plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۱۲۲۹۴

نبیه بری از آغاز مذاکرات ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی خبر داد

رئیس مجلس لبنان گفت که آنچه درباره تعیین مرزهای این کشور با رژیم اسرائیل توافق شده فقط چارچوب یک توافقنامه است که مسیر را مشخص می‌کند. برگزاری جلسات در مقر سازمان ملل در ناقوره لبنان و زیر پرچم سازمان ملل است.
نبیه بری از آغاز مذاکرات ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی خبر داد
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، " نبیه بری " روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه سفر وزیر خارجه آمریکا به لبنان پرونده تعیین مرز را دوباره زنده کرد، اظهار داشت: ابتکاری که من به آن متعهد شدم تفاهمنامه آوریل ۱۹۹۶ و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است و اینکه در این زمینه جلسات در مقر سازمان ملل در ناقوره و تحت حمایت آن و زیر پرچم سازمان ملل باشد.

وی افزود: آنچه درباره ترسیم مرزها با رژیم اسرائیل به آن دست یافتیم نوعی توافق بر سر چارچوب مذاکرات است.

رئیس مجلس لبنان اضافه کرد: آمریکا می‌داند که دولت لبنان و رژیم اسرائیل آماده‌اند تا مرزهای دریایی خود را بر اساس تجربه سه جانبه که از تفاهمات آوریل ۱۹۹۶ وجود داشته و هم اکنون تحت قطعنامه ۱۷۰۱ است مشخص کنند.

وی با بیان اینکه از آمریکا خواسته شد تا به عنوان واسطه‌ای برای تعیین مرزهای دریایی عمل کند، افزود: واشنگتن آمادگی آن را دارد و هنگامی که سرانجام بر روی مرزبندی مطابق قوانین بین‌المللی و معاهدات مربوط به سازمان ملل توافق شد، توافق با رژیم اسرائیل درباره مرزهای زمینی و دریایی به سازمان ملل متحد ارسال خواهد شد. بری اظهار داشت که آمریکا قصد دارد تمام تلاش خود را برای مدیریت و به نتیجه رساندن هرچه سریعتر مذاکرات انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه از یک دهه قبل روی این توافق نامه کار شده است، افزود: موضع ما در لبنان روشن است و همه ما در مورد اصول خود توافق داریم.

رئیس مجلس لبنان تاکید کرد: آنچه درباره تعیین مرزهای دریایی با رژیم اسرائیل به دست آمد فقط چارچوب یک توافقنامه است که مسیر را مشخص می‌کند.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است به این معنی که طمع اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی پنهان نمانده است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد به کرسی نشاندن اهداف خود برآمده است، اما مقاومت دشمن را متوقف کرده و مانع تحقق زیاده خواهی‌های آن شد و این چیزی است که در سال ۲۰۰۰ به وضوح شاهد بودیم به این معنی که ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های اسرائیل و یا همان خطی که به "خط آبی" معروف است، سخت ایستاد.

لبنان و رژیم صهیونیستی علاوه بر مرزهای آبی در ارتباط با مرزهای زمینی نیز در سه منطقه از جمله مزارع شبعا، روستای غجر و بلندهای کفرشوبا اختلاف دارند.

به دنبال اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان ، لبنان بشدت نگران تکرار این موضوع در ارتباط با مناطق اشغالی خود است.

لبنان همواره بر ضرورت بازگشت مناطق اشغالی خود تاکید دارد ولی امریکا به دنبال راه حل دیپلماتیک در این خصوص برای اختصاص سهم و درصدی برای رژیم صهیونیستی است.

در همین حال اکنون یکی از برگ‌های برنده لبنان در این ارتباط توسل به مقاومت است و حزب الله نیز اعلام کرده است که در صورت تصمیم گیری از سوی مقام‌های لبنانی برای آزادی مناطق اشغالی آماده انجام وظیفه است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما