کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کل بانک مرکزی خبر داد

شرایط استفاده از منابع ارزی پنج میلیارد دلاری ایران در عراق فراهم شده است

تلاش می‌کنیم تعدیل‌هایی در بازار ارز انجام شود

ایرنا , 23 مهر 1399 ساعت 13:32

عبدالناصر همّتی با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود شده در حال انجام است، گفت: سفر اخیر به عراق با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.


به گزارش ایصال نیوز، رئیس کل بانک مرکزی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در وضعیت فعلی، شرایط بازار ارز به دلیل اتفاق‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا، فشار حداکثری دولت آمریکا، اعمال و عملیاتی کردن تحریم‌ها که در ۶ ماه نخست امسال رخ داد از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که این مسایل باعث شکل‌گیری انتظارات منفی در جامعه شده است.

وی با بیان اینکه همه تلاش خود را می‌کنیم تا این وضعیت کنونی بازار به ثبات برسد و تعدیل‌هایی در بازار انجام شود، افزود: برخی از نقل‌قول‌ها از من درباره کاهش قیمت دلار مطرح می‌شود که در این زمینه باید گفت شرایط در حال تغییر و محدودیت‌هایی بر روی منایع ایران اعمال شده است، به دنبال این اتفاق، ده‌ها میلیارد دلار از درآمد ارزی در خارج از کشور را مسدود کرده‌اند و حتی بسیاری از کشورها که از رابطه خوبی با ایران برخوردارند به دلیل فشار آمریکا اجازه استفاده از آن منابع را نداده‌اند.

همتی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما بهره‌برداری از درآمدهای ارزی در سال جاری بود، گفت: اقدام‌های خوبی برای ایجاد ثبات در بازار ارز آغاز شده و به آینده این بازار خوشبین هستیم.

رییس بانک مرکزی افزود: در روزهای آخر فعالیت رییس جمهوری فعلی آمریکا فشار به ایران افزایش یافته که ما هم باید مقاومت خود را در برابر این فشارها افزایش دهیم و امیدوار به رفع مسایل موجود در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود شده یکی از اقدام‌های مهمی است که آن را انجام داده‌ایم، اظهار داشت: در دو روز گذشته سفری را به عراق داشتم که این سفر با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.

همتی افزود: همچنین برخی دیگر از کشورها جواب مثبت را برای استفاده از درآمدهای ارزی اعلام کرده‌اند، در این زمینه به تدریج تجار و وارد کنندگان متوجه می‌شوند که به منابع خود در کدام مناطق دسترسی پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بحث اسکناس در حال عرضه های کافی به بازار هستیم، گفت: بخش سامانه نیما با وضعیت خوبی همراه بوده و روز گذشته رشد معقولی را تجربه کرده است.

همتی اظهار داشت: با اقدام هایی که در دست اجرا داریم شاهد ثبات بیشتری در بازار خواهیم بود اما باید قبول کنیم تا سه هفته آینده فشارها به ایران بیشتر خواهد شد.
رییس کل بانک مرکزی بازار ارز را پریسک ترین بازار دانست و گفت: مردم باید آنچه را که خودشان تشخیص می دهند درست است انجام دهند و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه صندوق بین المللی پول روز گذشته نرخ رشد اقتصادی امسال را با درصد منفی اعلام کرد، گفت: معلوم نیست این آمار از کجا اعلام شده است اما براساس آمارهای موجود، رشد اقتصادی در سه ماه ابتدای سال جاری در غیر نفتی‌ها منفی 6 دهم درصد و در نفتی ها منفی 2.8 دهم درصد بوده است.

همتی اظهار داشت: رشد کشاورزی و صنعت ایران در حال افزایش است و در وضعیت خوبی قرار دارد، بنابراین بعید است تا پایان سال رشد اقتصادی ایران به میزان آمار اعلام شده در صندوق بین المللی منفی باشد.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی در غیر نفتی ها مثبت خواهد شد، گفت: امیدواریم با اقدام هایی که در حال اجرا است شاهد رقم منفی کمتری در رشد اقتصادی کشور باشیم.

وی با بیان اینکه به طور حتم سال آینده رشد اقتصادی در کشور مثبت خواهد شد، افزود: امیدواریم امسال با تلاش های انجام شده وضعیت بهتری را از پیش بینی ها شاهد باشیم.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 12545

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/12545/شرایط-استفاده-منابع-ارزی-پنج-میلیارد-دلاری-ایران-عراق-فراهم-شده

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir