plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
کد مطلب : ۱۲۹۱۷
در آیین پایانی سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

رئیسی: اگر شخصیت پیامبر (ص) شناخته شود انسان راه نجات را یافته است

باید اقدامات خلاقانه در زمینه وحدت اسلامی صورت گیرد
رییس قوه قضاییه در آیین پایانی سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: اگر شخصیت پیامبر (ص) شناخته و پرچمداری او برای ارائه دین و سعادت انسان خوب معرفی شود، حقیقتا انسان راه نجات را یافته است و در میانه‌ همه آفت‌ها و تهدیدها می‌تواند خود را حفظ کند.
عکس از علی شیربند
عکس از علی شیربند
به گزارش ایصال نیوز، آیت الله سید ابراهیم رییسی که عصر روز دوشنبه دوازدهم آبان ماه، در آیین اختتامیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی سخن می‌گفت، با تبریک ولادت پیام آور رحمت و امام صادق (ع)، پیام همزمانی این ولادت در دو مقطع مختلف را فراگیری آموزه‌های نبوی از فرزند خلف ایشان دانست.

رییس قوه قضاییه، پیامبر اعظم (ص) را مظهر اخلاق و مهرورزی معرفی کرد و گفت: پیامبر اسلام نماد همه ارزش‌های انسانی است و دینی که برای بشریت آورد، قدرت اداره تمام شئون زندگی انسان معاصر را دارد و سعادت بشریت در دنیا و آخرت را رقم می‌زند.

آیت الله رییسی با بیان این که نجات انسان معاصر در گرو درک آموزه‌های نبوی و عمل به روش و منش آن حضرت است، وحدت مسلمانان را نیاز راهبردی و استراتژیک جوامع اسلامی دانست و بر لزوم تبیین اهمیت و ضرورت وحدت با روش‌های نوین و خلاقانه تأکید کرد.

رییس قوه قضاییه گفت: بعد از جنگ جهانی دوم در سده اخیر و شکل گیری جهان دو قطبی در شرق و غرب و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تک قطبی شدن دنیا، آنچه نظام سلطه در مقابل خود می‌دید، قدرت جهان اسلام بود.

آیت الله رییسی با اشاره به طراحی‌های نظام استکباری و آمریکا و صهیونیزم جهانی برای مقابله با قدرت اسلام به تبیین حلقه‌های این زنجیره پرداخت و با بیان این که آنچه امروز در اتفاق می‌افتد، در اتاق‌های فکر اندیشکده‌های غربی طراحی شده اند، وابسته کردن دولت‌های حاکم بر کشور‌های اسلامی را اولین گام آن‌ها در این عرصه عنوان کرد.

رییس دستگاه قضا افزود: دومین کار آن‌ها تشکیل و تسلیح گروه‌های تکفیری بود که با مسلح کردن تروریست‌ها به سلاح‌های مدرن و تغذیه مالی و اطلاعاتی آنها، تلاش کردند قدرت دنیای اسلام را تضعیف کنند.

آیت الله رییسی حلقه سوم زنجیره توطئه‌های دشمن علیه جهان اسلام را راه اندازی امپراطوری رسانه‌ای عنوان کرد و گفت که نظام سلطه برای تفرقه افکنی و شبهه آفرینی بین مسلمانان هزاران شبکه تلویزیونی و رادیویی و رسانه مکتوب و دیجیتال راه اندازی کرد.

رییس قوه قضاییه، از اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) به عنوان بهترین و والاترین شخصیت عالم هستی و مقدسات به عنوان چهارمین قطعه پازل نظام سلطه برای مقابله با قدرت جهان اسلام یاد کرد.

آیت الله رییسی افزود: نظام سلطه علاوه بر ترویج اهانت به مقدسات در اقصی نقاط مغرب زمین و اروپا، تلاش کرد جریان عدالت طلبی و حق جویی و مقاومت در جهان اسلام را سرکوب کند، اما هرگز نتوانستند فریاد بلند حق طلبان و عدالت خواهان را خاموش کنند.

رییس دستگاه قضا گفت: با ظهور انقلاب اسلامی در ایران و ایجاد قدرتی به نام اسلام و قرآن و شکل گیری ملتی مسلمان و مقاوم و مصمم و فعال در میدان مبارزه با نظام سلطه، دشمنان بیش از پیش احساس خطر کردند.

آیت الله رییسی افزود: آن‌ها از همان ابتدا دو جریان اسلام هراسی و غرب گرایی را برای مقابله با انقلاب نوظهور اسلامی ایجاد کردند، اما با توسعه قدرت نظام اسلامی در منطقه، ملت‌های مسلمان به برکت مجاهدت علما و خون شهدا بیدار شدند و دور جدیدی از جهل زدایی در تداوم حرکت عاشورا در عالم آغاز شد.

رییس قوه قضاییه با بیان این که ملت‌های مسلمان منطقه اعلام کردند خواهان زیست مسلمانی هستند، تصریح کرد: ملت‌های منطقه با صدای بلند فریاد زدند که نمی‌خواهند نظام سلطه تعیین کننده زندگی آن‌ها باشند و عزت و افتخار و اقتدار را در گرو عمل به فرامین الهی می‌دانند.

آیت الله رییسی با اشاره به ناکامی دشمنان برای خاموش کردن چراغ بیداری اسلامی در منطقه، خاطر نشان کرد: وقتی ملت‌های مسلمان منطقه بیدار شدند، با یک حرکت وابسته به نظام سلطه نمی‌توان آن‌ها را سرکوب کرد. نظام سلطه می‌تواند برای مدتی دولتی وابسته را حاکم کند، اما بیداری ملت‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.

رییس دستگاه قضا از مساله فلسطین و آزادی قدس شریف به عنوان مهم‌ترین مساله جهان اسلام یاد کرد و گفت: اگر تا دیروز قرار بود مساله فلسطین در میز‌های مذاکره و توسط سازمان‌های آزادیبخش حل شود، امروز ابتکار عمل در دست جهادگران و مجاهدان در میدان است که آینده فلسطین را رقم می‌زنند؛ نه سیاسیون.

آیت الله رییسی در ادامه از تفرقه افکنی بین امت اسلام به عنوان راهبرد نظام سلطه و از وحدت، یکپارچگی، همبستگی، همدلی، همراهی و همکاری به عنوان راهبرد نظام اسلامی یاد کرد و متذکر شد: هر کس عالمانه یا ناآگاهانه و عامدانه یا ناخواسته خلاف وحدت عمل کند و تفرقه بیاندازد، در پازل دشمن قرار دارد و هر کس برای اتحاد مسلمانان تلاش کند، در مسیر درست حرکت می‌کند.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به الزامات وحدت، خاطر نشان کرد: اقتضائات وحدت آن است که همگان برای حرکت منسجم در برابر دشمنان تلاش کنیم و همه ظرفیت‌های جهان اسلام را برای مقابله با دشمنان جهان اسلام به کار گیریم.

آیت الله رییسی در همین راستا متذکر شد که «جهان اسلام هیچ تقابلی با ادیان ابراهیمی ندارد بلکه در مقابل الحاد می‌ایستد» و اضافه کرد: «در جهان یهودیت و مسیحیت، خود یهودیان و مسیحیان مقابل الحاد یهودی و مسیحی می‌ایستند.

رییس دستگاه قضا، الحاد را برای ادیان ابراهیمی خطرناک دانست و با بیان این که همه پیروان ادیان در خداپرستی اشتراک نظر دارند، تصریح کرد: نه تنها وحدت جهان اسلام بلکه وحدت بین پیروان ادیان و اقوام در برابر جریان الحاد و نظام سلطه که دنبال جدایی انسان از خداست، امری راهبردی است.

آیت الله رییسی از دیگر الزامات و اقتضائات وحدت را تلاش همه خردمندان و دانشمندان و علمای کشور‌های اسلامی برای آسیب شناسی و آسیب زدایی و دفع تهدیدات وحدت و بصیرت افزایی در بین جوانان مسلمان برای شناخت اهمیت و ضرورت وحدت و صیانت از این اصل راهبردی در دنیای معاصر عنوان کرد.

رییس قوه قضاییه دشمن شناسی را از مهم‌ترین پیام‌های سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی عنوان کرد و گفت: یکی از آسیب‌هایی که دشمنان برای وحدت شکنی به وجود آورده اند، پرورش سُنّی آمریکایی و صهیونیستی و شیعه انگلیسی است که ظاهراً مسلمان، اما در حقیقت تهدید بزرگی برای جهان اسلام و وحدت هستند.

آیت الله رییسی با تأکید بر این که این افراد به نام دین و شریعت، بزرگترین لطمه و ضربه را به دین و امت اسلام می‌زنند، همگان را به هوشیاری در برابر آن‌ها توصیه کرد و گفت که با ایستادگی فعال و بیداری اسلامی روزافزون می‌توان توطئه‌های این جریان خطرناک را خنثی کرد.

رییس دستگاه قضا از «شرح صدر» به عنوان بزرگترین مدالخدا برای پیامبر یاد کرد و با بیان این که پیامبر اسلام در سایه صبر و مقاومت و تحمل ناملایمات موفق به ایجاد جامعه قرآنی و تمدن اسلامی شد، پیروزی در برابر نظام سلطه را در گرو صبر و بردباری و ایستادگی دانست.

آیت الله رییسی در ادامه به اقدامات خباثت بار غربی‌ها برای رویارویی با جهان اسلام اشاره کرد و گفت: امروز با دشمنی مواجه هستیم که در راس تروریسم قرار دارد، اما سردار شهید ما حاج قاسم سلیمانی را که نماد مبارزه با تروریسم بود، تروریست معرفی می‌کند.

رییس قوه قضاییه افزود: امروز با دولتمردانی در غرب مواجه هستیم که اهانت به اولین شخصیت عالم هستی را آزادی بیان و حمایت از توهین کنندگان را دفاع از آزادی بیان می‌دانند در حالی که حتی بر اساس قانون مطبوعات فرانسه در سال ۱۸۸۱ هم آن اقدام قابل پیگرد قضایی بود.

آیت الله رییسی ادامه داد: رییس جمهور فرانسه نه با قانون خودشان پایبند است و نه به اصول انسانی و بر خلاف همه موازین بین المللی و ماده ۱۹ منشور حقوق بشر، مقابل دو میلیارد انسان می‌ایستد و از توهین به مقدسات آن‌ها طرفداری می‌کند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به خشم و نفرت عمومی از اقدام رییس جمهور فرانسه، در عین حال گفت کسانی که به نام اسلام وارد کلیسا شدند و مردم را کشتند نیز ساخته و پرداخته خود غربی‌ها هستند که به اسلام هراسی کمک می‌کنند و هیچ نسبتی با اسلام ندارند.

آیت الله رییسی در همین زمینه به اعتراف و افشاگری دو نامزد ریاست جمهوری دور گذشته آمریکا اشاره کرد که اقرار کردند خودشان القاعده و داعش و تروریست‌های تکفیری را تشکیل دادند و تسلیح کردند، اما با این وجود حزب الله و حماس را که از سرزمین خود دفاع می‌کنند، تروریست می‌خوانند!

رییس قوه قضاییه در پایان بار دیگر وحدت و انسجام را امری ضروری برای جهان اسلام دانست و گفت: وقتی با دشمنانی خبیث مواجهیم که پیوسته دنبال توطئه علیه مسلمان‌ها هستند، باید برای تقویت وحدت بیش از پیش تلاش کنیم.

آیت الله رییسی با بیان این که «سنگ بنای وحدت، مقاومت فعال و سنگ بنای تفرقه، سازش ذلیلانه است»، بر لزوم همیاری جهان اسلام در برابر مصائب و مشکلات تأکید کرد و کرونا را یکی از این مصائب دانست.

رییس قوه قضاییه گفت: همیاری مسلمانان در مقابله با ویروس کرونا برای ایجاد همگرایی و همدلی بین مسلمانان بسیار کارساز است و با همفکری می‌توانیم به روزنه‌های امیدبخش و برون رفت از وضع موجود دست یابیم.

پیش از سخنان رییس قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گزارشی از روند برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ارائه کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به شرایط خاص برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا، گفت: در این دوره از کنفرانس ۲۰۵ سخنران خارجی از ۴۷ کشور جهان در قالب ۱۹ وبینار مختلف، نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه «خیانت قرن به آرمان فلسطین» و «تحلیل شخصیت حاج قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت»، ۲ موضوع اصلی میزگرد‌های کنفرانس وحدت اسلامی امسال بودند، افزود: در مجموع ۳۳۵ چهره داخلی و خارجی به صورت برخط و آنلاین در سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی سخنرانی کردند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین با اشاره به تلاش‌های آمریکایی صهیونیستی برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان اظهار کرد: رژیم غاصب صهیونیستی تلاش می‌کند با ایجاد تفرقه در جهان اسلام، حاکمیت خود را در منطقه تثبیت کند که در این راستا شاهد همکاری برخی از حکام جهان اسلام با این رژیم منحوس در قالب عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به تلاش‌های فراوان استکبار جهانی برای مخدوش کردن چهره ناب اسلام، عنوان کرد: امروز اسلام‌هراسی هدف اصلی دشمنان دین است و آزادی بیان در غرب بهانه‌ای است که با استفاده از آن اسلام‌هراسی را دامن بزنند.

«خالدالملا» رییس جماعتعلمایعراق در ارتباط تصویری با این مراسم، اظهار کرد: ماآموخته‌ایمکهمی‌توانیمدر برابر هرخطریکهامتاسلامیباآنروبه روست، بهمقابلهکنیم.

وی ضمن تقدیر از ابتکار امام خمینی (ره) در نامگذاری روز قدس و مقام معظم رهبری در طرح وحدت اسلامی، عنوان کرد: این طرح‌ها بقای امت اسلامی را تضمین می‌کند.

رییس جماعتعلمایعراق افزود: وظیفه همه ماست که با پروژه‌های تفرقه افکنان استکبار جهانی مقابله کنیم، گفت: ما با اتکا به وحدتی که داریم، می‌توانیم همه فتنه‌انگیزی‌ها و اقدامات تفرقه‌افکنانه دشمنان را خنثی کنیم.

سید موسی موسوی قائم مقام مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: این روز‌ها سوز و گداز عشق به نبی مکرم اسلام (ص) از همه مذاهب و فِرق اسلامی شنیده می‌شود.

وی با بیان اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از بدو شروع نهضت، محور حرکت خود را وحدت امت و اسلام قرار دادند، عنوان کرد: آرمان قرار دادن نجات فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی که در کلام امام خمینی (ره) بر آن تاکید می‌شد، جاذبه بسیار زیادی در میان مسلمانان داشته و همچنان دارد.

قائم مقام مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامیبا بیان اینکه پشت پرده همه افراط گری‌هایی که در منطقه شاهد آن هستیم، آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارند، تصریح کرد: امروز به لطف الهی و حماسه آفرینی‌های جبهه مقاومت، اطراف اسرائیل ناامن شده است و ما باید این موفقیت بزرگ را به خوبی به دنیای اسلام منتقل کنیم.

مولوی «اسحاق مدنی» عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تاکید بسیار زیاد امام خمینی (ره) بر ضرورت وجود «وحدت» میان مسلمانان گفت: ایشان هیچ گاه به موضوعات تفرقه افکنانه میان مذاهب و فِرق اسلامی کوچکترین اشاره‌ای هم نداشتند.

وی با اشاره به برگزاری منظم و سالیانه کنفرانس وحدت اسلامی درطول مدت زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تاکید کرد: با جرات می‌گویم هیچ کس بهایی را که مقام معظم رهبری برای ایجاد وحدت میان مسلمانان پرداخت کرده‌اند را نپرداخته است.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اتفاقات اخیر فرانسه و هتک حرمت صورت گرفته به ساحت پیامبر عظیم الشان اسلام، گفت: اگر ماکرون می‌دانست که در نتیجه اظهارات او ممکن است بیش از ۴۰ کشور اسلامی سفرای خود را از فرانسه خارج کند، یقینا از توهین به ساحت پیامبر مکرم اسلام (ص) حمایت نمی‌کرد.

مولوی «نذیر احمد سلامی» عضو مجلس خبرگان رهبری در ارتباط تصویری با مراسم اختتامیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، گفت: در دوران صدر اسلام، ۱۰ سال نبرد حق و باطل به صورت جنگ‌های تن به تن انجام شد و در نتیجه این ۱۰ سال جنگ، فقط هزار و ۵۰۰ نفر از دنیا رفتند که این رقم نشان‌دهنده عطوفت و رافت سفارش شده در دین اسلام حتی در مواقع جنگ و نبرد است.

وی با اشاره به نقش اسلام در گسترش علم و فلسفه در سطح دنیا گفت: ترجمه بسیار زیاد کتب علمی و فلسفی اسلامی در بلاد غرب، نشانه‌ای بارز از نقش تاثیرگذار اسلام در گسترش علم و فلسفه جهانی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه غربی‌ها بعد از شکست در عرصه علمی و نظامی، لائیسیته را به وجود آوردند، عنوان کرد:مقابله دانشمندان اسلامی با این انحرافات که غربی‌ها آن را به وجود آوردند، همچنان ادامه دارد.

ماموستا «ملاقادر قادری» امام جمعه پاوه در ارتباط تصویری با این مراسم، ضمن بیان این نکته که در آئین اسلام گفته شده که محبت مسلمانانبه «رحمت» و تفرقه آن‌ها به «مصیبت» منجر می‌شود، گفت: نتیجه تفرقه مسلمانان، نزاع و سستی آن‌ها و همچنین سلطه دشمن بر ممالک اسلامی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در طول بیش از ۴۰ سال گذشته از عمر انقلاب اسلامی، قدم‌های بسیار بلندی در راه وحدت میان شیعه و سنی برداشته شده است، عنوان کرد: علمای شیعه و سنی ایران اسلامی تحت هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مسیر اقدامات موثر فراوانی برداشته اند.

«ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به لزوم تقویت دوستی و برادری میان مسلمانان، گفت: ما باید از همه ابزار‌های موجود که در اختیار داریم در برابر کفار استفاده کنیم و نقشه‌های شوم آن‌ها برای تفرقه افکنی میان مسلمانان را نفش بر آب کنیم.

وی همچنین ضمن تقدیر از وحدت موجود میان مسلمانان در جمهوری اسلامی ایران، گفت: مسلمانان باید تا آنجا که می‌توانند مواسات و برادری میان خود را بیشتر کنند و در برابر دشمن واحد خود، وحدت حداکثری از خود نشان دهند.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : میزان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما