کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجراجویی بی پایان ترکیه

وزیر دفاع ترکیه: باکو تا خاک اشغالی را پس نگیرد، متوقف نمی‌شود

فارس , 22 مهر 1399 ساعت 11:35

وزیر دفاع ترکیه در یک سخنرانی ضمن بیان مواضع آنکارا در قبال شرق مدیترانه، لیبی، ادلب سوریه درباره تنش‌ها بر سر قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد: جمهوری آذربایجان تا اراضی اشغالی را پس نگیرد متوقف نمی‌شود.


به گزارش ایصال نیوز، حلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه در سخنرانی در دانشگاه دفاع ملی آکادمی نیروی هوایی این کشور، مواضع آنکارا در قبال تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه، دریای اژه، تنش‌ها در لیبی، درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «قره‌باغ کوهستانی» و همچنین ادلب سوریه را تشریح کرد.

آکار در این سخنرانی که روز دوشنبه (دیروز) در آنکارا به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید این دانشگاه ایراد کرد، در ابتدا به تنش‌های کشورش با یونان و برخی دیگر از کشورها بر سر منطقه شرق دریای مدیترانه و همچنین دریای اژه اشاره کرد.

وزیر دفاع ترکیه گفت: «ما را امتحان نکنید. بیایید هر آنچه نیاز است انجام شود را از طریق گفت‌و‌گوها و مذاکره حل کنیم».

*هشدار و درخواست همزمان ترکیه برای گفت‌گو درباره مدیترانه

تاکید این مقام ارشد نظامی ترکیه بر لزوم حل اختلافات در شرایطی انجام شده که آنکارا اخیرا بر سر فعالیت‌های اکتشافی و حفاری در شرق مدیترانه دچار تنش‌های جدی شده و کار به تهدید اتحادیه اروپا برای تحریم ترکیه هم کشیده شده است.

تقریبا همزمان با سخنرانی وزیر دفاع ترکیه در آنکارا، روز گذشته نیروی دریایی این کشور اعلام کرد که قصد دارد دوباره یک کشتی اکتشافی-تحقیقاتی خود را به منطقه مورد مناقشه با یونان اعزام کند. حضور کشتی‌های تحقیقاتی ترکیه در آبهای مورد مناقشه با یونان برای کشف و حفاری منابع هیدروکربن است که با مخالفت شدید آتن مواجه است . آکار درباره درگیری‌های اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «قره‌باغ کوهستانی» اظهارنظر و موضع ترکیه را بیان کرد.

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، ارمنستان حدود ۳۰ سال قبل با تجاوز به جمهوری آذربایجان، ۲۰ درصد از خاک این کشور را اشغال کرده است. وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در تلاش برای باز پس گرفتن سرزمین‌های متعلق به خود است، تصریح کرد: «(اشغالگری ارمنستان در قره باغ کوهستانی) دیگر بس است».

آکار افزود: «بعد از اینکه این نبرد آغاز شد، برخی ها یاد مذاکره افتادند و آنها درباره مذاکرات، گفت‌و‌گوها، طرق، روش‌های مسالمت آمیز و راه حل های سیاسی حرف می زنند. باید از آنها این سوال را بپرسیم: برادران آذربایجانی ما برای ۳۰ سال منتظر مکالمه، مذاکرات و یک راه حل سیاسی انتظار کشیده‌اند. شماها در این مدت چه کاری کرده‌اید؟»

وزیر دفاع ترکیه ضمن اعلام حمایت این کشور از جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ کوهستانی، تاکید کرد که به رغم پایبندی جمهوری آذربایجان از آتش‌بس اخیر (با میانجیگری روسیه)، ارمنستان آتش‌بس را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: «آنها (نیروهای ارمنستان) به حملاتشان علیه گنجه و دیگر اراضی ادامه می‌دهند و به روشی وحشیانه مناطق مسکونی را با موشک‌هایشان هدف قرار می‌دهند به همین دلیل تمام جهان باید این را ببیند که آنها جز زبان قدرت چیز دیگری را نمی‌فهمند». به گفته آکار، «(جمهوری) آذربایجان تا زمانی که ارمنستان از اراضی اشغالی خارج نشود و مزدوران و تروریست‌ها را بیرون نبرد، متوقف نخواهد شد».

*وزیر دفاع ترکیه: باکو تا بازپس گیری اراضی خود متوقف نخواهد شد

سخنان وزیر دفاع ترکیه درباره منطقه قره باغ کوهستانی در حالی صورت گرفته که به رغم خوشبینی‌ها درباره آتش‌بس اخیر با میانجیگری روسیه، درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان ادامه دارد و باکو و ایروان هر کدام طرف مقابل را به نقض آتش‌بس متهم کرده است.

وزیر دفاع ترکیه روز گذشته در تماس تلفنی با «سرگئی شویگو» همتای روس خود درباره درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان صحبت کرد. طبق اعلام وزارت دفاع ترکیه، آکار در این تماس تلفنی با حمایت از باکو تأکید کرد: «نیروهای ارمنستانی باید مناطقی از جمهوری آذربایجان را که تحت اشغال درآورده‌اند، تخلیه کرده و هدف قرار دادن غیرنظامیان را متوقف کنند» .

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، «چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و دو قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل به همراه بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی خواستار خروج نیروهای اشغالگر (از قره‌باغ کوهستانی) شده‌اند».

آکار در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه دفاع ملی ترکیه، درباره مواضع آنکارا در قبال لیبی و همچنین تحولات مربوط به ادلب سوریه صحبت کرد.

وی با تاکید بر سابقه ۵۰۰ ساله تاریخی روابط برادرانه ترکیه با لیبی اعلام کرد که حضور آنکارا در لیبی بر اساس توافق منعقد شده با دولت قانونی و به رسمیت شناخته شده سازمان ملل در این کشور آفریقایی است.

*آکار: حضور نظامی ترکیه در لیبی ادامه می‌یابد

وزیر دفاع ترکیه حضور و فعالیت‌های نظامی کشورش در لیبی را مطابق با قوانین بین‌المللی خواند و افزود: «دیگر کشورها (درباره فعالیت‌های ترکیه) اظهارات انحرافی می زنند چرا که حقوق و قوانین دیگر کشورها را به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسند و خودخواهانه فقط حقوق و قوانین خودشان را در نظر می گیرند به همین دلیل ما در این باره بسیار در جایگاه مناسبی قرار داریم و تحت هر شرایطی از آن دفاع می کنیم».

به گفته آکار، «ما (ترکیه) در این چارچوب هر آنچه نیاز به انجام بوده است در کنار برادران لیبیایی‌مان به منظور اطمینان از وحدت، تمامیت ارضی و امنیت کشورشان انجام داده‌ایم و به این کار ادامه می‌دهیم».

ترکیه از حامیان دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج بوده است؛ دولتی که سازمان ملل آن را دولت مشروع لیبی می‌داند اما در لیبی نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» که از حمایت برخی کشورهای غربی و عربی برخوردار بوده است، در حال جنگ با دولت وفاق ملی است.

وزیر دفاع ترکیه در صحبت کردن از حضور نظامی این کشور در سوریه و به ویژه تحولات استان ادلب، توجیه این حضور را با حملات لفظی به رئیس‌جمهور سوریه آغاز کرد.

*وزیر دفاع ترکیه: حضور ما در ادلب برای مردم سوریه است!

آکار مدعی شد رژیم بشار اسد هزاران نفر از مردم ادلب را کشته است و ترکیه برای متوقف و ممانعت کردن از کشتار مردم ادلب در آنجا حضور دارد.

به ادعای او، به دنبال حضور نیروهای مسلح ترکیه در ادلب، بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر از مردم سوریه به خانه‌های خودشان برگشته‌اند.

وزیر دفاع ترکیه افزود: «صحبت‌های ما با روس‌ها ادامه دارد. برای اینکه به یک نوعی از راه حل‌های سیاسی از طرق و روش‌های مسالمت آمیز برسیم، ما داریم به رایزنی های داخلی خودمان (با روسیه) در آنکارا و مسکو ادامه می‌دهیم».

اظهارات و ادعاهای حلوسی آکار درباره ادلب و سخنانش علیه رئیس‌جمهور قانونی سوریه در حالی ایراد شده که دمشق بارها حضور نظامی ترکیه در سوریه را اشغالگری و حمایت از تروریست‌ها خوانده و خواستار خروج ترکیه از سوریه شده است. تاکید آکار بر تداوم رایزنی‌های ترکیه با روسیه بر سر ادلب به توافق دو کشور بر سر ایجاد یک منطقه کاهش تنش در استان ادلب سوریه اشاره دارد.

از سوی دیگر ترکیه و روسیه در راستای توافقات دوجانبه خودشان در سوریه، اقدام به گشت زنی نظامی مشترک در سوریه کرده‌اند و این گشت زنی ها ادامه دارد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 12512

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/12512/وزیر-دفاع-ترکیه-باکو-خاک-اشغالی-نگیرد-متوقف-نمی-شود

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir