plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۱۲۵۴۸

رئیس‌جمهور چین از نظامیان کشورش خواست برای جنگ آماده باشند

در میانه تنش‌های چین و آمریکا و تلاش‌های تحریک‌آمیز واشنگتن برای فروش سلاح به تایوان، «شی جین پینگ» از نیروهای نظامی کشورش خواست تمام انرژی و فکر خود را بر آمادگی برای جنگ متمرکز کنند.
رئیس‌جمهور چین از نظامیان کشورش خواست برای جنگ آماده باشند
به گزارش ایصال نیوز، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین روز سه‌شنبه در بازدید از یک پایگاه نظامی در استان جنوبی «گوانگ‌دونگ» از نظامیان این کشور خواست تمام انرژی و فکر خود را به آمادگی برای جنگ اختصاص دهند.

«شینهوا» خبرگزاری دولتی چین گزارش داد «شی» در دیدار با تفنگداران دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در شهر «چاوژو» به سربازان چینی گفت حالت آماده‌باش را حفظ کنند و از آن‌ها خواست کاملاً وفادار، خالص و قابل اعتماد بمانند.

به گزارش شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، هدف اصلی سفر روز چهارشنبه رئیس‌جمهور چین به گوانگ‌دونگ سخنرانی در چهلمین سالگرد منطقه ویژه اقتصادی شنژن بود که در سال ۱۹۸۰ برای جذب سرمایه خارجی تاسیس شد و نقشی حیاتی در کمک به اقتصاد چین و تبدیل آن به دومین قدرت برتر اقتصادی جهان ایفا کرده است. اما دیدار رئیس‌جمهور چین از پایگاه نظامی در میانه تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکا در دهه‌های اخیر و در ماه‌های گذشته بر سر مسئله تایوان و همه‌گیری کرونا، صورت گرفت.
منابع خبری دوشنبه شب به وقت تهران از تقاضای کاخ سفید از کنگره برای تصویب فروش سه بسته نظامی ویژه به تایوان خبر دادند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع مطلع نوشت، وزارت خارجه آمریکا نیز در زمینه فروش حسگرهای جنگنده «اف-۱۶»، موشک‌های پیشرفته «اسلمر» ویژه حمله به اهداف دریایی و راکت‌های «هیمراس» مکاتباتی با کنگره انجام داده است. پیشتر نیز چهار مقام مطلع فاش کردند که آمریکا قصد دارد هفت نوع سلاح و سامانه‌های نظامی از جمله مین، موشک کروز و رادار به تایوان بفروشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در نشست خبری نسبت به فروش تجهیزات جنگی پیشرفته به تایوان و ساخت استحکامات در نقاط مرزی به آمریکا و هند هشدار داد. «ژائو لیجان» سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از آمریکا، گفت این اقدام نقض توافقات دیرینه است و واشنگتن روابط با تایوان را مقدم بر روابط با چین برشمرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ایالات متحده اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را به طور جدی نقض کرده است. با فروش اسلحه به تایوان، آمریکا در امور داخلی چین دخالت جدی کرده و به حاکمیت و منافع امنیتی چین آسیب جدی وارد کرده است.»

این دیپلمات چینی از اقدامات قانونی و لازم در صورت فروش سلاح از سوی آمریکا به تایوان خبر داد. دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند.

دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ روابط خود با تایوان را قطع و اعلام کردند که به اصل چین واحد پایبند هستند اما طی سال‌های اخیر به اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات به تایوان دست زده‌اند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما