plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۱۲۴۱۳
پس از سالها تلاش برای حفظ فرهنگ موسیقیایی ایران زمین

خسرو آواز ایران، استاد محمد رضا شجریان نغمه خوان فردوسیان در سرای باقی شد

پیام تسلیت شخصیت ها در پی درگذشت استاد آواز ایران
محمدرضا شجریان استاد آواز ایران که سالها در عرصه موسیقی سنتی ایران و فرهنگ موسیقیایی کشور، تلاشی ماندگار را از خود به یادگار گذاشت، در ۱۷ مهر ۱۳۹۹ در بیمارستان جم تهران دار فانی را وداع گفت. بسیاری از شخصیت های فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و بنام، درگذشت برجسته ‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران را تسلیت گفتند.
خسرو آواز ایران، استاد محمد رضا شجریان نغمه خوان فردوسیان در سرای باقی شد
به گزارش ایصال نیوز، استاد محمدرضا شجریان پس از تحمل یک دوره بیماری، امروز پنجشنبه ۱۷ مهر در بیمارستان جم شهر تهران درگذشت.

استاد محمد رضا شجریان آخرین بار در ۱۴ مهر به علت وجود شرایط نامناسب جسمی بار دیگر در بخش آی سی یو بیمارستان جم بستری شده بود.

استاد محمدرضا شجریان برجسته ‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران است و از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می ‌شود.

بسیاری از شخصیت های سرشناس کشوری درگذشت این هنرمند پرآوازه ایران زمین را تسلیت گفتند. 

*پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت استاد شجریان

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی با تسلیت درگذشت محمدرضا شجریان؛ استاد آواز ایران و هنرمند نامدار به خانواده و همه علاقه‌مندان و دوستداران ایشان خصوصاً جامعه هنری کشور تصریح کرد: یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت.

متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
 انالله وانا الیه راجعون
درگذشت استاد آواز ایران و هنرمند نامدار محمدرضا شجریان، موجب تأثر و تألم فراوان گردید.
این چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، با ذوق هنرمندانه و تلاش فراوان، میراث ارزشمند و پرجاذبه‌ای از خود به یادگار گذاشت.
یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت.
اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم و همه علاقه‌مندان و دوستداران ایشان، خصوصاً جامعه هنری کشور تسلیت عرض می‌‏کنم و از خداوند بزرگ برای آن مرحوم، رحمت و غفران الهی و برای عموم بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.
حسن روحانی-رئیس جمهوری اسلامی ایران


*اسحاق جهانگیری درگذشت شجریان را تسلیت گفت

معاون اول رییس جمهور در پیامی درگذشت استاد محمد رضا شجریان را به خانواده، اهالی فرهنگ و هنر و همه شهروندان ایرانی تسلیت گفت و برای آن هنرمند برجسته از خداوند بزرگ آمرزش مسالت کرد.

متن کامل پیام اسحاق جهانگیری به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت هنرمند نامی و چهره شاخص فرهنگ ایران استاد محمد رضا شجریان، ضایعه ای ملی است. هر ایرانی و هرکس که در دور و نزدیک این سرزمین به ادب و زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دلبسته است حق دارد که سوگوار فقدان این چهره نام آور و سخت کوش باشد.
نام او به یقین در آینده نیز همچنان خواهد درخشید چنانکه میراثی گرانقدر در گذشته و حال داشته است.
این ضایعه سنگین را به خانواده، دوستان، شاگردان، اهالی فرهنگ و هنر و همه شهروندان ایرانی تسلیت میگویم و برای آن هنرمند برجسته از خداوند بزرگ آمرزش مسالت دارم.
اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهور


*پیام تسلیت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی درگذشت استاد آواز ایران

محمد جواد ظریف در پیامی درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت، متن پیام این دیپلمات برجسته ایرانی به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر، یادگاری که در این گنبد دوّار بماند
با کمال تأسف و تأثر مطلع شدم اسطوره بزرگ هنر، موسیقی و آواز ایران زمین و سفیر پر افتخار پارسی گویان جهان، استاد محمدرضا شجریان در اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، رخت انا الیه راجعون بر تن کرد، تن خاکی را به خاکیان و جان و دل را به افلاکیان سپرد و از میان ما پر کشید. 
برای آنانی که سالها با صدای روحانی این شجره هنر ناب افطار کردند، عمری میهمان مناجات او در سحرگاهان بودند، و همراه همیشگی نغمه های دل انگیزش در خلوت و جلوت، بزم و رزم و ضیافت و سیاحت بودند، محمدرضا شجریان یک نام همواره مانا است. 
ضمن عرض تسلیت این مصیبت به همسر، فرزندان و خانواده این هنرمند فقید بویژه جناب همایون شجریان و همچنین دوستداران و علاقمندان ایشان و نیز جامعه هنر و موسیقی، از خداوند رحمان و رحیم مسألت دارم که او را مشمول رحمت خاصه خود و میهمان ضیافت داوودی و نغمه خوانی فردوسیان در سرای باقی بگرداند. 
پروردگارا او را رهین الطاف و برکات بی پایان خود بدار. 
آمین یا رب العالمین
محمد جواد ظریف 


*پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت استاد شجریان

در پیام سید عباس صالحی آمده است: درگذشت ترنم ماندگار ایران استاد محمدرضا شجریان موجب تأثر و تأسف عمیق گردید،  شجریان نمای موسیقی اصیل ایرانی و از نمادهای هویت هنری این سرزمین است. وجوه متنوع استاد فقید، در کنار هوشمندی کم نظیر او در انتخاب مناسب از گنجینه گرانبهای شعر و ادب فارسی، آواز و موسیقی او را جاودان و نامیرا ساخت.
بخش مهمی از ادبیات ایران با نغمه او در گوش و جان نسل جوان و نوجوان راه‌یافت و آنان را با حکمت و ادب این سرزمین پرگهر آشنا و همراه ساخت.
نوای استاد، تاریخ حسّ و حال ایرانیان در نیم قرن گذشته است. آثار او بازتاب حسرت‌ها و امیدها، نگرانی‌ها و دلبستگی‌ها و در یک کلام حال و هوای مردم خوب کشورمان بود.
اینجانب فقدان این هنرمند گرانمایه را به جامعه بزرگ هنری کشور، عموم علاقه مندان و بویژه به خانواده محترم استاد شجریان، تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال رحمت واسعه و آرامش ابدی برای آن مرحوم و صبر و بردباری بازماندگان معزز را آرزومندم.


*اعضای شورای شهر تهران درگذشت استاد آواز ایران را تسلیت گفتند

به گزارش روز جمعه معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، ‌ «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران و سایر اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت استاد محمدرضا شجریان را به خانواده ایشان و جامعه موسیقی ایران تسلیت گفتند.
«محسن هاشمی رفسنجانی» رییس شورای شهر تهران به مناسبت درگذشت این استاد بزرگ آواز ایران، با انتشار پیامی اظهار داشت: درگذشت سیاوش هنر ایران، استاد محمدرضا شجریان موجب تاثر شد؛  حضور برای بیش از نیم قرن در بالاترین درجه هنری ومحبوبیت مردمی یکی از ویژگی های برجسته استاد شجریان بود.
وی ادامه داد: اگر چه در قلب‌های مالامال از عشق مردم ایران، نوای ملکوتی و ماندگار ربنا، همیشه طنین انداز بوده و خواهد بود.
وی تاکید کرد: در اربعین حسینی، برای این هنرمند برجسته تاریخ هنر ایران که میراثش آثار بی نظیری در فرهنگ ایرانی اسلامی است، آرزوی رحمت و مغفرت الهی دارم.
بر اساس این گزارش سایر اعضای شورای اسلامی شهر تهران با انتشار پیام های جداگانه ضایعه درگذشت استاد آواز ایران را تسلیت گفتند.


*پیام تسلیت رئیس اقلیم کردستان عراق در پی درگذشت استاد شجریان

در پیامی که نیچروان بارزانی به زبان فارسی منتشر کرده، آمده است: تنها صداست که می ماند ... با نهایت اندوه، درگذشت خسرو آواز ایران زمین و اسطوره تکرار ناشدنی موسیقی را به خانواده محترم شجریان، جامعه هنری و دوستداران ایشان تسلیت عرض می نمایم. 


*پیام تسلیت رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پی درگذشت خسرو آواز ایران 

در اعلامیه عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان آمده است: با نهایت تأسف، شامگاه پنج شنبه، استاد محمدرضا شجریان، هنرمند بزرگ و آوازخوان نامدار حوزه تمدّنی ما و زبان فارسی، به دیار ابدی شتافت. مرگ استاد شجریان، میلیون ها انسان را سراسر کرۀ خاکی به ویژه در کشورهای منطقه و فارسی زبان به ماتم نشاند و تکان داد. محمدرضا شجریان، «میراث مشترک فرهنگی» کشورهای منطقه، معرف اشعار شاعران بزرگ زبان فارسی از جمله مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی است. شادروان شجریان آثار گرانبهایی را به یادگار گذاشته که نام وی را ثبت تاریخ و جاویدانه می سازد. فقدان چنین هنرمندی پرناشدنی است. بدین وسیله مراتب همدردی و غم شریکی خویش را با خانوادۀ استاد شجریان، مردم برادر و همسایه ایران و تمام کشورهای منطقه و فارسی زبان ابراز داشته و به روح ملکوتی استاد شجریان بهشت برین می طلبیم. 

دوکتور عبدالله عبدالله - رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان  

خبر در حال بروزرسانی است... 

 
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما