plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۳۰۴۸

جمعی از کشاورزان شرق اصفهان خواهان تحقق مطالبات خود شدند

جمعی از کشاورزان روز دوشنبه با حضور در روستای " وجاره" برآن شمالی واقع در شرق اصفهان ضمن بیان بخشی از مطالبات خود، تامین حقابه‌ ها از رودخانه زاینده رود را خواستار شدند.
جمعی از کشاورزان شرق اصفهان خواهان تحقق مطالبات خود شدند
به گزارش ایصال نیوز، عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان در این ارتباط در گفت و گویی شمار کشاورزان حاضر در این اجتماع را بالغ بر پنج هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: جمع حاضر توقف برداشت‌های غیرقانونی از منابع آبی مرتبط با زاینده‌رود را مطالبه کردند و از سوی دیگر خواهان تخصیص حقابه‌ قانونی هستند.

حسین محمدرضایی با بیان اینکه مطالبات کشاورزان در قالب بیانیه و سخنرانی مطرح شد ادامه داد: پیش‌تر مقرر شده بود که وزارت نیرو پس از راه‌اندازی تونل‌های سوم کوهرنگ و بهشت‌آباد به دیگر استان‌های کشور و بخش‌ها اجازه برداشت آب از زاینده رود را بدهد اما سال‌هاست که بدون راه اندازی این طرح‌ها، اجازه برداشت از محل حقابه‌های ما به آنها داده شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان خواستار جمع آوری کلیه پمپاژها و قطع برداشت حقابه‌ها از زاینده رود هستند تصریح کرد: به ناچار و برای امکان ادامه زندگی و اشتغال و معاش خود از هم اکنون برنامه ریزی حرکت جمعی به دنبال رودخانه و جمع‌آوری پمپاژهای صنایع اصفهان و استان‌های دیگر را شروع می‌کنیم .

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: درخواست تشکیل کارگروه ویژه اجرای مصوبات شورای عالی آب و دیگر مصوبات و قوانین مرتبط آب و زاینده‌رود در استان بخش دیگری از خواسته‌های امروز کشاورزان بود.

محمدرضایی گفت: کشاورزان همچنین از نمایندگان نظام صنفی کشاورزی شهرستان و استان خواستند که مطالبات را پیگیری و نتایج اقدامات را تا دوشنبه هفته آینده(۲۶ آبان) اعلام کنند.

تجمع یاد شده تا حوالی ظهر دوشنبه ادامه داشت. کشاورزان و باغداران مناطق شرق اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر و شهرستان‌های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه پیش تر در چند سال اخیر و پارسال در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود، حل مشکلات معیشتی و جاری سازی این رودخانه را خواهان شده بودند.

به اذعان کارشناسان امور آب نگاهی به خشکی‌های دوره‌ای زاینده‌رود، کاهش تخصیص آب کشاورزی، فرونشست زمین، ریزگردها، مشکلات عدیده زیست محیطی بخصوص برای تالاب بین المللی گاوخونی و آمار و ارقام مربوط به بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود بعنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آب مرکزی ایران از یک سو و کاهش حدود ۵۰ درصدی بارش‌ها و کم شدن میزان ذخیره سد زاینده‌رود از سوی دیگر لزوم اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌های آبی در این خطه را گوشزد می‌کند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما