plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۱۳۱۸۷
در جلسه ستاد استان اصفهان مقابله با کرونا

وزیر بهداشت: هدف از اعمال محدودیت های جدید قطع زنجیره انتقال کروناست

ظرفیت تولید کیت تشخیص کرونا افزایش می‌یابد
دکتر نمکی با تاکید بر اینکه محدودیت های جدید با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و افزایش تاب آوری کادر درمان اجرا می شود، گفت: ما نیروی وارداتی نداریم که در بیمارستانها از آنها استفاده کنیم و کادر درمان و پرستاران ما نیاز به مقداری آرامش دارند و برای این کار باید از ورودی بیمارستانها کم کرد.
وزیر بهداشت: هدف از اعمال محدودیت های جدید قطع زنجیره انتقال کروناست
به گزارش ایصال نیوز، وزیر بهداشت امروز سه شنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در سالن اجتماعات رویش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: خط تولید این کیت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با ظرفیت ۱۰۰ هزار نفر افتتاح می شود و تا چند روز آینده ظرفیت آن را بیشتر خواهیم کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: جدی نگرفتن و غفلت از محدودیت‌های جدید که مقرر است از شنبه آینده اول آذر اجرا شود، منجر به چهار رقمی شدن آمار مرگ و میر در کشور می‌شود.

وی اظهارداشت: اگر مردم و مسوولان در قبال این محدودیت ها، کوتاه بیایند به ورطه ای می افتیم که دیگر نمی توان از آن خارج شد، وقتی آمار مرگ و میر در کشور سه رقمی شد عده ای تصور کردند که این تمام می شود اما اینگونه نشد.

*هدف از محدودیت های جدید قطع زنجیره انتقال کروناست

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه محدودیت های جدید با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و افزایش تاب آوری کادر درمان اجرا می شود، گفت: ما نیروی وارداتی نداریم که در بیمارستانها از آنها استفاده کنیم و کادر درمان و پرستاران ما نیاز به مقداری آرامش دارند و برای این کار باید از ورودی بیمارستانها کم کرد.

وی ادامه داد: در استان اصفهان در هر روز ۱۳ تا ۱۵ پرستار به کرونا مبتلا شدند که معادل حدود ۴۵۰ نفر در هر ماه است. نمکی تصریح کرد: با اعمال ۲ هفته ای محدودیت های جدید مهلت می دهیم که ورودی بیمارستانها کاهش یابد و وقتی تعداد بیماران کاهش یابد مراقبت ها بالا می رود و کادر درمان می توانند آرامش پیدا کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما اجازه ندادیم که تا این لحظه حتی یک بیمار پشت در بیمارستان ها سرگردان باشد یا بدلیل بی پولی پشت در بیمارستان بماند، گفت: ما به صدها تن از اتباع افغان بدون کارت را بطور رایگان خدمات داده ایم و اجازه ندادیم بخاطر نداشتن ونتیلاتور افراد مسن را از روی تخت برداریم و جوانان را جای آنها قرار دهیم که این افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی است.

نمکی اضافه کرد: ما اجازه ندادیم که هیچ قومیتی در ارجحیت باشد و جنسیت، سن، پولداری یا بی پولی و قومیت عامل تبعیض در ارایه خدمات باشد.

*دورهمی‌های خانوادگی عامل ۵۱ درصد شیوع کروناست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۵۱ درصد از عوامل ایجاد کننده بیماری کووید ۱۹ در نتیجه دورهمی خانوادگی و برگزاری میهمانی‌ها، مراسم عروسی و عزاداری هاست. نمکی افزود:امروز قدرت سرایت این ویروس ۱۰ برابر شده و به انتقال درون خانواده‌ها کشیده شده است.

وی با بیان اینکه ویروس امروز کرونا با ویروسی که در ووهان چین بود، بسیار متفاوت است ادامه داد: اجرای پروتکل‌ها و محدودیت های جدید باید با قاطعیت بیشتری اعمال شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هر گونه غفلت در این مرحله از سوی مردم و مسوولان موجب انتقال بمب ویروس و گسترش ترکش‌های آن در جامعه خواهد شد. وی با اشاره به اینکه بیماریابی سریع در این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است تصریح کرد: امروز بعنوان روزی تاریخی در کشور ما ثبت خواهد شد که تولید کیت‌های تشخیصی به ۱۰۰ هزار مورد رسیده است و در روزهای آینده به ۱۷۰ هزار مورد خواهد رسید.

نمکی با قدردانی از رهنمودهای حکیمانه و حمایت رهبر معظم انقلاب در این عرصه گفت: هدایت، حمایت و عنایت‌های رهبر معظم انقلاب یکی از عوامل بسیار موثر در کنترل این بیماری و بزرگترین پشتوانه این حرکت عظیم ملی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچکدام از رهبران سیاسی جهان تا به این اندازه از کادر درمان کشور خود در مقابله با این بیماری حمایت نکرده اند، اضافه کرد: هدایت‌های مردم توسط ایشان و حمایت های مجموعه بهداشت و درمان کشور توسط رهبر معظم انقلاب بی‌بدیل بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: برخی افراد ساده لوح این ابراز علاقه و ارادت‌ها را تفسیر دیگری می‌کنند اما این گونه حرف‌ها هیچ خللی در اراده ما ایجاد نمی کند و باید به تکالیفمان عمل کنیم. وی تصریح کرد: کمبود منابع و رعایت‌ نکردن پروتکل‌های بهداشتی از مهمترین مسائل ومشکلات در راه مقابله با این بیماری محسوب می شود.

نمکی اظهار داشت:۸۸ درصد مرگ ومیرهای کرونا به افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه ای اختصاص دارد کمااینکه ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم کشور سن بالای ۶۵ سال و دارای بیماران زمینه ای هستند که بیشترین هزینه را باید برای این افراد بپردازیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: باید با استفاده از سامانه الکترونیک سلامت و ارائه خدمات درمنزل، کاری کنیم که این افراد از خانه بیرون نیایند و آلوده نشوند ؛ خدمات در منزل را با کمک بسیج، هلال احمر و سایر سازمان‌های مردم نهاد در راستای کاهش مرگ و میر و بستری در کشور به این اقشار ارائه خواهیم داد.

نمکی گفت: درمان سرپایی خدمت دیگریست که در این زمینه به بیماران ارائه می شود و در صورتیکه به بیمار مبتلا تا سه چهار روز اول رسیدگی شود این فرد وارد مرحله بحرانی بیماری نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا ۲ مرحله ریوی و التهابی دارد اضافه کرد: ۷۰ درصد بیمارانی که دیر مراجعه می کنند و ویروس وارد مرحله التهابی شده، جان خود را از دست می دهند.

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها ۲۰ درصد بیماران کرونا علامت دار هستند و ۸۰ درصد آنها هیچ علامتی از این بیماری ندارند و بطور عادی در جامعه عبور و مرور می‌کنند. وی با بیان اینکه هر چه ویروس در بدن بیمار پیشرفت کرده باشد مریض بیشتر گرفتار می شود بیان کرد: درمان سرپایی و استفاده از سامانه ۴۰۳۰ به بهبود حال بیماران و پیشرفت نکردن ویروس کمک می‌کند.

نمکی با اشاره به ۲ هدف اصلی محدودیت‌های سنگین و طرح محله محور گفت: قطع زنجیره ویروس و کاهش مرگ و میر از اهداف بزرگ این طرح است که با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری در حال ابلاغ برای اجراست.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح عظیم در کشور توفیق بالایی در مقابله با کرونا کسب خواهیم کرد که اثرات این کار بزرگ را یک‌ ماه آینده می توان مشاهده کرد و به آن افتخار خواهیم کرد.

*هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نشده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تا امروز حتی یک کرونایی پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نشده است و هیچ بیماری بواسطه بی پولی از درمان وانمانده که افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است و هیچ قومیت و مذهبی برای درمان در جمهوری اسلامی ارجحیت ندارند و همه اقوام، گروه‌ها، مذاهب و جنسیت‌ها مورد مداوا و رسیدگی در مراکز درمانی قرار می گیرند.

به گفته وی جنسیت، مذهب و قومیت عامل تبعیض در جمهوری اسلامی نیست و این افتخار بزرگی است و دشمنان به همین خاطر با ملت ایران مقابله می کنند.

نمکی با اشاره به اعمال محدودیت‌های سنگین از روز شنبه در سراسر کشور گفت: شهرهای قرمز، زرد و نارنجی باید از یک سری محدویت‌هایی در این زمینه تبعیت کنند و اعمال این محدودیت‌ها در راستای کمک به قطع زنجیره بیماری وتاب آوری نظام سلامت است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همکاران ما بعد از این تلاش طاقت‌فرسا به استراحت و نفس کشیدن نیاز دارند تاکید کرد: پرسنلی که ۲۴ ساعته باید در لباس های گرم و تحت فشار زیاد کار کنند نیاز به استراحت دارند.

وی گفت: روزی ۱۳ تا ۱۵ نفر از پرستاران در اصفهان آلوده به ویروس می‌شوند که این تعداد در ماه به ۴۵۰ نفر می رسد که باید قرنطینه یا بستری شوند.

نمکی تصریح کرد: با کاهش تعداد بیماران تاب آوری کادر درمان افزایش پیدا می‌کند و برای مراقبت بیشتر از بیماران هم فرصت بیشتری پیدا می کنند.

*مسوولان باید بشدت پای محدودیت‌ها بایستند

وی با بیان اینکه مسوولان باید بشدت پای اعمال این محدودیتها بیایستند گفت: این مرحله آخرین فرصت تاب آوری نظام سلامت در مقابل کروناست. نمکی ادامه داد: این تاریخ، یکی از محوری‌ترین تاریخ کشور ماست که در صورتیکه از آن غفلت کنیم مرگ و میرها در کشور چهار رقمی خواهد شد و به ورطه ای خواهیم افتاد که مدیریت آن بسیار سخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: هیچ آفتی برای اقتصاد کشور بدتر از طولانی شدن دوره اپیدمی بیماری نیست اما تعطیلی ۲ هفته ای کسب و کارها به قطع زنجیره بیماری وکاهش مرگ و میرها در جامعه کمک می کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همواره سعی کردم حماسه‌های کادر درمان در مدیریت و مقابله با این بیماری را در موقعیت های مختلف بازگو کنم اما برخی از این حماسه‌ها را هم برای نسل های اینده مکتوب خواهم کرد.

نمکی افزود: نسل های آینده باید بدانند پدران آنها در شرایط سخت تحریم ظالمامه چگونه از خود گذشتگی کردند و جان دیگر همنوعان خود را نجات دادند و شهدای مدافع سلامت مظلوم‌ترین شهدای این سرزمینند و با داغ هر کدام از خانواده این عزیزان و شهادت تک تک این شهدا مردم و زنده شدم.

وی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس سرداران بسیاری را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کردیم اما در این شرایط بیشتر شهدا سردار هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رییس جمهور کنونی امریکا رذل ترین آدم تاریخ است که با تحریم های ناحوانمردانه بسیاری از فرماندهان این عرصه را به شهادت رساند.

وزیر بهداشت روز سه شنبه برای حضور در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا و دیدار با مسوولان و نظارت بر روند مصوبه ها و وضعیت بیماری کووید-۱۹ به اصفهان سفر کرد.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما