plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۱۲۴۸۶

واکنش ایران به اظهارات اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتقاد از اظهارات روز گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکید کرد: اصطلاحاتی نظیر «گریز» و «کیفیت قابل توجه مواد هسته‌ای» جایگاهی در اسناد حقوقی آژانس ندارند.
واکنش ایران به اظهارات اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
به گزارش ایصال نیوز، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به مصاحبه روز گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یک روزنامه اتریشی اظهار داشت: ترسیم معیارهای خودساخته مانند "گریز" و "کیفیت قابل توجه مواد هسته ای" برای کشورهایی که تحت نظارت آژانس به غنی سازی اورانیوم می پردازند، غیرمرتبط بوده، ضمن این که در اسناد حقوقی آژانس نیز هیچ جایگاهی ندارد.

در حساب توئیتری نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در ادامه آمده است: بیش از 1300 تن اورانیوم با غنای بالا و 300 تن پلوتونیوم در جهان وجود دارد، و برابر گزارش اجرای پادمان های آژانس در سال 2019 نیز "کیفیت قابل توجه مواد هسته‌ای" در سطح جهانی افزون بر 216448 بوده است. اگر اینگونه باشد، در جهان بسیار خطرناکی زندگی می کنیم؟!

غریب آبادی افزود: آیا مدیرکل گروسی می تواند به ما بگوید که "کیفیت قابل توجه مواد هسته‌ای" برای پنج کشور ‌دارنده سلاح و همچنین کشورهایی مانند هلند، آلمان، ژاپن، برزیل و آرژانتین چقدر است. آیا بهتر نیست فعالیت‌های هسته‌ای تحت پادمان را اینگونه اندازه گیری نکنیم.

 گفتنی است که روز گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که زمان گریز هسته ای برای ایران چه زمانی است و این کشور چقدر با ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد، اظهار داشته بود: در آژانس، ما در مورد زمان "گریز هسته‌ای" صحبت نمی کنیم، بلکه به "کیفیت قابل توجه" مواد هسته‌ای که حداقل مقدار لازم اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم مورد‌ نیاز برای ساخت یک بمب است، نگاه می‌کنیم. ایران در حال حاضر "کیفیت قابل توجه" مواد هسته‌ای را ندارد.

گروسی افزود: ایران به غنی‌سازی اورانیوم در حد بالاتری از آنچه که متعهد شده، ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : اسپوتنیک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما