کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز سومین همایش بین‌المللی "مولوی پژوهی" در اصفهان بصورت مجازی

ایرنا , 26 آبان 1399 ساعت 19:18

سومین همایش بین‌المللی " مولوی پژوهی " روز دوشنبه در دانشگاه اصفهان آغاز شد و تا بیست و ششم آذر امسال بصورت مجازی و با برگزاری نشست‌های تخصصی و هفتگی ادامه خواهد یافت.


به گزارش ایصال نیوز، این همایش با هدف ارائه جدیدترین دستاوردهای مطالعاتی و پژوهشی درباره اندیشه ها و آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی با مشارکت دانشگاهیان، متخصصان زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگران داخلی و خارجی در حال برگزاری است.

نشست‌های همایش مولوی پژوهی در سه بخش کلی نوآوری های علمی شامل مبانی اندیشه های مولوی، نسخه شناسی آثار مولوی، مولوی و شمس، نقد و تحلیل شرح های آثار مولوی، پژوهش های کاربردی حوزه مولوی پژوهی شامل هنر، ادبیات کودک و نوجوان، روانشناسی و مشاوره و مولوی پژوهی در حوزه بین الملل شامل مولوی پژوهی در ترکیه، چین، بنگلادش، هندوستان، منطقه بالکان و کشورهای عرب زبان برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش مولوی پژوهی در آیین آغاز به کار این رویداد گفت: اندیشه‌های مولوی در خور بررسی و پژوهش های همه جانبه است و دانشگاه اصفهان با توجه به اینکه از دانشگاه‌های جامع برتر کشور و دارای زیرساخت‌های مناسبی مانند قطب علمی مطالعات بنیادی و کاربردی ادب عرفانی و اعضای هیات علمی و پژوهشگران فعالی در این زمینه است برای برگزاری سومین دوره همایش مولوی پژوهی اقدام کرد.

زهره نجفی افزود: همایش امسال با شیوه متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار می شود و تا ۲۶ آذر در قالب نشست‌های هفتگی با حضور صاحبنظران و پژوهشگران بخش های مولوی پژوهی ادامه دارد.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: در هر هفته ۲ نشست در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با حضور سخنرانانی از دانشگاه‌های اصفهان، ارومیه، تبریز، شهید بهشتی، الزهرا(س)، علامه طباطبایی، تهران، فردوسی مشهد، یزد، خوارزمی و نیز از کشورهای ترکیه، چین، منطقه بالکان، شبه قاره و کشورهای عرب زبان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۴ نشست و ۵۶ سخنرانی در این همایش با ارائه جدیدترین یافته های علمی مولوی پژوهی برگزار می‌شود، اضافه کرد: تجلیل از تالیف‌های برتر در حوزه مولوی پژوهی در قالب مقاله، مجله، کتاب از بخش‌های دیگر این همایش است.

رییس کرسی مولوی پژوهی و مدیر قطب علمی مطالعات بنیادی و کاربردی ادب عرفانی دانشگاه اصفهان نیز در این آیین گفت: مولوی یکی از بزرگترین شاعران عارف ادب فارسی و سرمایه بزرگی در عرصه دانش و ادبیات است که آثار و اندیشه های وی شهرت جهانی دارد و باید از این سرمایه در سطح جهانی استفاده کنیم.

سید اصغر میرباقری فرد با بیان اینکه مولانا سرمایه عظیمی در عرصه فکر، اندیشه و معنویت است، افزود: از سده هفتم هجری قمری تاکنون شخصیت مولانا در عالم بشر و جهان بسیار تاثیرگذار بوده است و بسیاری از شخصیت های بزرگ دنیا تحت تاثیر او و اندیشه هایش قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه این سرمایه بزرگ ادبی، علمی و فکری متعلق به همه انسان‌هاست و نه فقط زبان یا قرن خاص، تصریح کرد: هنوز راه زیادی تا شناخت مناسب از این شخصیت بزرگ باقی مانده و لازم است اندیشه های او استخراج و فرآوری شود تا بتوان در قالب محصولات متناسب با نیازهای جامعه ارائه شود.

میرباقری فرد اظهار امیدواری کرد که این همایش نقطه شروعی برای حمایت جدی و ایجاد بسترهای مناسب در کشور در جهت مولوی پژوهی و رسیدن به اهداف بلند علمی در این زمینه باشد.

آیین آغاز به کار سومین همایش بین‌ المللی مولوی پژوهی به میزبانی دانشگاه اصفهان و بصورت مجازی برگزار شد و نشست های تخصصی آن تا بیست و ششم آذر ارائه خواهد شد.

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی از مشهورترین شاعران ایرانی پارسی‌گوی در قرن هفتم هجری قمری است که از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.

دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است. این دانشگاه با حدود ۴۰۰ دانشجوی خارجی بعنوان یکی از دانشگاه های منتخب ایران در طرح تبدیل به یکی از پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین المللی انتخاب شده است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 13159

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/13159/آغاز-سومین-همایش-بین-المللی-مولوی-پژوهی-اصفهان-بصورت-مجازی

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir