plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۱۲۶۹۷
در آئین بهره برداری از طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی

روحانی: حوزه مسکن، اشتغال‌زا و پیشران بسیار مهم بخش گسترده ای از صنایع کشور است

هدفگذاری ساخت 400 هزار واحد مسکونی جدید در طرح اقدام ملی مسکن
رئیس جمهور، حوزه مسکن را پیشران بسیار مهم بخش گسترده ای از صنایع کشور برشمرد و تاکید کرد که تکمیل طرحهای این حوزه با توجه به نقش مهم آن در عرصه اشتغال زایی، باید تا پایان دولت دوازدهم، با شتاب ادامه یابد.
روحانی: حوزه مسکن، اشتغال‌زا و پیشران بسیار مهم بخش گسترده ای از صنایع کشور است
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در آئین بهره برداری از طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی، "ساماندهی بافت های فرسوده" و " شهرکسازی " را از سیاستهای دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن و شهرسازی دانست و اظهارداشت:طرح احیا، بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده به طور گسترده در این دولت پیگیری شد و این موضوع به عنوان یکی از سیاستهای دولت در بخش مسکن ادامه می یابد

رئیس جمهور به طرح مسکن مهر و بسته شدن پرونده آن در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: مسکن مهر طرح بزرگی بود که در دولت نهم و دهم و با هدف ساخت 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی آغاز شد که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، از این تعداد تقریبا  690 هزار واحد به اتمام رسیده بود.

دکتر روحانی گفت: عملا بار عظیم پیشبرد این طرح و تهیه امکانات اولیه زیربنایی،  بر دوش دولت های یازدهم و دوازدهم و دستگاه های ذیربط قرار گرفت به گونه ای که در دولت تدبیر و امید یک میلیون و 355 هزار واحد مسکونی مهر به اتمام رسید و تحویل متقاضیان داده شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه همین امروز بیش از 40هزار واحد از این واحدها افتتاح شد، اظهارداشت: تقریبا این پرونده بسته شده است و 50 هزار واحد دیگر است که دوستان باید تا پایان دولت تکمیل کرده و تحویل بدهند.

دکتر روحانی افزود: حدود 100 هزار واحد هم هست که دارای مشکل هستند، حدود 70هزار واحد متقاضی ندارد یعنی جایی ساخته شده که اصلا کسی متقاضی نیست و جاهایی هم هست که این مسکن‌ها دارای مشکلات حقوقی می باشند و باید در دادگاه‌ها به وضعیت آنها رسیدگی شود که  شمار این واحدهای دارای مشکلات حقوقی، حدود 40 یا 50هزار واحد است.

دکتر روحانی در ادامه به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت:  قرار ما این است که در قالب این طرح 400 هزار واحد مسکونی در دولت دوازدهم در کنار دیگر طرحها،  به شمار مسکن های ساخته شده، اضافه شود.

رئیس جمهور با ابراز رضایت از روند پیشبرد این طرح گفت: باید تا پایان این دولت همه 400 هزار واحد مرحله سفت کاری ها را گذرانده باشند و هر کاری که دولت باید انجام دهد به عنوان وظیفه انجام خواهد داد و بانکها و سازمان برنامه و بودجه ضروری است که کمک کنند تا این کار بزر گ را به مقصد برسانیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن درخور توجه است و وزیر راه و شهرسازی لازم آمارهای مرتبط با این حوزه را ارائه کند، افزود:  از اینکه امروز 52 هزار واحد مسکونی را به بهره برداران عزیز تقدیم کردیم، بسیار خوشحالیم و امیدواریم این روند تا پایان دولت تداوم یابد.

 رئیس جمهور با اشاره به خودکفایی کشور در بخش تولید مصالح ساختمانی و همچنین مهندسین کارآمد در حوزه مسکن، گفت: امیدوارم به کمک هم بتوانیم در این امر مهم که برای اقتصاد ما بسیار مهم است، گام ارزنده ای برداریم.

دکتر روحانی اظهارداشت: امسال که سال جهش تولید است، قطعا یک بخش مهم تولید ما مسکن است و مسکن می‌تواند یک تحول بزرگ هم در تولید و هم در مساله اشتغال به وجود بیاورد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالم که باز پنجشنبه دیگری فرا رسید و فرصت افتتاح یک بخشِ بزرگ از طرح‌های ملی را داریم، آن هم امروز که به نام افتتاح طرح‌های مسکن است که برای مردم ما بسیار مهم است و همانطور که از نام آن پیداست، مسکن است یعنی آرامش و سکونت مردم که بخشی از آن در سایه‌ی داشتن یک مسکن مناسب است.

آنهایی که سالها اجاره‌نشین بودند و مدتها دنبال خانه می‌گشتند باید بهتر لمس کنند چون اگر کسی این مراحل را نپیموده باشد و شرایط او طوری باشد که از روز اول صاحب خانه باشد، احساس نمی‌کند که مساله خانه چقدر مهم است و چگونه آرامش برای روح و روان فرد و اعضای خانواده ایجاد می‌کند.

ما از آغاز دولت دو کار مهم را بر دوش داشتیم. یکی بحث ساماندهی بافت‌های فرسوده بود که بسیار اهمیت دارد که در شهرستان‌های مختلف بافت‌های فرسوده را احیا و بازسازی و نوسازی کنیم و این کار به طور وسیعی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد و از آقای مهندس اسلامی می‌خواهم که این بخش را برای مردم توضیح بدهند که در دولت یازدهم و دوازدهم، بافت‌های فرسوده در شهرهای مختلف، در تهران، در استان‌های مختلف، در مشهد، در هرمزگان و در همه نقاط کشور وجود داشت که در این بافت‌های فرسوده سرمایه‌گذاری و خیابان‌کشی شد و نقشه ساختمانی تغییر کرد و همچنان باید مساله بافت‌های فرسوده و بازسازی و احیای آنها به عنوان یکی از سیاست‌های دولت ادامه پیدا کند.

مساله دوم ساختن شهرک‌های جدید بود که از ابتدای دولت یازدهم این کار دنبال شد. شهرک‌هایی ساخته شد که من خودم برای افتتاح چند شهرک در اطراف تهران رفتم و این شهرک‌های بسیار خوب در یک زمین وسیعی خیابان‌کشی و بازار و ادارات مشخص شد که یک الگوی بسیار خوبی است و شهرک‌سازی جزو مواردی است که باید در همه جاهایی که نیاز به مسکن داریم، دنبال کنیم.

به هر حال در طول سال جمعیت زیادی از جوانان عزیز ازدواج می‌کنند و متاهل می‌شوند و بعد نیاز دارند که در یک خانه زندگی کنند پس برای ما مهم است که برای مسکن آنها اقدام کنیم.

مسکن مهر کار دیگر بر دوش دولت بود. مسکن مهر یک طرح بزرگی بود که در دولت نهم و دهم شروع و آغاز شد و طراحی آنها برای حدود 2 میلیون و 200 واحد مسکونی بود که از این 2میلیون و 200 واحد مسکونی تقریبا وقتی دولت یازدهم را شروع کردیم، 690هزار به اتمام رسیده و بقیه باقی مانده و در مراحل مختلف ساختمانی بود و بار عظیمی علاوه بر وزارت مسکن، بر دوش وزارتخانه های نیرو و نفت و شهرداری‌ها و دستگاه‌های دیگر بود برای اینکه بتوانند به آنجا جاده و لوله‌کشی آب، برق و گاز را برسانند والا یک چیز نیمه‌تمام ساخته شده بود و کار بسیار عظیمی در این زمینه هم در دولت یازدهم هم در دولت دوازدهم انجام گرفت.

برای اینکه مردم عزیز ما بدانند در دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون یک میلیون و 355هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسید و تحویل داده شده است یعنی کار عظیم این واحدهایی که به نام مسکن مهر است بر دوش دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

مردم عزیز ما الحمدالله همین امروز بیش از 40 هزار واحد از همین واحدها افتتاح شد، تقریبا این پرونده بسته شده و 50 هزار واحد دیگر است که دوستان باید انشاءالله تا پایان دولت تکمیل کنند و تحویل بدهند.

حدود 100 هزار واحد هم دارای مشکل است که تعدادی از این واحدها و در حدود 70 هزار واحد متقاضی ندارد یعنی جایی ساخته شده که اصلا کسی متقاضی نیست و جاهایی هست که این مسکن‌ها دارای مشکلات حقوقی و دارای اختلاف و بحث است که باید در دادگاه‌ها رسیدگی شود که در حدود 40 تا 50 هزار واحد دارای مشکلات حقوقی است و این هم بخش دیگری است که بر دوش دولت بود و انجام می‌دهد و انشاءالله نهایی خواهد کرد.

مساله بعدی که عمدتا از پایان دولت یازدهم شروع شد و مخصوصا در دولت دوازدهم در دوران مسوولیت آقای مهندس اسلامی کار خیلی با شتاب بیشتری انجام گرفت و البته قبل از آن هم در دوره وزیر سابق هم اقداماتی شد.

اساس مساله این است که خانه توسط خودِ مردم ساخته شود و نه اینکه دولت خانه را بسازد و تحویل دهد و خودشان با نقشه‌‌ای که مورد نظرشان است، بسازند البته دولت باید بر یک اصولی از لحاظ شهرسازی و زیبایی نظارت کند. بعضی از کوچه‌ها و محله‌ها هست که انسان می‌رود که ممکن است این تعبیر دقیق نباشد و چشم‌آزار است چون می‌بینیم که کج و معوج و هر خانه‌ای و هر ساختمانی یک جور و رنگها و سبکهای مختلف است و اصلا یک هماهنگی و هارمونی وجود ندارد اما این باید نظارت شود.

ساختمانهای شهر باید چشم‌نواز باشد یعنی یکی از زیبایی‌هایی که انسان در زندگی احساس می‌کند لذت چشم است. «تَلَذُّ الْأَعْیُنُ» که خداوند در قرآن هم برای بهشت می‌گوید بهشتی‌ها اول با چشم‌شان لذت می‌برند و می‌بینند و آن همه زیبایی‌هایی که خداوند آنجا برای مومنان و مقربان درگاه خود مقرر کرده است.

بنابراین از لحاظ مهندسی مهم است. الحمدالله مهندسین خوبی در کشور در زمینه ساخت از لحاظ زیبایی و استحکام داریم که در زلزله سرپل ذهاب دیدیم چقدر خانه‌ها خراب و ویران شد به خاطر اینکه همه دقت‌های لازم مهندسی نشده بود و شرایط کشور ما به گونه‌ای است که باید بر مبنای هشت ریشتر زلزله استحکام ساختمان‌ها را مدنظر قرار دهیم.

طرح اقدام ملی مسکن بر این مبنا است که زمین را آماده کنیم و در اختیار گروه‌ها و یا فرد بگذاریم منتها زمین آماده باشد یعنی به گونه‌ای که بلافاصله بتواند شروع کند چون مسکن دردسرهای زیادی و مقدماتی دارد  که گاهی مقدمات وقت تلف می‌کند تا آماده شود. ما باید همه چیز را آماده کنیم کسی که مسکنی می‌خواهد، زمین مجانی، یا در بعضی از موارد با اجاره بلندمدت 99 ساله و یا با قیمت بسیار ارزان در اختیار او بگذاریم و یا با آنهایی که سازندگان مسکن به صورت انبوه هستند، مشارکت کنیم که باید این کار را انجام دهیم.

قرارِ ما با آقای مهندس اسلامی این بود که 400 هزار واحد مسکونی علاوه بر طرح‌های دیگری که انجام می‌گیرد، در دولت دوازدهم اضافه کند و آنچه هست و ما الان می‌بینیم و طرح‌هایی که امروز مورد افتتاح قرار گرفت، مورد واگذاری زمین به افراد یا گروه‌ها قرار گرفت.

این کار از سال 97 به خوبی شروع شده است یعنی از اولین رونمایی که خودِ‌ من در آذر 97 حضور داشتم و این کار را آغاز کردیم، به طور منظم این کار دنبال می‌شود و با بخش‌های مختلف تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها امضا شد و اقداماتی که انجام می‌گیرد را باید به سرعت انجام دهیم که انشاءالله تا پایان این دولت شاهد باشیم که حداقل سفت‌کاری‌های همه این 400 هزار واحد انجام شده باشد و اگر نازک‌کاری‌های بعضی‌ بخش های آن ماند، سفت‌کاری‌ها تکمیل شود و انجام بگیرد و هر کاری که دولت باید در این زمینه انجام بدهد، به عنوان وظیفه خود می‌دانیم.

 حتما به آقای اسلامی بگوییم، در پاسخ می‌گوید که باید سازمان برنامه و بودجه و بانک‌ها به ما کمک کنند و همینطور هم هست و باید بانکها و سازمان برنامه‌و بودجه در این پروژه مهم یاری کنند تا ما بتوانیم این کار عظیم و بزرگ را انشاءالله به مقصد برسانیم که برای مردم بسیار مهم است.

بسیار خوشحالیم از اینکه ما امروز 52 هزار واحد مسکونی را به بهره‌برداران عزیز تقدیم کردیم و کلید در اختیار آنها قرار گرفته و وارد محل مسکونی خود می‌شوند و امیدواریم این روند تا پایان دولت در ماههای مختلف انجام بگیرد و مردم بتوانند سکون و آرامش خوبی داشته باشند.

در مجموع آنچه دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه مسکن انجام داده قابل قبول و قابل ذکر است گرچه به نظر من می‌توانستیم قدم‌های بلندتری را در زمینه مسکن برداریم. به هر حال نیازمندی به مسکن در کشور ما روشن است که چه مقدار است، چه آنهایی که یک مسکن دارند و چه آنهایی که مسکن دومی هم دارند و از قدیم در روستاها معمول بود، آنهایی که خانه داشتند، بعضی‌ها در ییلاق یک خانه کوچک دیگری برای تابستان داشتند و چه آنهایی که یک خانه و چه آنهایی که دو خانه دارند به هر حال مجموع نیازمندی‌های کشور را باید محاسبه کنیم.

مسکن بسیار مهم و پیشران در بسیاری از صنایع و در تولیدات مختلف و همچنین در اشتغال است و اشتغالزایی که در تابلوی امروز ذکر شد، یک و نیم میلیون نفر می‌تواند اشتغالزایی کند که ساختن این مسکن برای اشتغال و همچنین برای تولید بسیار مهم است. مخصوصا اینکه ما در بخش مسکن می‌توانیم بگوییم خودکفای کامل هستیم یعنی تمام مصالح ساختمانی، مهندسی، ترتیبات و خدماتی که مسکن نیاز دارد در داخل انجام می‌گیرد و بسیاری از مصالح ساختمانی ما از آهن آلات گرفته تا سنگ، سرامیک، کاشی، گچ، آهک و هر چه مورد نیاز ساختمان هست، به کشورهای مختلف صادر می‌شود که در کشور تولید می‌شود و هم اضافه داریم که همه اینها را صادر می‌کنیم.

انشاءالله به کمک هم بتوانیم در این امر مهم که برای اقتصاد ما بسیار مهم است، حرکت کنیم و امسال در سال جهش تولید قطعامسکن یک بخش مهم تولید است که می‌تواند یک تحول بزرگی در تولید و در مساله اشتغال به وجود بیاورد. انشاءالله به کمک هم این مسیر را تا پایان این دولت ادامه خواهیم داد.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما