plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
کد مطلب : ۱۲۷۶۸

رأی مثبت مردم شیلی به تغییر قانون اساسی

با رای مثبت و مشارکت بی سابقه مردم شیلی در همه پرسی تغییر قانون اساسی، یکی دیگر از نمادهای باقیمانده از دوران ژنرال آگوستو پینوشه در شیلی به زودی محو می‌شود.
رأی مثبت مردم شیلی به تغییر قانون اساسی
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از رویترز، مردم شیلی به همه ‌پرسی برای تغییر قانون اساسی به‌جامانده از دوران دیکتاتوری ژنرال آگوستو پینوشه رای مثبت دادند. شمارش اکثریت آرا نشان می‌دهد که بیش از ۷۸ درصد مردم شیلی موافق تغییر قانون اساسی و تدوین قانون اساسی جدید هستند.

موافقان تغییر قانون اساسی که خواهان رفع تبعیض و نابرابری‌های اجتماعی هستند، پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات به خیابان‌ها آمدند و جشن پیروزی گرفتند.

این رأی‌گیری تاریخی یک‌سال پس از آن برگزار شد که بیش از یک میلیون معترض در مرکز شهر سانتیاگو تجمع کردند. اعتراض خیابانی مردم در سانتیاگو آغازگر موج گسترده‌ای از ناآرامی‌های اجتماعی در این کشور شد که با کشته شدن ۳۰ نفر و زخمی شدن هزاران نفر به پایان رسید.

صدها هزار نفر برای رأی دادن به تغییر قانون اساسی به ورزشگاه مشهور سانتیاگو رفتند. این ورزشگاه در جریان کودتای نظامی ۱۹۷۳ علیه سالوادور آلنده، به عنوان مرکز بازداشت دسته‌جمعی و شکنجه مخالفان معروف شد.

پیش از این، سباستین پینرا، رئیس‌جمهوری شیلی، اعلام کرده بود نتیجه این رای‌گیری هرچه باشد، باید برای مستحکم ساختن ارکان دمکراسی در شیلی، مورد پذیرش همه نیروهای سیاسی این کشور قرار گیرد.

پس از اعلام رسمی نتیجه این همه‌پرسی، در یک دوره زمانی مشخص، یک شورای منتخب ۱۵۵ نفری به عنوان مسئول تدوین قانون اساسی انتخاب خواهند شد و تا سال ۲۰۲۳ قانون اساسی جدید را تدوین می‌کنند.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما