plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۱۳۳۲۰

ثبت ملی پنج‌هزار و ٣٥٣ اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی در هفت سال

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی کشور گفت: در هفت سال گذشته با تصویب شورای ملی ثبت آثار، پنج هزار و ٣٥٣ اثر فرهنگی تاریخی ملموس و ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
ثبت ملی پنج‌هزار و ٣٥٣ اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی در هفت سال
به گزارش ایصال نیوز، مصطفی پورعلی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با آغاز دولت تدبیر و امید تلاش شد روند تشکیل پرونده و احراز شرایط و ارزش و ثبت آثار ملی با دقت‌نظر و سرعت بیشتری انجام شود.

تا پیش از کرونا جلسات شورای ملی ثبت آثار به صورت منظم حداقل ماهی یک‌بار و حضوری برگزار می شد، اما با شیوع ویروس، جلسات کمی کندتر و ماهانه و بنا به موضوع پرونده‌ها به اتفاق سایر اعضا و کارشناسان مربوطه برگزار شده‌است و اجازه ندادیم کرونا روند کار شورا را مختل کند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی کشور بیان کرد:‌ در شورای ملی ثبت آثار در هفت سال گذشته ۵ هزار و ٣٥٣ اثر در کشور شرایط و ارزش ثبت در فهرست آثار ملی اعم از ناملموس و ملموس (فرهنگی تاریخی و طبیعی) را احراز کردند. در میان این آثار ثبت شده، یک هزار و ٨٩٩ اثر مربوط به اموال غیرمنقول فرهنگی مانند اماکن فرهنگی تاریخی در سراسر کشور است. ‌

دبیر شورای ملی ثبت آثار با اشاره به جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی ایران بر ضرورت اراده و اقدام ملی و عمومی برای حفاظت از آنها، تاکید کرد و گفت: شورای ملی ثبت میراث طبیعی در هفت سال گذشته، ۵۶٧ اثر طبیعی را برای ثبت در فهرست ملی آثار ملی، واجد شرایط و ارزش دانست و تصویب کرد.

پورعلی همچنین به پرونده‌های ثبت آثار منقول اشاره کرد و افزود: در ٧ سال گذشته یکهزار و ۶۴٩ اثر از گروه اموال فرهنگی و اشیا تاریخی در سراسر کشور، مراحل تشکیل پرونده آن تکمیل و پس از بررسی در شورا، ثبت ملی شد.

دبیر شورای ملی ثبت آثار با بیان اینکه هفته گذشته ۶۴ اثر منقول واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شد، اظهار داشت: این آثار تاریخی ‌فرهنگی از استان‌های آذربایجان شرقی، کرمان، ایلام، مازندران، همدان و تهران هستند که می توان به جمجمه جراحی‌شده یک دختر از کاوش‌های شهر سوخته از موزه ملی تاریخ علوم پزشکی و جسد مومیایی به‌دست آمده از اطراف شهر یزد به عنوان برجسته ترین آثار این گروه اشاره کرد.

مدیرکل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: یکی از جذاب‌ترین و پیچیده‌ترین پرونده‌های ثبت‌ملی، میراث ناملموس کشور است که رویدادها، آیین‌ها، مراسم مذهبی معنوی، آواها و نواها و موسیقی‌ها و بسیاری از مولفه‌های فرهنگی حتی غذاها را هم شامل می‌شود؛ این مواریث در کشور ما متعدد و متنوع و جذاب هستند.

وی ادامه داد: با تلاش و عزمی که مدیران و کارشناسان میراث‌فرهنگی در سراسر کشور در این ٧ سال انجام داده‌اند، یک هزار و ٢٣٨ اثر فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

پورعلی درباره ثبت جهانی آثار گفت: در میان آثار ثبت شده کشور، با پیگیری های که انجام شده است ٨ اثر ملی از گروه آثار ملموس و ۴ اثر ملی از گروه میراث ناملموس در فهرست جهانی به ثبت رسیده است.

 *طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول(اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی-تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و ...) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما