرح اقدام ملی تامین مسکن از محل منابع داخلی شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی

وی اضافه کرد: همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف شده زمین رایگان مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه و مراکز بهداشتی در طرح‌های مسکن تصویب شده را در اختیار دستگاههای دولتی ذیربط قرار دهد.

ربیعی اقساطی شدن هزینه های خرید و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند برای چاه های آب مجاز کشاورزی، الزام شهرداری ها و دهیاری ها برای ساماندهی و بهسازی محیط اسکان حاشیه شهرها و تامین زیر ساخت خدمات عمومی در این مناطق، الزام به اصلاح شبکه آب روستایی و طرح های فاضلاب روستایی را از دیگر  مصوبات دولتدر جلسات روزهای اخیر عنوان کرد.

سخنگوی دولت همچنین گفت: سازمان صدا و سیما هم ملزم به پرداخت ۳۰ درصد از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی برای کمک به فدراسیون های ورزشی شد.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری، ‌ افزایش ۱۵ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی و اختصاص منابع آن برای کمک به هزینه‌های بیماری‌های خاص و خدمات درمانی مثل کاشت حلزون، خرید عضو مصنوعی، بیماران اوتیسم و نقص ایمنی از دیگر مصوبات هیات دولت در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور بود.

ربیعی معافیت زائران اربعین از عوارض خروج از کشور را از دیگر مصوبات دولت عنوان کرد و گفت: در کنار مباحث بودجه مساله علت گرانی بی‌منطق مرغ هم در جلسه مطرح شد. بنابر گزارش وزیر جهاد کشاورزی قیمت مرغ با برنامه ریزی صورت گرفته به قیمت مصوب خواهد رسید.

 قیمت مرغ متعادل می‌شود

سخنگوی دولت افزود: در این جلسه عنوان شد که برای تنظیم بازار عمده فروشی‌ها وزارت جهاد کشاورزی ورود پیدا کرده است و در روز یکشنبه ۳۲۰ تن مرغ (۱۶۰ تن مرغ گرم به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان و ۱۶۰ تن مرغ منجمد به قیمت ۱۵۰۰۰ هزار تومان) وارد بازار کرده است تا قیمت را پایین بیاورد.

 وی ادامه داد: توزیع مرغ در میادین میوه و تره بار خواهد بود تا مستقیما به دست مردم برسد. اضافه بار به فروشگاه‌های زنجیره ای داده می‌شود.

به گفته سخنگوی دولت در حالی که قیمت در میدان بهمن به عنوان شاخص روز یکشنبه ۳۴ هزار تومان بوده است بعد از اینکه حداقل ۶۵۰ تن مرغ وارد بازار شد، قیمت در میدان بهمن ساعت روز دوشنبه، به ۲۸۰۰۰ تومان رسید.

 ربیعی در عین حال گفت: در سطح خرده فروش‌ها هنوز بعضی از فروشگاه‌ها مرغ روزهای گذشته را دارند و مقاومت می‌کنند اما از سه شنبه این توزیع افرایش پیدا خواهد کرد و قیمت ها پایین خواهد آمد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، ۲۰۴۰۰ تومان است، گفت: تعزیزات ورود جدی پیدا کرده و با تشدید بیشتری وارد خواهد شد. ضمن اینکه توزیع هم از جنوب شهر، میادین خزانه، نواب، پیروزی و... و. شروع شده است.

تماس‌هایی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده است

ربیعی درپاسخ به این پرسش که با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا،‌ آیا نشانه‌ای از بازگشت شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران وجود دارد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های مهمی برای سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاران خارجی از این ظرفیت غافل نخواهند بود.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی علاوه بر برخورداری از بازار ۸۰ میلیونی داخلی،‌ ظرفیت ۶۰۰ میلیونی بازار همسایگان را دارد و وجود ۶۷ نوع ماده معدنی در کشور،‌ این یک فرصت کم نظیر و حتی بی نظیردر دنیا و سرمایه گذاران است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دومین کشور در دنیا است که همسایگان بسیار زیادی دارد و از نیروی انسانی متخصص، منابع انرژی ارزان و مسیرهای ترددی ویژه برخوردار است که این موارد زمینه‌های جذابی است که شرکت‌های خارجی نمی‌توانند نادیده بگیرند.

ربیعی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود با شکستن تحریم‌های ظالمانه امکان حضور شرکت‌های خارجی در بازار بیش از ۶۰۰ میلیونی ما و همسایگان فراهم شود،‌ تصریح کرد: با شکست فشار حداکثری کشورهای خارجی تمایل به سرمایه گذاری دارند و اخیرا نیز تماس‌هایی با از سوی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی که پیش از تحریم‌ها با آنها کار می‌کردند و برخی از وزارتخانه‌ها انجام شده است.

وی افزود: برخی از شرکت‌ها در شرایط فعلی بازگشایی دفاتر خود را دنبال می‌کنند. البته برخی دیگر از شرکت‌های خارجی پیش از این در ایران حضور داشتند و با وجود تحریم‌ها کاملا تعطیل نشدند که این سبب می شود امکان حضور و فعالیت آنها در شرایط فعلی بیشتر شود.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما