plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
کد مطلب : ۱۲۴۷۷

چین خواستار گفت و گوی منطقه ای برای دفاع از برجام شد

«وانگ یی» عضو ارشد شورای دولتی و وزیرامور خارجه چین پیشنهاد کرد که همه طرف‌های ذی ربط به گفت و گوی چند جانبه منطقه ای برای دفاع از تلاش های سازمان ملل درخصوص برنامه هسته ای ایران ملحق شوند.
چین خواستار گفت و گوی منطقه ای برای دفاع از برجام شد
به گزارش ایصال نیوز، وی در جریان ملاقاتی که روز شنبه با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در پکن داشت، گفت که همه طرف های مربوطه باید به عنوان بخشی از تلاش ها برای اجرای قطعنامه ۲۰۱۵ سازمان ملل و دستیابی به یک راه حل مناسب برای برنامه هسته ای ایران ، به یک گفتگوی چند جانبه منطقه ای بپیوندند.

تارنمای یی سی چین گزارش کرده که وزیر خارجه چین این سخنان را در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در منطقه « تنگچونگ » ، استان یون نن واقع در جنوب غربی چین بیان کرده است.

او گفت : چین به پیشبرد اجرای توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ادامه خواهد داد.

در سال ۲۰۱۵ ، شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کرد که تاییدی بر برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) است. این توافق با تلاش های دیپلماتیک چین ، فرانسه ، آلمان ، روسیه ، انگلیس و دولت وقت ایالات متحده برای دستیابی به یک برنامه جامع و بلند مدت منعقد شده و راه حل مناسبی برای برنامه هسته ای ایران است.

وزیر امور خارجه چین به عنوان بخشی از تلاش ها برای ادامه پیشبرد اجرای برجام ، گفت: چین پیشنهاد ایجاد یک ساختار گفت و گوی چند جانبه منطقه ای و شامل همه طرف های ذی ربط را برای تسهیل گفتگو در شرایط برابر و افزایش تفاهم ، و در نتیجه حل مسئله هسته ای از طریق ابزار سیاسی و دیپلماتیک مطرح می کند.

وانگ افزود: چین درخصوص شکل و محتوای چنین گفتگویی رویکردی باز دارد از پیوستن همه طرفها به بحث استقبال می کنند. بنا به این گزارش، ظریف گفت که ایران نقش چین را در حفاظت از برجام کاملاً تأیید می کند و مایل است با همکاری چین ، روسیه و اتحادیه اروپا کارایی توافقنامه جامع را حفظ کند.

رسانه چینی از قول وزیر خارجه ایران آورده است : ایران از ابتکار عمل چین در بستر منطقه استقبال می کند و امیدوار است که طرف های مربوطه انعطاف پذیری نشان دهند و به طور مشترک صلح و ثبات منطقه ای را حفظ کنند.

وزیران خارجه ایران و چین همچنین در مورد همکاری در مورد همه گیری کرونا گفت و گو کردند. وانگ گفت: چین مایل است همکاری های خود را در زمینه مقابله با بیماری همه گیر با ایران تقویت کند.

در این دیدار ظریف با تشکر از حمایت چین برای مبارزه با ویروس ، گفت: ایران مایل است همکاری های خود را با چین در زمینه های مرتبط تقویت کند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما