plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۱۲۴۲۱
پس از استعفای نخست وزیر و رئیس پارلمان

رئیس‌جمهور قرقیزستان برای استعفا اعلام آمادگی کرد

رئیس‌جمهور قرقیزستان در پی تشدید تظاهرات و اعتراضات به تقلب در انتخابات در این کشور اعلام کرده آماده است از سمتش کناره‌گیری کند. معترضان همچنان ساختمان‌های دولتی را در تصرف خود دارند و زندانیان برجسته سیاسی را آزاد کرده‌اند.
رئیس‌جمهور قرقیزستان برای استعفا اعلام آمادگی کرد
به گزارش ایصال نیوز، «سورنبای جینبکف»، رئیس‌جمهور قرقیزستان بامداد جمعه اعلام کرد آماده است از سمتش کناره‌گیری کند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، جینبکف گفت به محض تعیین تاریخ برای برگزاری انتخابات جدید و تأیید تغییرات دولت توسط پارلمان و دفترش، آماده است از سمتش استعفا کند.

روز سه‌شنبه هم منابع خبری گزارش دادند در پی تشدید تظاهرات و اعتراضات در قزقیزستان، نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور استعفای خود را اعلام کردند.

کمیسیون مرکزی انتخابات با درخواست ۱۲ حزب سیاسی قرقیزستان، در جلسه ویژه‌ای نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را باطل اعلام کردند.

 کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان قرار است طی ۲ هفته، زمان برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی را مشخص کنند. مدت زمان تبلیغات انتخابات مجدد، از ۹۰ روز به ۶۰ روز کاهش خواهد یافت.

یاد آوری می‌شود که انتخابات پارلمانی در قرقیزستان ۴ اکتبر برگزار شد و در آن ۱۶ حزب سیاسی شرکت کردند.

طبق برآوردهای اولیه، ۴ حزب «بیریمدیک» ، «مکنیم قرقیزستان» ، «قرقیزستان» و«بوتون قرقیزستان» با کسب بیش از ۷ درصد از آرا، از مرحله اول عبور کرده‌اند و بقیه احزاب نتوانستند آرا لازم را کسب کنند.

پیش از آن، روز دوشنبه معترضان نسبت به نتایج انتخابات، در میدان «آلا-توو» تجمع کردند. رهبران احزاب بازنده از مقامات خواستند که نتایج انتخابات را لغو کنند زیرا به نظر آنها در رأی گیری تخلفات فاحش وجود داشته است.

گفتنی است به گزارش اسوشیتدپرس، معترضان همچنان ساختمان‌های دولتی را در تصرف خود دارند و زندانیان برجسته سیاسی را آزاد کرده‌اند.

گروه‌های مخالف این کشور ۶.۵ میلیون نفری پیش از این، با اعتراض به نتایج انتخابات که به باور آن‌ها در آن تقلب صورت گرفته است، کنترل پارلمان را به دست گرفتند و «صدر جاپاروف» که در حال گذراندن حکم ۱۱ سال زندان خود بود را آزاد و برای پست نخست وزیری معرفی کردند.

انتهای پیام/*
 
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما