plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۱۳۱۸۳
در نشست خبری با خبرنگاران مطرح شد

ربیعی: تصمیم اخیر تعطیلی گسترده و فراگیر، یک سیاست پویا برای همه کشور است

داروهای فاوی پی راویر و رم دی سیو تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
سخنگوی دولت تصریح کرد: تصمیم اخیر وزارت بهداشت که مبتنی بر تعطیلی گسترده و فراگیر ارائه شده، یک سیاست پویا برای همه کشور است و در هر شهری که به تشخیص ستاد ملی استانی دچار شاخص های ابتلا و مرگ و میر باشد، تعطیلی بر اساس مناطق زرد، نارنجی و قرمز بطور گسترده اِعمال خواهد شد.
ربیعی: تصمیم اخیر تعطیلی گسترده و فراگیر، یک سیاست پویا برای همه کشور است
به گزارش ایصال نیوز از دولت، علی ربیعی در  نشست هفتگی خود، گفت: کرونا در دنیا خشن تر و بی رحمانه تر شده است و تلاشهای جهانی برای مقابله با کرونا هر روز تجارب جدیدی را چه در زمینه درمان و چه در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی پدید می آورد.

وی ادامه داد: در زمینه مقابله دارویی با کرونا، جهان در حال پیشرفت است ولی هنوز نمی توان زمان دقیقی را برای کاهش شیوع یا میرایی ویروس کرونا مشخص کرد.

سخنگوی دولت گفت: مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان نیز در خصوص داروی کرونا تلاشهای شایسته ای انجام داده اند و خوشبختانه در ردیف کشورهای پیشرو قرار گرفته ایم. بعد از تولید دستگاه سی تی اسکن، تولید کیت های آزمایش پادتن، دستگاه (ون تی لاتور)، داروهای مطرح در درمان کرونا، بنابر گزارش مطرح شده در دولت تولید کیت های تست فوری کرونا از این هفته بطور انبوه وارد فرآیند تشخیص و درمان قرار می گیرد.

وی همچنین گفت: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور که متاسفانه به خاطر عدم همراهی تعدادی از افراد جامعه بوجود آمده است، کشور با وضعیتی مواجه شده که باید تصمیمات متناسب با آن اتخاذ کرد.

ربیعی تصریح کرد: تعطیلی گسترده در شهرهای قرمز، فاصله گذاری فیزیکی، تست های گسترده، افزایش پوشش بیمه ای کرونا، غربالگری، قرنطینه مبتلایان، ردیابی الکترونیکی و از همه مهمتر نهادینه سازی اجتماعی رعایت دستورالعمل های بهداشتی از عناصر استراتژی دولت است.

وی خاطر نشان کرد: پیش از این نیز گفته بودیم در دوگانه معیشت و سلامت، تصمیم گیری دشواری است. با این وصف ولی در نهایت، ملاک تصمیم گیری نهایی، برنامه سلامت افراد جامعه خواهد بود. در یک ماه گذشته طرح های زیادی در وزارت بهداشت مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا وزارت بهداشت هفته گذشته طرح نهایی خود را به قرارگاه و ستاد ارائه کرد و شنبه گذشته پس از تهمیدات اجتماعی و انتظامی آن، مورد تصویب ستاد قرار گرفت.

سخنگوی دولت گفت: اعلام می کنم هیچ تاخیری درباره تصمیم گیری در مورد پیشنهادهایی که از مجاری کارشناسی رسمی و کمیته سلامت ستاد آمده باشد، صورت نمی گیرد. تصمیم اخیر وزارت بهداشت که مبتنی بر تعطیلی گسترده و فراگیر ارائه شده، یک سیاست پویا برای همه کشور است و چارجوبی برای تصمیمات آینده و دادن اختیار به استانها نیز می باشد. بر مبنای آن، در هر شهری که به تشخیص ستاد ملی استانی دچار شاخص های ابتلا و مرگ و میر شده باشد، تعطیلی براساس مناطق زرد، نارنجی و قرمز بطور گسترده اِعمال خواهد شد.

وی در همین راستا ادامه داد: چنانچه پس از دو هفته نیز وضعیت تداوم داشته باشد، بنابر نظریه وزارت بهداشت محدودیت مجددا تمدید خواهد شد. نظر رئیس جمهور محترم اجرای طرح تعطیلی گسترده از روز سه شنبه یعنی امروز بود اما اعضای جلسه شامل نیروی انتظامی و نیروهای مسلح، صدا و سیما، وزارت کشور و سایر دستگاه‌های عضو ستاد معتقد بودند اجرایی کردن این مصوبه به یک هفته زمان نیاز دارد. آقای رئیس جمهور نیز نظر اعضا را برای تاخیر در اجرای طرح پذیرفت لذا طرح تعطیلی گسترده از روز شنبه آینده اجرایی می شود.

ربیعی خاطر نشان کرد: تا کنون هیچ نظر کارشناسی‌ که در ستاد مورد جمع بندی قرار گرفته باشد، مورد مخالفت قرار نگرفته است. دولت هیچ اهمالی در خصوص جان مردم نخواهد داشت. ما همه در قبال جان دیگران مسئولیم و باید به این امر اهتمام جدی داشته باشیم.

وی گفت: در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نیز جناب آقای نمکی وزیر محترم بهداشت نیز با اشاره به این موضوع از رئیس جمهور تشکر کردند. آقای نمکی همچنین اظهار داشتند که هرگز بستن کل کشور را پیشنهاد نکرده بودند و اعتقادی هم به آن ندارند و هیچ جای دنیا هم این کار را نکرده اند.

وی در ارتباط با مصوبات اخیر هیات دولت گفت: دو جلسه اخیر هیات دولت مصوباتی در راستای مقابله با کرونا اتخاذ کرد. دولت مصوب کرد که انجام تست تشخیص کرونا با تکیه بر تولید کیت‌های داخلی به 100هزار عدد در روز افزایش یابد و در مراکز دولتی رایگان هم صورت بگیرد. بیماران کرونایی که بستری می شوند در صورت نداشتن دفترچه بیمه سلامت به صورت تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. در حقیقت بیمه روی تخت صورت می گیرد. و صرفا 10 درصد هزینه به عنوان فرانشیز دریافت می کنند و آن هم در صورت مراجعه به مددکاری و احزار عدم توانایی دریافت نخواهد شد.

وی یادآور شد: داروهای مطرح  و حتی داروهای گران قیمتی مثل (فاوی پی راویر - رم دی سیور) نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. مراکز سرپایی برای کرونایی دو برابر شد و به 5 هزار برابر رسید کلیه خدمات از آزمایش تست کرونا و داروهای آن در این مراکز رایگان خواهد بود. برای رفاه حال هم وطنان برای مراجعه کنندگان غیرکرونایی مراکز دیگری تمهید شد.

 سخنگوی دولت گفت: در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا براساس مصوبه ستاد نزدیک به 150 شهر و کلان شهر در حالت قرمز قرار دارند که تعطیلی های گسترده در آن شهرها ایجاد خواهد شد. این بدین معنا است که تعدادی بیکار و تعدادی مشکلات و فشار اقتصادی و معیشتی روبرو خواهند شد. این موضوع از طرف رییس جمهور امروز در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مورد بحث قرار گرفت. تا پایان هفته وزارت رفاه جامعه هدف را مشخص خواهد کرد و میزان اعتبار نیز از طرف سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد.

وی همچنین گفت: به نظر می رسد تعداد قابل توجهی از هم وطنان مشمول این طرح قرار گیرند که روز شنبه در ستاد ملی کرونا مطرح خواهد شد. همه این تصمیمات برای اثربخش کردن فاصله اجتماعی است . هدف ستاد ملی مقابله با کرونا از بین رفتن تجمعات است. در صورتی که مردم و جامعه با ستاد همکاری نکنند، تعطیلی های مکرر هم بی فایده خواههد بود. اکنون مسئولیت پذیری تاریخی ایرانیان باید در این مقطع مجددا به دنیا نشان داده شود.

ربیعی خبر داد: لایحه ای هم در دولت به منظور ارتقای فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات برای ساختار و تشکیلات شوراهای حل اختلاف، تنظیم و به مجلس ارسال شد.

وی در ارتباط با موضوع بورس نیز گفت: رصد بازار سرمایه و حمایت از بازار سرمایه به صورت مداوم در دستور وزرای ذیربط و شورای عالی بورس قرار دارد و رییس بانک مرکزی تصمیمات موثری در این زمینه اتخاذ کرده است. تسهیل برای اجازه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه فرصتی برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد. بانک مرکزی در این راستا به صندوق هایی که مدیریت آنها توسط بانکها می باشند افزایش سقف داد. سقف سرمایه گذاری در سهام صندوق های ثابت و سهامی مختلف افزایش یافت به طوری که در بانکها از 10هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان و در بقیه صندوقها از ۳۰ هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان، شاهد این افزایش بودیم.

وی گفت: این تصمیم فرصت خوبی را به سرمایه گذاران جدید می دهد که با مراجعه به بانکها و به صورت غیرمستقیم در این بازار سرمایه گذاری کنند. همچنین به بانکها اجازه داد تا صندوق هایی که سرمایه گذاری با درآمد ثابت را ایجاد نمایند. همچنین برای شرکتهای تامین سرمایه متعلق به بانکها که می توانند افزایش سرمایه لازم را بدهند تسهیلات لازم را ایجاد خواهد کرد.

سخنگوی دولت خبر خوب هفته را صدور اولین شناسنامه برای فرزندانی با مادران ایرانی و پدران خارجی دانست و گفت: در هفته جاری اولین شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی صادر شد. این اتفاق خوب و مبارک را به همه زنان سرزمین‌مان تبریک می گویم. متاسفانه تا پیش از این فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی از کلیه حقوق اجتماعی خود از جمله داشتن شناسنامه، ‌حق تحصیل و سایر حقوق اولیه خود محروم بودند. بر اساس برآوردها بیش از 150 هزار زن ایرانی با اتباع افغانستانی ساکن ایران ازدواج کرده اند و حدود 500 هزار فرزند حاصل ا ین ازدواجها است. از آنجایی که قانون درباره هویت این افراد بعد از 18 سالگی سکوت کرده بود، لذا این کودکان با مشکل هویت رسمی مواجه بودند.

وی همچنین گفت: در هفته جاری مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در 24 آبان را داشتیم. یکی از ارزشهای به محاق رفته جامعه امروز ما، کتاب خوانی است. تاثیرگذاری و نقش کتاب در نحوه اندیشیدن یک جامعه را نمی توان انکار کرد و برخی از کتابها قدرت ایجاد تحول در زندگی شخصی تک تک ما را دارند. امیدوارم از فرصتی که کرونا با محدود کردن فعالیت های عمومی و حضور در اجتماع به انسان ها داده است، این فرصت را برای ماها به وجود آورده باشد که مجددا به دنیای کتاب رجوع کنیم.

سخنگوی دولت درباره وضعیت کمبود خون در سازمان انتقال خون نیز گفت: سخنگوی سازمان انتقال خون اخیرا اعلام کرده که ذخائر خون کشور وضعیت مناسبی ندارند و با کمبود مواجه هستند. مراکز انتقال خون در بالاترین سطح ، پروتکل ها و اصول بهداشتی را رعایت می کنند و با توجه به نیاز برخی بیماران مانند تالاسمی که مصرف کننده همیشگی خون هستند از مردم درخواست میکنم سنت حسنه اهدای خون را بیشتر از قبل انجام دهند.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما