plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۱۲۵۱۸
در نشست خبری سخنگوی دولت

ربیعی: هدف جریمه های کرونایی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی ست

نباید منافع سیاسی بر منافع ملی غلبه کند
سخنگوی دولت هدف از اعمال جرایم کرونایی را حفظ جان شهروندان عنوان کرد و گفت: اعمال جریمه یک ابزار و هشدار خود کنترلی است و هدف ما ستاندن جریمه از مردم نیست.
ربیعی: هدف جریمه های کرونایی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی ست
به گزارش ایصال نیوز از دولت، «علی ربیعی» روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تسلیت سالروز رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) گفت: اسلام دین رحمت و حضرت رسول (ص) نماد عطوفت و رحمانیت است. پیامبر اسلام با جمله نورانی "انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" فلسفه بعثت را اخلاق و تزکیه فرد و جامعه معرفی کردند.

وی با بیان اینکه امروز و در دوران دشواری‌ها و سختی‌ها بیش از هر زمانی به الگوی اخلاقی بزرگان این که همانا اتکا به خداوند، صبر و حسن سلوک در میان هم نیازمندیم، گفت: ملت ایران با عشق به ائمه اطهار زیسته‌اند و در شرایط مختلف در فرازها و سختی با الگوگیری از مشی و آموزه های آنان از گذار سخت تاریخی گذشته‌اند.

ربیعی درباره روند مقابله با بیماری کرونا گفت: در جلسه قبل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به علت نادیده گرفتن حفظ جان افراد توسط عده ای، به ناچار تصمیمات سخت گیرانه‌تر اتخاذ شد. این سخت گیری‌ها از جمله جرائم انجام شده فقط برای حفظ جان شهروندان است و هدف اصلی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اهمیت حفظ جان انسان‌هاست.  

سخنگوی دولت با بیان اینکه «اساسا جریمه هدف نیست و یک ابزار است» افزود: جریمه هشدار برای خودکنترلی است و ایجاد اتفاق عمومی ذهنی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و این نظارت عمومی می طلبد.

وی اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا بدنبال این است که رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعم از رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها آنچنان نهادینه شود که تخلف از دستورالعمل به یک ناهنجاری تبدیل شود.  

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد

ربیعی در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف گفت: نانوایی‌ها، و رستوران ها بیشترین اخطار بهداشتی دریافت کرده اند و متاسفانه رعایت پروتکل بهداشتی در سطح کشور به ۴۲ درصد و در تهران به ۳۲ درصد رسیده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه «استفاده از ماسک در سطح کشور کاملا کاهش یافته است» گفت: در این مدت ۶ هزار و ۷۲۸ مدرسه به دلیل عدم امکان رعایت پروتکل های بهداشتی از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده است.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: در جلسه ستاد ملی مطرح شد که علت بالا بودن آمار جان باختن افراد در مدت اخیر، دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی و پیشرفته شدن بیماری بوده است و یک بررسی دیگر هم نشان می‌دهد ابتلای خانوادگی شدت گرفته است و این نشان از عدم رعایت مسائل بهداشتی در سطح خانواده‌ها است.

 روزانه ۱۰ هزار تست به تست‌های تشخیص کرونا اضافه می‌شود

ربیعی افزود: در همین راستا مقرر شد وزارت بهداشت با افزایش سریع کمیت و کیفیت غربال‌گری با اضافه شدن ۱۰ هزار تست در روز نسبت به روزهای گذشته جهت شناسایی مبتلایان تسریع بخشد.

سخنگوی دولت در ادامه درباره سیاست‌های حمایتی از کشاورزان اظهار داشت: موضوع خرید تضمینی محصولات مختلف کشاورزی از سیاست‌های دولت است، به همین منظور هم ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان مرکزی تعاون روستایی تسهیلات اختصاص یافت تا خریدهای تضمینی به موقع صورت گیرد؛ سازمان تعاون روستایی برنامه عملیاتی خرید محصولات کشاورزی را پیش بینی اعلام خواهد کرد.

 وی در ادامه به شروع فصل بارندگی اشاره کرد و گفت: برای تکمیل طرح‌های زهکشی ۳۰۰ میلیارد تومان برای زهی‌کشی دشت کمیشان برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه اختصاص یافت.

در تمام مرزها به دنبال صلح و افزایش تجارت هستیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روابط با همسایگان و وضعیت مرزها گفت: در راستای سیاست‌های همسایگی و گسترش روابط با همسایگان، مجوز امضای موقت موافق نامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های ایران و افغانستان اتخاذ شد؛ قطعا این امر به گسترش تجارت و امنیت مرزها و افزایش درآمد فعالیت های اقتصادی در مرز و بهبود شرایط هر دو جامعه و مردم کمک خواهد کرد.

رییعی گفت: ما کماکان در تمام مرزها به دنبال صلح و افزایش تجارت هستیم و هنوز هم معتقدیم بهترین راه حل صلح برای منطقه و طرح صلح هرمز می‌باشد و همگان را به همکاری در این زمینه دعوت می‌کنیم.

سودجویی واحدهای صنفی و قاچاق آرد مشکلاتی به صورت مقطعی ایجاد کرد

ربیعی افزود: دولت به منظور افزایش توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع نحوه واگذاری مطالبات قرارداری (فاکتورینگ) را تصویب کرد. این شیوه در تامین مالی زنجیره تامین کمک زیادی به تولید گران و عرصه کنندگان خدمات خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت: همچنین در روزهای اخیر بحث کمبود نان در برخی استان‌ها مطرح شده بود. این موضوع در دولت هم مورد بحث قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد هیچ علت خاص و نگران کننده‌ای برای این مسئله منطقه‌ای وجود نداشته است. برخی علل منطقه‌ای اعم از سودجویی برخی واحدهای صنفی و نیز قاچاق آرد این مشکل مقطعی و منطقه ای را به وجود آورده است.

وی گفت: بطور کلی ما هیچ کمبودی در کل کشور نداریم. خودکفایی ما در محصول گندم کماکان برقرار است و تولید رو به افزایش است و ذخایر مناسبی هم داریم.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: در هفته گذشته خوشبختانه در پرتو تعاملات دیپلماتیک، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به حول یک آتش بس انسانی به توافق رسیدند. البته شاهد یک نقض آتش بس دردناک بودیم که در خاک و خون غلطیدن تعدادی از زنان، کودکان و اهالی بی گناه شهر گنجه نقطه اوج آن بود. گنجه شهر نظامی گنجوی در فراسوی تعلق آن به جمهوری آذربایجان، ضمناً ستاره ای در کهکشان ادب و فرهنگ جهانی و ادبیات فارسی است

 از هر ابتکاری برای توقف درگیری‌ها در قره باغ حمایت می‌کنیم

سخنگوی دولت بیان کرد: ما از هر گونه ابتکاری که موجب توقف جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، برقراری آتش بس و جلوگیری از کشته شدن انسان‌ها شود، حمایت می کنیم. در این راستا از همان ابتدای شروع درگیری‌ها و در جریان گفت‌وگوهای رییس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و مقامات سایر کشورهای منطقه و همچنین موضع‌گیری‌های سایر مسئولان رسمی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای میانجی‌گری، کمک به حل بحران و کاهش تنش بین دو کشور اعلام کرده است.

ربیعی تاکید کرد : ایران یکی از معدود کنشگرانی است که با همه طرفین و کنشگران این موضوع اعم از دو طرف درگیر و طرف‌های دیگر منطقه‌ای روابط خوبی دارد. از این بعد، در جایگاه ویژه‌ای داشته و رسالت مهمی داریم. براین اساس سعی کردیم به شکل دوجانبه با هر دو پایتخت در ارتباط مستمر باشیم. دسترسی یکسانی به خاطر سیاست‌های درست قبلی وجود دارد و هم با کنشگران منطقه‌ای در ارتباط هستیم.

وی افزود: ما از توقف خصومت‌ها در منطقه ناگورنو- قره باغ به عنوان قدمی در راستای صلح استقبال می‌کنیم و از همسایگان خود می خواهیم که بر اساس احترام به حقوق بین الملل و تمامیت ارضی، در گفت وگوهای جدی مشارکت کنند و از هرگونه اقدامی که آتش بس و نخستین گام‌ها به سوی دیپلماسی و صلح را متزلزل کند، پرهیز کنند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ضمن ابراز نگرانی و تاسف عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران از کشته شدن غیرنظامیان، بر ضرورت عدم تکرار این حوادث در حالی که منطقه و مردمان کشورهای ما بیش از هر زمانی به صلح و آرامش نیاز دارند، تاکید کرد.

باید موانع حضور دختران در فرایند توسعه کشور را برطرف کرد

سخنگوی دولت با اشاره به روز تولد حضرت معصومه (س) در تقویم کشور به دختران ایران زمین تبریک گفت و افزود: روز جهانی دختر هم بهانه ای است تا هر سال دو تبریک به دختران ایران زمین داشته باشم. بی تردید ما نیازمند سیاستگذاری مداوم معطوف به زن در سال‌های متمادی هستیم. دختران ما با موانع فرهنگی، اجتماعی و حقوقی روبرو هستند که برای حضور آنها در فرآیند توسعه کشور باید آنها را برطرف کرد.

 شجریان به تنهایی یک پل فرهنگ بود که خویشاوندی آوازی تمدن بزرگ را به نمایش گذاشت

سخنگوی دولت همچنین به درگذشت استاد شجریان در هفته گذشته اشاره کرد و به دوستداران ایشان، اهالی هنر و موسیقی و خانواده وی تسلیت گفت و افزود: در هفته گذشته صدای آشنای دلنشین مردم خاموش شد و شجریان به رحمت حق پیوست. شجریان در جان جهان ایرانی جایگاه والایی داشت. او به تنهایی یک پل فرهنگی بود که تهران و شیراز و اصفهان و تبریز و همه شهرهای میهن را به "دوشنبه"، " سلیمانیه" و "کابل" و "باکو" پیوست داد.

وی افزود: مرغ باغ "ربنا" در مراودات پربرکتی که با چهره های درخشان موسیقی مقامی جمهوری آذربایجانی، تاجیکستان و افغانستان داشت، خویشاوندی آوازی یک تمدن بزرگ را به نمایش گذاشت.

ربیعی با اشاره به روز جهانی عصای سفید و به پاس قدردانی به این دسته از هموطنان و به دلیل لزوم احترام جامعه به گروه‌های توان یاب، سالمندان و کودکان معینی، مدیرمسئول ایران سپید که در تدوین لایحه جامع معلولان نقش آفرینی کردند، دعوت کرد دقایقی مهمترین مسائل در حوزه خود را بیان کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دورکاری دولت برای کارمندان با توجه به شروع پیک سوم کرونا اظهار داشت: من در مترو هم که بودم دوستان شبکه خبر همین سوال را از من می‌پرسیدند. سازمان اداری و استخدامی کشور بخشنامه‌ای را درهفتم خرداد ۹۹ به دستگاه‌ها ابلاغ کرده و این بخشنامه هست. 
ربیعی خاطرنشان کرد: در این بخشنامه آمده است که در صورتی که دستگاه‌ها بتوانند زیرساخت انجام دورکاری را تامین کنند می‌توانند از خدمات کارکنان به صورت دورکاری استفاده کنند.

وی ادامه داد: البته در آن بخشنامه قید شده است که اولویت دورکاری با کسانی است که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و یا بانوانی که فرزند خردسال دارند، است. این بخشنامه کاملاً روشن است بنابراین این همه دستگاه‌ها از جمله سازمان صدا و سیما در صورتی که شرایط زیرساختی خود را آماده کرده باشند می‌توانند از ظرفیت این بخشنامه استفاده کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برخی‌ها دورکاری را معادل تعطیلی گرفته‌اند، اظهارداشت: منظور ما از دور کاری تعطیلی نیست و ستاد ملی کرونا و دولت میان دورکاری و تعطیلی تفاوت قائلند. بنابر این با توضیحاتی که ارائه کردم، منعی درخصوص انجام دورکاری کارکنان وجود ندارد.

ربیعی تصریح کرد: باز هم تکرار می‌کنم دورکاری مشروط بر این است که زیرساخت انجام کار از راه دور فراهم شده باشد و کارکنان دورکار بتوانند وظایف خودشان را از طریق سامانه‌های الکترونیکی انجام بدهند و جریان ارائه خدمت دولت به مردم با وقفه مواجه نشود. الان دستگاه‌ها این اختیار را دارند و در صورت تامین زیرساخت می‌توانند این کار را انجام دهند.

پای هیچ تروریستی نباید به منطقه باز شود
ربیعی درباره برنامه ایران برای صلح در منطقه قره‌باغ و همچنین طرح پارلمان قره‌باغ گفت: طرح پیشنهادی پارلمان قره‌باغ هم می‌تواند با مشارکت همه کشورها شکل بگیرد، البته هر تصمیمی که در مورد قره‌باغ گرفته شود، قطعا همه طرفین درگیری باید در آن حضور و نقش داشته باشند. 

سخنگوی دولت گفت: وجود تروریسم و باز شدن پای تروریست‌ها به منطقه از طرف هر کشوری که باشد به زیان خود آن کشور خواهد بود، البته طرفین درگیری در قره‌باغ ادعاهایی در این زمینه دارند.

وی اظهار داشت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مشخص است مرحله اول اینکه پای هیچ تروریستی‌از کشورهای دیگر نباید به منطقه باز شود که در این زمینه به شدت موضع داریم.

ربیعی آشتی و مذاکره میان طرفین درگیری در منطقه قره باغ را مرحله دوم حل مناقشه قره باغ دانست و گفت: برنامه ایران را در جریان  اجرا و گام به گام با طرفین مطرح می کنیم و وقتی به تفاهم نسبی عمومی میان کشورهای مهم منطقه که درگیر هستند و دو کشور درگیر رسیدیم جزییات آن را هم اعلام می کنیم.

ربیعی درباره ضمانت ارجایی جرایم کرونایی گفت: ما جریمه را به ناچار و برای آن عده ای که برای جان مردم احترام قایل نمی‌شوند قائل شدیم.
سخنگوی دولت افزود: هدف ما جریمه کردن نیست و پول آن هم به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود وشماره حساب مربوطه اعلام می شود،‌هر مبلغی هم واریز شود برای مبارزه با کرونا هزینه و استفاده می‌شود. 
وی اظهار داشت: در ارائه کنندگان خدمات در صنوف مختلف، خدمت گیرندگان و برخی کارکنان دولت که تمایل به رعایت و تمکین دستورالعمل‌های بهداشتی را ندارند و به سلامت عمومی و جان شهروندان اهمیت نمی‌دهند جرایم به طورشفاف مشخص شده و قابل اجرا است و تدابیر انضباطی اندیشیده شده است.
ربیعی افزود: بر اساس مصوبات، در ارائه دهندگان خدمت در صنوف برای متخلفان سه مرحله در نظر گرفتیم، که در مرحله آخر این جریمه پلمپ اعمال می‌شود و پس از آن نیز پلمپ بلند مدت اجرا می‌شود که کاملا مشخص شده است و قابلاجرا است
سخنگوی دولت بیان کرد: در ادارات و نهادهای سه قوه و نهاد عمومی که از بودجه دولت استفاده می کنند نظام های نظاراتی مانند حراست ها را مشخص کردیم و به کنترل مکلف کردیم 
وی گفت: متخلفان در این دستگاه‌ها به کمیته ها و دادگاه‌های تخلفات اداری ارجاع می شوند و در صورت اصرار بر تخلف، در این جرایم تا انفصال از خدمت پیش‌بینی شده که تنبیهات انظباطی اعمال می‌شود.

به جای تعطیلی باید اصرار بر زندگی با پروتکل باشیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی این که با توجه به همه گیری سنگین کرونا در تهران دولت برنامه ای برای تعطیلی مجدد اصناف و ممانعت از سفر شهروندان دارد و این که اخذ جریمه از متخلفان چه میزان در جلوگیری از شیوع کرونا و مقابله با موج سنگین می تواند موثر باشد، گفت: وقتی جریمه می گذارید دارید یک نوع ناهنجاری در جامعه را با  انگشت نشان می دهید بحث ما در مرحله اول بازدارندگی است و اعلام سیاست تنبیه است در صورت  تکرار و لزوم تصمیمات سختگیرانه تری هم اتخاذ خواهد شد.

ربیعی اظهار داشت: اکنون بیشتر همکاری و همراهی و نظارت جامعه را می طلبد البته  این جرایم در بخش‌هایی که غیر فردی است سختگیرانه تر است و به اندازه کافی اثر گذار است.
وی خاطر نشان  کرد: ما چشم اندازی در آینده نزدیک برای از بین بردن کرونا نمی بینیم بنابراین تعطیلی را راه حل مناسب نمی بینیم تا کی تعطیل کنیم این چالش جهانی است بخصوص کشور ما که در تحریم به سر می برد ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به بیمه بیکاری پول می دهیم خوشبختانه در ثبت نام مجدد تعداد کمی آمدند این نشان داد که در این بازگشایی ها عده ای به سرکار برگشتند و در ثبت نام مجدد بیکاری بسیار کم شد شاید عدد زیر ۲۰۰ هزار نفر بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تعطیل راه حل مناسب نیست به جای تعطیلی باید اصرار بر زندگی با پروتکل باشیم البته در ستاد ملی تصمیم گرفتیم مشاغل پر خطر را هفته به هفته تعطیل کنیم و تعطیلی تمدید شد در استان‌ها به استانداران اختیار دادیم که هر صنف، شغل یا جمعیتی که جمع می‌شوند بتوانند تعطیل کنند تعطیلی اصناف پر خطر اکنون در استان ها به استانداران اختیار داده شده است و در تهران هم اعمال شده است.

استفاده از ماسک هنجار و عدم استفاده آن هنجارشکنی است
ربیعی با بیان اینکه صاحبان نقلیه عمومی یا مشاغلی که افراد در آنها خدمتی انجام می‌دهند در صورتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، جرایم مشخصی باید پرداخت کنند، افزود: این موضوع درباره افرادی است که در برابر حفظ سلامت جامعه، هنجارشکنی می‌کنند و هنجارشکنان دو گروه هستند. نخست افرادی که مبتلا هستند و اطلاعات و آمار آنها از طریق وزارت بهداشت وجود دارد و دسته دوم نیز افرادی هستند که به صورت عمومی در جامعه حضور دارند.

وی ادامه داد: البته قرار نیست در جامعه تنشی ایجاد شود بلکه به صورت رندومی از این افراد دسته دوم تست به عمل آمده و در صورت لزوم جریمه منظور می‌شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه باید استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به یک هنجار در جامعه تبدیل شود، افزود: وقتی فردی که از ماسک استفاده نمی‌کند گویی منکری انجام داده و برای اینکه این ویروس از بین برود ناچار به رعایت مسائل بهداشتی هستیم و باید در این راه نظارت عمومی نیز انجام شود.

ربیعی با اشاره به اطلاع رسانی بعضی از مطبوعات که خلاف پروتکل‌های بهداشتی عمل می‌کنند،  گفت: قرار نیست بعضی از رسانه‌ها از دولت و جامعه مچگیری کنند. در حالی که در برخی ازکشورها وقتی دولت در عدم رعایت مسائل بهداشتی اقدامی انجام می‌دهد،‌ جامعه به آن واکنش و حساسیت نشان می‌دهد.

وی با تاکید براینکه شوخی درباره مسائلی جان انسان‌ها از طرف بیشتر کشورها ممنوع و مورد نکوهش است،‌ تصریح کرد: باید همه مسائل بهداشتی را مراعات کنیم. زیرا یکباره رفت و آمدهای خانوادگی زیاد شد و سبب ابتلا بزرگترها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شد و باید همه به یکدیگر کمک کنیم تا در مبارزه با بیماری به وضعیت بهتری برسیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای همکاری با کشور چین برای تولید یا خرید واکسن اظهار داشت: من اقدامات صورت گرفته در ارتباط با واکسن کویید ۱۹ را توضیح می‌دهم. اول اینکه تلاش برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور با چند شرکت مهم به موازات هم جلو می‌رود.

ربیعی با بیان اینکه دانشمندان ما در شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت‌های بین‌المللی خوبی در این زمینه داشته‌اند، تصریح کرد: فعالیت‌های این شرکت‌ها ادامه دارد و امروز اعلام می‌کنم که به مراحلی خوبی هم رسیده‌اند و در حال عبور از برخی از مراحل آزمایشگاهی هستند و ما به همان اندازه‌ای که پیشرفت می‌کنیم اطلاعاتی را هم در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار می‌دهیم.
وی با اشاره به بحث تولید داخل درباره این واکسن کویید ۱۹ اظهار داشت: ما می‌دانیم که نهایتا باید خودمان به تولید برسیم ولی خرید از بازار دانش و علم در جهان را نیز در استراتژی خود داریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به دوستان چینی‌ اعلام کرده‌ایم که آماده مشارکت و همکاری در تولید واکسن کویید ۱۹ هستیم، اظهار داشت: ما برای خرید واکسن از ابتدا در برنامه‌ای که سازمان بهداشت جهانی برای تولید و توزیع واکسن کرونا با مشارکت کشورها راه‌اندازی کرده مشارکت فعال داشتیم.

ربیعی با بیان اینکه در کواکس هم مشارکت فعال داشته‌ایم و پیش‌پرداخت خود را به کواکس انجام داده‌ایم، اظهار داشت: با برنامه‌ای که سازمان کواکس در تولید واکسن دارد، در هر مرحله‌ای که تولید این واکسن به تایید سازمان بهداشت جهانی برسد ما در اولویت هستیم.

وی با بیان اینکه کشورهایی که مشارکت کرده‌اند و پول واکسن را پرداخت کرده‌اند در اولویت قرار دارند، خاطرنشان کرد: هر کمپانی که در تولید واکسن کویید ۱۹ به نتیجه برسد، کشورهای مشارکت کننده در اولویت تحویل واکسن خواهند بود و محل عبور هم سازمان بهداشت جهانی است. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: لذا ایران ضمن مشارکت فعال در برنامه سازمان بهداشت جهانی برای خرید واکسن کرونا، تولید داخلی را هم با جدیت پیگیری کرده و با کشورهایی هم که در این زمینه اعلام کرده‌اند گفت وگوهایی را صورت داده است ولی هنوز در سطح جهان هم چیز مشخصی که سازمان بهداشت جهانی هم آن را تایید کند، نداشته‌ایم. 

ربیعی تاکید کرد: ما در واکسن آنفولانزا اقدامات خود را انجام دادیم و در مرحله اول ۲.۵ دوز واکسن را وارد کردیم و به‌دنبال ۱۴ میلیون هستیم و کارهای آن به سرعت در حال انجام است. هموطنان مطمئن باشند برای جان آنها در مسائل بهداشتی عدول نکرده‌ایم در کرونا هم همین را دنبال خواهیم کرد و با توجه به مشکلات مالی که داشتیم پیش پرداخت سازمان بهداشت جهانی را انجام دادیم.

۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تامین می شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال اینکه تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران در بحث تولید و تهیه دارو تا چه اندازه تاثیر گذار است  و دولت چه اقداماتی انجام می‌دهد، گفت: ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تامین می شود.با توجه به سیاست‌های که داشتیم منجر شد که ۹۷ درصد داروها در داخل ایران تولید شود و چند درصد یا مقرون به صرفه نیست یا دانش آن را نداریم.

وی ادامه داد: ما ۳.۷ میلیارد دلار سال ۹۷ و ۹۶ ما دارو وارد کردیم وضعیت ما در بحث دارو بهتر شده است برابر واردات دارو و تجهیزات پزشکی ارز دولتی مصرف کردیم در سال ۹۸ به ۳ میلیارد دلار رساندیم و امسال به ۲.۵ میلیارد دلار کاهش دادیم. ما توان داخلی خود را افزایش دهیم و برخی از داروهای ایرانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و پزشکان نسبت به مشابه خارجی توصیه می کنند آثار منفی کمتری بر بدن انسان دارد و زمینه صادرات دارو و تا قبل از این اتفاقات برای ما فراهم شده بود.این استراتژی اصلی ماست.

وی گفت: ما امسال هم در ارز ۴۲۰۰ تومانی نزدیک به ۱.۵۰۰میلیون برای تجهیزات پزشکی اختصاص دادیم از مابقی پول وزارت بهداشت وصندوق توسعه ملی  هم بنا است بتوتنیم ۱۰ هزار میلیارد پرداخت که مشکلات ما در این بخش  وبخش های تجهیزات حل شود. ما متاسفانه با بلایای طبیعی همانند سیل  روبرو شدیم و بر میزان تولید ما فشار وارد کرد.

ربیعی ادامه داد: چند وقت پیش عملیات روانی توسط سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صورت گرفته است این عملیات روانی مبتنی بر این است میگویندایران تحریم دارویی نیست من از رسانه ها خواهش میکنم که به این موضوعات بپردازند که اگر صدق گفتار دارند مانع بانکی ایجاد نکنند تا ما در عوض مطالبات خود از کره جنوبی دارو دریافت کنیم.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وزارت بهداشت با  مشکلات عدیده ای  در زمینه حقوق کارکنان دست و پنجه نرم می کند چه لزومی داشت که خارج از سیستم اداری یک ساختمانی در دانشکده شهید بهشتی ساخته بشود، گفت: متاسفانه این روزها مثل این که زمین و زمان به هم دوخته بشود و هر اقدام خاصی را با تفسیری خاص به جامعه القا کنند به نظرم این بدترین شکل آن است.

وی افزود: همواره نه به عنوان سخنگوی دولت بلکه دیدگاه شخصی خودم شفافیت یک داوری مورد نیاز جامعه امروز ایران است اما اعتقاد ندارم با کدر گویی بتوان شفافیت ایجاد کرد من این مورد را نمی گویم خیلی موارد هست که مشاهده می کنم حتی چیزی هایی که می توان تلفنی  و  یا در نامه گفت تا مطلع شد شاید بحث من در این زمینه این است نگاه کنید در این مدت چقدر نقطه های سیاه به ذهن مردم بدون تحقیق بردیم اینها به نفع جامعه و امنیت ملی ما نیست.

سخنگوی دولت اظهار داشت: من در این مورد با جاهای مختلف صحبت کردم طرح احداث دانشکده فناوری نوین را پس  از طی مراحل قانونی و تهیه گزارش های فنی و توجیه اقتصادی اولین بار در سال ۹۱ تصویب شده و در لایحه بودجه قرار گرفته است و به دانشگاه هم ابلاغ شده است و هر سال در قوانین سنواتی بودجه دارای اعتبار مصوب بوده است هر سال اعتبار می دادند و در آخرین شماره طبقه بندی بودجه سال ۹۹ کل کشور هم بوده است.

ربیعی خاطر نشان کرد: با توجه به این اعتبار اندک بوده  است و آنچنان دکتر زارعی به من گفت اینها در بیمارستان طالقانی  مستقر بودند نیاز به ساختمان داشتند و امروز نیاز داشتند این بخشی را که در دست اینهاست در اختیار بیماران کرونایی بکنند و آن ساختمانی که قرار است بناست کار انجام بشود دو هفته پیش سقف آن ریخته و چند نفر مجروح شدند و تعدادی هم تجهیزات گران قیمت در آنجا آسیب دیده  است.

وی تاکید کرد: با این وصف رییس دانشگاه شهید بهشتی در بیستم اردیبهشت ۹۹ به رییس جمهوری نامه زده است در تاریخ ۲۹ تیرماه دکتر نمکی به رییس جمهوری نامه زده است معمولا رییسان دانشگاه با رییس جمهوری مکاتبه می کنند در ستاد ملی کرونا نمی دانم اصفهان یا  شیراز گزارش خانم دکتر چنگیز بود گفتند ۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم همانجا در جلسه تصویب شده که به آنها داده بشود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آمار گرفتم دیدم این همه دانشگاه علوم پزشکی در این  ایام کمک شده است این پول هم از  صندوق توسعه ملی نبوده است یا بنا نیست نمی دانم پرداخت شده  است یا نه ولی بنا نیست از پول صندوق توسعه ملی این پول داده بشود.

ربیعی  ادامه داد: از  دکتر زارعی پرسیدم که این  وضع چی  هست که دارند در مورد آن صحبت می کنند آنچه که من در تحقیقات خودم به دست آوردم اساسا عضو هیات علمی شدن نیازمند شرکت در آزمونی است که هنوز آزمونی برگزار نشده است اگر در آن آزمون مثل بقیه مردم موفق شدند یا موفق نشدند حتما همه آزمون ها را با شفافیت دنبال می کنیم.

وی گفت: اکنون طرح در این بیمارستان گذرانده می شود به نظر می رسد دچار یک نوعی مخالفت خوانی شدیم که به هر قیمتی داریم این ها را انجام می دهیم هیچ وقت هم موافق  نبودیم کسی  از رانتی استفاده بکند ولی چیزهایی که با حدس و گمان هست صورت گیرد در آن تاریخ دکتر زارعی نامه زده است من زارعی  را سالهاست می شناسم زمانی که در نظام پزشکی بود من هم در وزارت خانه بودم ارتباط تنگاتنگی داشتم انسان صادق راستگو و جسور و نترسی هستند امیدوارم این توضیحات روشن کننده باشد.

آثار روانی تهدید و تحریم جبران ناپذیر است

ربیعی در پاسخ به سوال ایرنا درباره برآورد خسارات تحریم، جنگ اقتصادی و کرونا و هزینه‌های انجام شده توسط دولت، گفت: برخی از خساراتی که «جنگ اقتصادی» قابل شمارش است، اما آثار منفی که در روان و آرامش جامعه ایجاد کرده است، که در نسل های مختلف با خبرهای تهدید آمیز آمریکا روبه رو شده اند جبران ناپذیر است و قدرت اندازه‌گیری آن را هم نداریم.

سخنگوی دولت گفت: اعتقادی نداریم که آمریکایی‌ها به تعقل می‌رسند اما امیدواریم جامعه جهانی در مقابل این روش‌های تهدید و تحریم روزی بایستد، البته برخی ازعلایم این مقاومت را مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: درباره خسارت در بخش‌های مختلف متفاوت بوده است، یک گروه از خسارت‌ها تعطیل بنگاه‌های اقتصادی و عدم کسب درآمد است؛ که اخراج نیروهای کار را شامل می‌شود. 

ربیعی گفت: در بخش واحدهای صنفی قراردادهای ساده کاری، ماهیانه ۲۵هزار میلیارد تومان به واحدهای صنفی وارد شده است؛ واحدهای صنعتی تعطیل نشده‌اند و به دلیل منع واردات در بیشتر صنایع کشور تولیدات افزایش پیدا کرد، بلکه منجر به افزایش اشتغال در این بخش هم شده است که برای اولین بار نشان می‌دهند نیروی کار بخش صنعت از بخش کشاورزی جلو زده است.بیشترین خسارات تحریم در بخش خدمات حمل ونقل و گردشگری است.

سخنگوی دولت گفت: در بخش صنعت کمتر آسیب دیده‌ایم و خسارات ما بیشتر در بخش خدمات است، برای جبران خسارات در این بخش از  پرداخت بسته‌های تسهیلاتی استفاده کردیم. 

ربیعی گفت: در بخش حمل ونقل و گردشگری بیشترین خسارات را داشته ایم، تصمیم گرفیتم ۲۵هزار میلیارد تومان را به بخش ودیعه بردیم تا هزینه بشویم و بقیه را تقویت بنگاه‌ها هزینه کردیم.


وی افزود: در کنار سیاست‌های جبران خسارات، نوعی همراهی دستگاه‌های تامین اجتماعی و سازمان مالیات برای بنگاه های آسیب دیده بوجود آوردیم.

ربیعی گفت: البته به طور جزیی خسارت وارده را در بخش‌های مختلف بررسی و استخراج و اعلام می کنم. 

نباید منافع سیاسی بر منافع ملی غلبه کند

ربیعی با تاکید بر اینکه کشور در «جنگ اقتصادی» قرار دارد، خاطرنشان کرد: اما درک نمی‌کنم چراعده‌ای تمایلی به کار بردن این واژه را در این شرایط ندارند، نباید اجازه دهیم منافع کوتاه مدت سیاسی بر جهت گیری‌های ملی‌ غلبه کند. 

سخنگوی دولت گفت: علاوه بر اینکه در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم تبعات حاصل از کرونا هم به ان اضافه شده است؛ باید پیرامون این مسائل حرف بزنیم، این سخنان ناشی از ضعف ما نیست بلکه نشان از عظمت ایستادگی ما است.

برخی با سکوت، آمریکا را از جنایات جنگ اقتصادی تبرئه می‌کنند
ربیعی با انتقاد از سکوت برخی از افراد درباره آثار و تبعات جنگ اقتصاد آمریکا بر علیه ایران گفت: این افراد به نوعی ترامپ و جنایت آمریکا را تبرئه می‌کنند، باید درباره جنایات آمریکا حرف بزنیم.

جنگ اقتصادی آمریکا، سلامت مردم ایران را تهدید می‌کند

ربیعی با بیان این که «آمریکا با جنگ اقتصادی بر علیه ایران، سلامت مردم ایران را مورد تهدید قرار داده است» اظهار داشت: سکوت در این زمینه نوعی بی اعتنایی به رنج شهروندان است. 

سخنگوی دولت تاکید کرده: باید علاوه براینکه مقاومت اجتماعی را افزایش می دهیم چهره کریه جنگ اقتصادی آمریکا را هم برای مردم بیان کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم همسان‌سازی حقوق برخی از بازنشستگان درمهرماه با اشاره به صحبت‌های نوبخت اظهار داشت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در فیش‌های حقوقی آنها اعمال شده و حتما تا پایان مهرماه به آنها پرداخت خواهد شد.

ربیعی افزود: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همواره مورد تاکید رییس جمهوری بوده و آقای شریعتمداری هم با جدیت این موضوع دنبال کردند و قرار بود آقای شریعتمداری روز گذشته در این زمینه توضیحاتی را ارائه کنند. بنابر این همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطمئنا اعمال خواهد شد. 

وی یادآور شد: تاکنون سرجمع حدود ۸۰ درصد طی دو مرحله فروردین و مهر به حداقل‌ها اضافه شده است، از آنجایی که این همسان‌سازی پلکانی صورت می‌گیرد ممکن است این مقدار به سطح‌بالایی‌ها اضافه نشود. ممکن است برای کسی که در سطح بالا قرار دارد این سوال پیش آید که برای وی ۷۶ درصد اضافه شده یا ۸۰ درصد. بنابر این، این همسان‌سازی براساس حداقل‌ها صورت گرفته است و قرار است اینها را به هم نزدیک کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه براساس این همسان‌سازی، حقوق بازنشسته‌های قدیمی به بازنشسته‌های جدید نزدیک می‌شود، تصریح کرد: به‌طور مثال دریافتی استاد من که در گذشته بازنشسته شده، از دریافتی من که قرار است امروز بازنشسته شوم، کمتر بود که با انجام این همسان‌سازی این دریافتی‌ها به هم نزدیک می‌شود و ممکن است برخی سوءتفاهم از اینجا ناشی شده باشد.

اروپا به استقلال رای از آمریکا ادامه دهد

ربیعی درباره تاثیرات تحریم‌ها در واردات دارو و مواضع جامع جهانی و اروپایی‌ها گفت: اروپایی‌ها در موضوع قطع‌نامه‌ها موضع اصولی گرفتند وامیدواریم که این مواضع را ادامه دهند.
سخنگوی دولت گفت: البته در زمینه ایستادن اروپایی‌ها در برابر آمریکایی‌ها و عمل به تعهدات در برجام هنوز از آنها گلایه داریم، آنها وظایف بیش از این در مقابل ملت ایران دارند و باید به این تعهدات و وظایف عمل کنند. 

ربیعی، تحریم‌های آمریکا را جنایت علیه ملت ایران دانست و گفت: اروپایی‌ها نباید مجری دستورات واشینگتن باشند، البته آنها در تصمیمات در سطح شورای امنیت سازمان ملل و تصمیم‌گیری‌های بین المللی دیگر استقلال خود را نشان دادند و امیدواریم این روند در سایر سطوح و مسایل دیگر تداوم داشته باشد.


آمریکا درباره عدم تحریم دارویی ایران، دروغ می‌گوید

سخنگوی دولت گفت: آمریکا درباره عدم تاثیر تحریم‌ها بر واردات دارو به ایران دروغ می‌گوید، با عملیات روانی، افکارعمومی را فریب می دهد. اجازه نمی دهند برای واردات دارو، پول انتقال دهیم؛ ما غیر از انتقال پول برای دارو انتظار بیشتری نداریم. 

ربیعی گفت: کمبود دارو و تاخیر در واردات دارو بر سلامت مردم ایران تاثیر دارد، تلاش کرده ایم این کمبود را به روش‌هایی جبران کنیم ولی آنها حتی برای واردات برخی تجهیزات پزشکی هم خلل ایجاد کرده‌اند.  

وی تصریح کرد: برای واردات مواد غذایی ونهاده‌های کشاوزی امکان انتقال پول نداشتیم و برخی از نابسامانی‌های پیش آمده در افزایش قیمت‌ها مانند مرغ در بازار، ناشی از همین عدم انتقال پول است.

ربیعی تاکید کرد: آمریکا با تحریم‌های ظالمانه مدام تامین غذا و سلامت مردم ایران را تهدید می‌کند؛ نه فقط در ایران، بلکه از منظر جامعه جهانی و دادگاه معتبر بین‌المللی این اقدام آنها محکوم شده است.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما