کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش مشاور وزیر بهداشت به قاچاق 19 کامیون دارو از ایران به عراق

العالم , 26 مهر 1399 ساعت 6:36

دستگاه اطلاعاتی ارتش عراق از کشف 19 کامیون داروی قاچاق از ایران به عراق خبر داد. مشاور وزیر بهداشت به این خبر واکنش نشان داد و اعلام کرد پرونده به قوه قضائیه ارسال شده تا مشخص شود این داروها از کجا آمده و چه داروهایی در این قاچاق وجود داشته است.


به گزارش ایصال نیوز، علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگویی در پاسخ به این سوال که چگونه این 19 کامیون دارو قاچاق شده است؟ تاکید کرد: داروهایی که در ایران بدون نسخه و به صورت ورقی خریداری می شود در کشورهای دیگر با قیمت های بالایی خریداری می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چطور می توان 19 کامیون را با خرید ورقی پر کرد؟ گفت: طبق آنچه اعلام شده این داروها از داروخانه خریداری شده است. هنوز مشخص نیست که چه داروهایی قاچاق شده است چرا که داروهای خاص در ایران طبق پروتکل های خاص ارائه می شود.

وهاب زاده گفت: قطعا اولین نهادی که روی پرونده کار می کند و از آن مطلع می شود، قوه قضائیه است. قطعا پرونده به قوه قضائیه ارسال شده تا مشخص شود این داروها از کجا آمده و چه داروهایی در این قاچاق وجود داشته است. پرونده باید روند قضایی خود را طی کند. قاچاق شیرخشک و برخی از اقلام دارویی وجود دارد که وزارت بهداشت نیز به آن معترض است. قاچاق دارو سال های زیادی است که در ایران رخ می دهد و ضرر ارزی بسیار شدیدی به کشور وارد می کند.

بر اساس این گزارش، دستگاه اطلاعاتی ارتش عراق اعلام کرد که روز پنجشنبه بزرگترین عملیات قاچاق دارو از ایران به این کشور را در استان "دیالی"کشف و خنثی کرده است.

رسانه‌های عراقی روز پنجشنبه به نقل از دستگاه اطلاعاتی ارتش این کشور گزارش دادند که این داروها با هدف فرار از پرداخت تعرفه گمرکی به ارزش بیش از صدها هزار دلار به وسیله ۱۹ کامیون با عبور غیرقانونی از جاده‌های خانقین به استان دیالی واردشده بودند.

ارتش عراق اضافه کرد که متهمان دستگیر شده همراه با کامیون هایشان برای انجام اقدامات قانونی علیه آن‌ها به مراجع قانونی تحویل شدند. پیش از این نیز چندین بار نیروهای امنیتی ایران مستقر در مرزهای ایران و عراق از خنثی کردن عملیات قاچاق دارو به عراق و دستگیری عوامل آن‌ها خبر داده بودند.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران نیز قبلا در این باره گفته بود: قاچاق دارو از کشور به علت قیمت پایین آن در ایران و افت ارزش ریال نسبت به ارز کشورهای همسایه به مراتب نسبت به قبل بیشتر شده است و قاچاقچیان با سوءاستفاده از این فرصت با خروج دارو سودهای سرشاری کسب می کنند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 12570

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/12570/واکنش-مشاور-وزیر-بهداشت-قاچاق-19-کامیون-دارو-ایران-عراق

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir