plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۱۲۸۳۲
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

یکی از راهبردهای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هم‌افزایی بیشتر ملل اسلامی است

به بهانه آزادی بیان به مقدسات دیگران فحاشی نکنیم
حجت الاسلام حمید شهریاری گفت: به نظر ما کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان می‌توانند در قدرت سیاسی مشارکت و در امنیت و هم‌افزایی دانش به هم کمک کنند تا موجبات رفع جهل، عقب‌افتادگی فرهنگی، بیداری اسلامی و ارتقا بینش سیاسی را پدید بیاورند.
یکی از راهبردهای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هم‌افزایی بیشتر ملل اسلامی است
به گزارش ایصال نیوز، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، صبح پنجشنبه و همزمان با هفته وحدت، در مراسم افتتاحیه سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در یک ارتباط وبیناری با تقدیر و تشکر از همه کسانی که دعوت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را برای این دوره از کنفرانس پذیرفته‌اند و همچنین تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)، امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت، اظهار داشت: امیدواریم ثمره مباحثی که در این دوره از کنفرانس مطرح می‌شود برای مسلمین و آزادی‌خواهان جهان، پرهیز از جنگ، منازعه، مشاجره و در نهایت صلح و سلامتی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: میل قلبی بنده و تمام همکارانم در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچون سال‌های گذشته بر این بود که میزبان تمام میهمانان این کنفرانس از سراسر جهان اسلام در کشور خود باشیم و از نزدیک شما را ملاقات و از برکت فرصت حضور شما عزیزان بهره‌مند شویم اما محدودیت‌های برآمده از ویروس کرونا موجب شد که این مهم میسر نشود. امیدواریم در سال آینده این امکان فراهم شود تا همچون گذشته در خدمت همه میهمانان عزیز باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یاد و خاطره طلایه‌داران وحدت همچون حاج قاسم سلیمانی، آیت‌الله تسخیری، مهندس شیخ الاسلام و سرکار خانم دکتر کرمانی را گرامی داشت و تاکید کرد: کنفرانس وحدت اسلامی را در سی‌وچهارمین دوره با فعالیت‌های متنوعی شروع کرده‌ایم، در حال حاضر جهان اسلام با تحولات سریع و پیچیده‌ای روبه‌رو است و بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت هستیم.

شهریاری یادآور شد: وحدت امت اسلامی از نظر ما نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد است که قرآن کریم آن را به عنوان یک شاخص برای ما تعیین کرده است (سوره مبارکه الأنبیاء آیه ۹۲ / إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُکُم أُمَّهً واحِدَهً وَأَنا رَبُّکُم فَاعبُدونِ)، معتقدیم ظرفیت‌های جهان اسلام ما را به این مهم رسانده و باید تلاش کنیم که آن را حفظ کرده و تاکید اصلی ما بروی این امت واحده باشد.

وی افزود: در عین حال دشمنان ما و سرویس‌های اطلاعاتی همکارشان به خصوص استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی تمام تلاش خود را می‌کنند تا با ایجاد جنگ، نزاع، ترور و تکفیر موجبات تفرقه و گسست را در جهان اسلام پدید بیاورند. در آخرین حرکت دشمنان تلاش کردند عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم اشغالگر قدس را مطرح کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: هفته وحدت که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول مقارن با میلاد رسول اکرم(ص) طراحی شده و با تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) و با ابتکار رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) تداوم پیدا کرده فرصتی است که مسلمانان بر صلح و دوستی، اخوت و برداری، همدلی و همدردی، احترام و محبت به یکدیگر، رواداری اجتهاد در مذاهب مختلف و تاکید بر گفت‌وگو عاقلانه و حکیمانه تاکید کنند.

شهریاری بیان کرد: ما به عنوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی وظیفه اصلی خود را با ترویج اصول و ارزش‌های اسلامی گره زده و درصد هستیم گفتمان جدیدی را شکل دهیم و با همکاری علما، نخبگان و فرهیختگان جهان اسلام از جنگ، تنازع، تعصبات کور، افراطی‌گری و توهین به مقدسات پیشگیری و توطئه شوم دشمنان جهان اسلام را آشکار کنیم.

وی اضافه کرد: امسال در شرایطی که سفر و امکان ملاقات حضوری فراهم نبود تلاش کردیم تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را باشکوه ‌تر از گذشته برگزار کنیم و خوشبختانه توانستیم در هفت فعالیت مختلف این دوره از کنفرانس را طراحی و مدیریت کنیم.

*تشریح اهم فعالیت‌های سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تشریح برنامه‌های این دوره از کنفرانس وحدت تصریح کرد: در اولین فعالیت بیش از ۱۶۱ سخنران خارجی از ۳۶ کشور جهان و ۹۲ سخنران داخلی از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام و صاحب‌نظران حوزه وحدت و تقریب موافقت خود را برای سخنرانی در این کنفرانس مجازی اعلام کرده‌اند، این عزیزان در محورهای مورد نظر خودشان که اهم مشکلات حال حاضر جهان اسلام است، به سخنرانی خواهند پرداخت و به نظر می‎‌رسد جمع سخنرانی‌ها در این هفته به رقم ۳۵۰ سخنرانی خواهد رسید.

شهریاری ادامه داد: دومین فعالیت به ابتکار مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سال جاری شکل گرفت، علیرغم سخنرانی‌های پیرامون موضوعات روز جهان اسلام فراخوانی نیز مبنی بر همکاری‌های اسلامی در مواجه با مصائب و بلایا منتشر شده است، این فراخوان در هفت محور اصلی و ۵۵ محور فرعی اعلام شده و محصول این فعالیت‌ها به صورت فهرست مقالات نگارش یافته در طول هفته وحدت و خلاصه و اصل مقالات پس از هفته وحدت انتشار پیدا خواهد کرد.

وی افزود: محورهای اصلی هفت‌گانه مبانی و چالش‌های دینی و معنوی در مواجه با بلایا و مصائب، ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجه با بلایا و مصائب، نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجه با بلایا و مصائب، نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و ترویج فرهنگ تعاون در هنگام ابتلا به بلایا و مصائب و تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی در عصر کرونا برای جوامع اسلامی، جهان پساکرونا و سناریوهای جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام و چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجه با کرونا است که البته در این محور هفتم رژیم غاصب صهیونیستی را هم همچون کرونا یکی از مصیبت‌های جاری جهان اسلام تلقی و به عنوان محوری در ذیل محور هفتم از آن یاد کردیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: تا به امروز تعداد قابل توجهی مقالات نگارش‌یافته به دبیرخانه کنفرانس رسیده و برای این کنفرانس هم درجه اعتبار isi را دریافت کردیم که عزیزان دانشگاهی که در نگارش این مقالات ما را کمک خواهند کرد از این ویژگی بهره‌مند باشند.

شهریاری سومین فعالیت در هفته وحدت امسال را برگزاری میزگرد «خیانت قرن به آرمان‌های فلسطین» و «نقش محور مقاومت در خنثی‌سازی تاثیرات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» اعلام کرد و گفت: این میزگردها به صورت برخط برگزار خواهد شد. همچنین فعالیت چهارم میزگرد دیگری با عنوان «نقش سردار حاج قاسم سلیمانی در وحدت و امنیت جهان اسلام» است. وی خاطرنشان کرد: پنحمین فعالیت ما رونمایی از دو کتاب «درباره فتاوای علما جهان اسلام درباره حرمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» و دیگری درباره «فقه مقارن» خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: ششمین فعالیت در این دوره از کنفرانس افتتاح رادیو وحدت روی موج اف ام ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز و رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی ویکی وحدت است، این پایگاه متصدی جمع‌آوری تمامی اطلاعات پیرامون کشورهای اسلامی، وحدت در جهان اسلام، تقریب مذاهب اسلامی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی طراز اول و مهم جهان اسلام است که فاز اول آن با حضور هزار مقاله در هفته وحدت افتتاح می‌شود.

شهریاری در مورد آخرین فعالیت این دروه از کنفرانس بیان کرد: برگزاری چهار نشست علمی به ترتیب رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی، تعامل دانشگاهی و ارتقای نظام حمایت حقوقی و وکالتی، ارتقای زیرساخت‌های فناوری و نقش آن در وحدت جهان اسلام، همکاری کشورهای اسلامی در تقویت و توسعه حکمرانی و تعالی‌گرا و ایجاد ظرفیت تعامل جوامع اسلامی در مدیریت بحران‌های بین‌المللی به عنوان آخرین فعالیت در این دوره به شمار می‌رود.

وی افزود: امیدوارم این حرکت سازنده که به کمک شما علما و فرهیختگان جهان اسلام صورت می‌گیرد مورد پسند خداوند متعال و خوشنودی حضرت پیامبر اکرم(ص) باشد.

*به بهانه آزادی بیان به مقدسات دیگران فحاشی نکنیم

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در واکنش به اقدام رئیس جمهور فرانسه در توهین به پیامبر اکرم(ص) خطرنشان کرد: همکاری جهان اسلام در مقابله با دشمن مشترک و دوستی با مسلمانان یکی از مواردی است که باید به آنها پرداخت، دنیای غرب به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز حرف خود را از زبان فرانسه بیرون می‌آورد و به نام آزادی بیان و آموزش آزادی بیان به مقدسات دیگر کشورهای توهین می‌کنند.

شهریاری بیان کرد: این امر از سمت ما محکوم است و از همه آزادی‌خواهان دنیای اسلام می‌خواهیم این امر را محکوم کنند. هیچگاه آزادی بیان نباید به توهین و فحاشی به مقدسات دیگران باشد این امر موجبات تنازع را در بین کشورهای غربی پدید خواهد آورد و در نهایت گریبان خود آنها را خواد گرفت.

وی با اشاره به راهبردهای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: ما همچنان در راهبردهای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به دنبال هم‌افزایی ملل اسلامی هستیم . به نظر ما کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان می‌توانند در قدرت سیاسی مشارکت و در امنیت و هم‌افزایی دانش به هم کمک کنند تا موجبات رفع جهل، عقب‌افتادگی فرهنگی، بیداری اسلامی و ارتقا بینش سیاسی را پدید بیاورند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: گسترش علم و فناوری در جهان اسلام یکی از اهدافی است که جهان اسلام باید آن را دنبال کند، همچنین ما در ثروت باید هم‌افزا باشیم و به جای اینکه منابع جهان اسلام را به خرید بی‌جهت سلاح‌ها و ایجاد جنگ بین کشورها اسلامی صرف کنیم باید این ثروت را در جهت رفع فقر در جهان اسلام، مقابله با اسراف و مصرف‌گرایی، شبکه‌سازی تولیدگرا و دانش بنیان استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری تصریح کرد: یکی از اهدافی که باید در جهان اسلام دنبال کنیم خدمات‌رسانی مشارکتی با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی از جهان اسلام، شبکه‌سازی ارتباطی، خدماتی و تعاملاتی جهان اسلام و هم‌افزایی بیشتر است.

وی بیان کرد: خودسازی ملل اسلامی از دیگر اهداف است که باید در جهان اسلام دنبال شود، ملت‌های اسلامی و مسلمان از افرادی هستند که تعهد به عبادات اسلامی دارند، صفات اخلاقی را ترویج و تقریب بین مذاهب را دنبال می‌کنند، با فساد و ایجاد نهادهایی برای اصلاح حاکمان و در صورت عدم امکان کارگزاران فاسد مقابله و با ترویج پاکدستی و روحیه جهادی در بین حکام در برار تفکر غربی می‌ایستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: برقراری عدالت اجتماعی، رفع فقر و رسیدگی به محرومان و مستضعفان از اصول این راهبرد مساوی است و در نهایت ایجاد بسیج سازندگی و مقاومت منطقه‌ای با بهره‌مندی از جوانان انقلابی و تجارب جهان اسلام از اهداف اصلی و اجرایی ملل اسلامی است.

شهریاری در پایان یادآور شد: این محورهای می‌تواند ما را به امت واحده اسلامی برساند و امیدواریم این امر ما را در تمدن نوین اسلامی که آمادگی برای ظهور حضرت مهدی(عج) است آماده کند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : شفقنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما