plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۱۱۹۶۳
در نشست خبری سخنگوی دولت

ربیعی: آمریکا در صورت هرگونه خطای راهبردی، پاسخ قاطع ایران را خواهد دید

با تعامل قوا از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد
سخنگوی دولت با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و تهدید اخیر امریکا علیه تهران، تصریح کرد: دولت ترامپ نماد صلح و مبارزه با تروریسم در منطقه را ترور کرد. این ننگ پاک شدنی نیست و ملت ایران هم هرگز این موضوع را فراموش نخواهند کرد. امیدواریم [امریکایی ها] خطای راهبردی جدیدی را صورت ندهند و در صورت هر گونه خطای راهبردی، مقاومت ایران پاسخ خواهد داد.
ربیعی: آمریکا در صورت هرگونه خطای راهبردی، پاسخ قاطع ایران را خواهد دید
به گزارش ایصال نیوز از دولت، «علی ربیعی» سخنگوی دولت روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: هماهنگی سه قوه می‌تواند در حل مشکلات تاثیرگذار باشد، کرونا مشکلات زیادی برای دنیا ایجاد کرده است، ایران تنها کشوری است که هم با موضوع تحریم و شیوع ویروس کرونا رو به رو است، تعدادی از مسائل مهم نیاز به تصمیماتی دارد که همه این تصمیمات در اختیار قوه مجریه و دولت نیست، اختیار کامل دولت در خصوص برخی از تصمیمات در شرایط بحرانی کم است. بنابراین بودن دو قوه در کنار دولت و تفاهم در تصمیمات هم به کوتاه کردن فرایند تصمیم گیری‌ها کمک می‌کند و هم به همکاری در اجرا منجر می‌شود. این نوع همکاری‌ها در شرایط فعلی از ضروریات اجتناب ناپذیر این دوره تاریخی است که ملت ایران آن را تجربه می‌کنند.  

سخنگوی دولت درباره نشست سران قوا افزود: در این جلسه مباحث مختلفی را سران سه قوه مطرح کردند، مهم‌ترین موضوع چگونگی افزایش سرمایه گذاری بود. همچنین امنیت سرمایه گذاری‌ها و مشکلات سرمایه گذاری در کشور مورد بحث قرار گرفت. بخش دیگر جلسه به بحث گسترش صادرات با همسایگان و منطقه اختصاص یافت و برگشت سریع ارز به چرخ تولید مورد بحث قرار گرفت و همکاری های قوه ای در آن پیش بینی شد.

ربیعی خاطر نشان کرد: مسائل بازار ارز و بورس و سیاست‌های کاهش نقدینگی و کاستن تورم و طرح‌ها و پیشنهادهایی که نیاز به همکاری سه قوه دارد در این جلسه بحث شد.  همچنین درباره چگونگی هماهنگی اجرایی تقنینی و نظارتی و قضایی در موارد مختلف و ساز و کارهایی که به سرعت بتوانند این هماهنگی‌ها را شکل دهند مباحثی مطرح شد.

وی یادآور شد: یکی از بحث‌های جلسه مسائل منطقه بود. درباره حساسیت‌هایی امروز منطقه ما با توجه به حضور آمریکا در منطقه و توطئه‌هایی که رژیم صهیونیستی در منطقه بحث شد. در پایان جلسه سران قوا اصرار داشتند که تعامل بیشتر را حتما به عنوان ساز و کار در نظر بگیرند و تاکید شد که برای عبور از شرایط سخت امروز و برای بهبود زندگی مردم چگونه هماهنگی بیشتری صورت بگیرد.

ربیعی گفت: ما این موضوع را به فال نیک می گیریم. معتقدیم عبور موفق از شرایط دشوار فعلی نیازمند هماهنگی قوا با جامعه و اعتماد بیشتر به همدیگر است. امیدواریم عنایت خداوند از این شرایط سخت عبور کنیم. هر سه قوه به شرایط سخت واقف هستند.

اصلاح آیین‌نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

ربیعی در ادامه با اشاره به برخی مصوبات هیات دولت، گفت: چندی پیش اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد. این موضوع مدت‌ها مورد بحث قرار گرفته بود و حقوق و انتظاری برای این مادران و فرزندان وجود داشت و برای قانونی شدن مدت‌ها در کش و قوس مجلس و شورای نگهبان و بازگشت به دولت و تدوین آیین‌نامه‌ها قرار داشت. 

سخنگوی دولت ادامه داد: در جلسه اخیر هیات دولت، برای تامین نظر مجلس شورای اسلامی، آیین نامه آن اصلاح شد.  این آیین نامه ظرفیت اجرایی دارد و امیدوارم با این اصلاح، فرزندان به حقوق خود برسند و به این مطالبه پاسخ داده شود.

اولویت اعطای واکسن آنفلوآنزا با گروههای در معرض خطر

ربیعی با تاکید بر این که افراد در معرض خطر بیماری در اولویت اعطای واکسن آنفلوآنزا خواهند بود، ادامه داد: در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله کرونا برنامه خرید و توزیع عادلانه واکسن‌های مورد نیاز جامعه و بودجه و توزیع عادلانه آن مورد بحث قرار گرفت؛ سازمان برنامه و بودجه مکلف به تامین بودجه شد و وزارت بهداشت و درمان نیز برنامه‌ریزی توزیع عادلانه واکسن را پیگیری می‌کند. 

سخنگوی دولت تصریح  کرد: در سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد (دوز) واکسن آنفولانزا مصرف شده بود، اما برای امسال برای تامین ۹ میلیون دوز اقدام و پیش بینی شده و با تامین منابع مالی مورد نیاز با توجه به احتمالات درخواست‌های بیشتر، ۱۶ میلیون دوز پیش بینی شده است.

ربیعی تصریح کرد: اولویت واکسن با گروه‌های در معرض خطر مانند افرادی بالای ۶۵ سال، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های زمینه ای و نقص ایمنی، است.

پذیرش دانشجو بدون آزمون در رشته‌های با داوطلب کم

ربیعی در ادامه درباره بازگشایی دانشگاه‌ها افزود: ستاد ملی مدیریت کرونا برای جلوگیری از انتقال ترافیک داوطلبان از سال گذشته به امسال و سال ۱۴۰۰ در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته با توجه به وجود رقابت بین داوطلبان،  تصمیم گرفت در سال ۱۳۹۹ برای رشته محل‌هایی که تعداد داوطلب در آنها در سال ۱۳۹۸ کمتر از ظرفیت است، پذیرش دانشجو بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی و معدل تراز شده مقطع کارشناسی به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود.

دولت کماکان طرح فروش اوراق سلف نفتی را در دستورکار دارد

ربیعی در پاسخ به سوال ایرنا، درباره از دستور کار خارج شدن طرح فروش اوراق سلف نفتی، اظهار داشت: روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در این زمینه صحبت کرد و من هم صبح امروز با او در این زمینه صحبت داشتم، این طرح کماکان جزو طرح های مهم دولت محسوب می‌شود و دولت آن را دنبال می‌کند. 

سخنگوی دولت عنوان کرد: معتقد هستیم که اجرای این طرح در شرایط فعلی چند خاصیت دارد. هم مردمی که پول و دارایی‌های اندک دارند می‌توانند صاحب سرمایه شوند سرمایه‌ای که قطعا تضمینی هم در پس آن وجود دارد و با شرایطی که ما تبیین کرده بودیم.

وی افزود: این طرح نقدینگی را کاهش می‌دهد و این موضوع تورم را کمتر  و امکان سرمایه‌گذاری جدید را فراهم می‌کند. ما سراغ پول‌های پرقدرت نرفتیم و بنای ما هم این است که قطعا از تورم جلوگیری کنیم. بنابراین در دستور کار دولت قرار دارد و امیدواریم پیرامون این طرح تفاهم صورت گیرد.

ایجاد ناامنی مجدد در منطقه نابخشودنی و خیانت به بشریت است

ربیعی درباره ادعای یک نشریه آمریکایی مبنی بر تلاش ایران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی در پاسخ به ترور سردار سلیمانی و تهدید شب گذشته ترامپ علیه ایران در این باره گفت: متاسفم رئیس‌جمهوری کشوری که داعیه نظم و مدیریت جهانی را دارد، بر پایه چنین ادعای سستی، اظهارنظری صریح، مخدوش و سفارشی انجام می‌دهد. به متن نگاه کنید، گزارشی بر پایه اطلاعات دستگاه سیاست خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی نیست بلکه یک چیزی را شنیده‌اند و صریحا واکنش نشان داده‌اند. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه در تجربه تاریخی منطقه خود نیز شاهد بودیم که دولت آمریکا براساس گزارش‌های مخدوش، جنگ‌های عراق و افغانستان را آغاز کرد، اظهار داشت: جنگ عراق را شاهدیم که در پایان آن گفتند چیزی به دست نیاورند. این سنت آمریکایی‌ها و رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا است که به جز بهم آرامش منطقه و مردم دنیا، کار دیگری ندارند و شاید هم به خاطر اقدامات تبلیغاتی و خوراک انتخاباتی این گونه اقدامات انجام می‌شود. 

ربیعی ادامه داد: توصیه ما اجتناب از ماجراجویی‌های جدید است. ایجاد ناامنی مجدد در منطقه برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری امری نابخشودنی و خیانت به بشریت است. 

دستیار رئیس‌جمهوری با اشاره به بخش‌های گزارش منتشر شده علیه سردار سلیمانی تصریح کرد: ایشان سردار صلح در منطقه و نماد مبارزه با تروریسم بود و دولت ترامپ نماد صلح و مبارزه با تروریسم در منطقه را ترور کرد. این ننگ پاک شدنی نیست و ملت ایران هم هرگز این موضوع را فراموش نخواهند کرد. اما امیدواریم خطای راهبردی جدیدی را صورت ندهند و در صورت هر گونه خطای راهبردی، مقاومت ایران پاسخ خواهد داد.

زندگی روزمره مردم دلشوره، دلمشغولی و مساله اصلی دولت است

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره بی رغبتی دولت برای معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اتفاقات دولت خبری نمی‌شود ولی مطمئن باشید زندگی روزمره مردم دلشوره، دلمشغولی و مساله اصلی همه ماست. نباید به مردم این پیام را بدهیم که ما نسبت به مسائل‌شان چشم‌پوشی داریم، اتفاقاً مساله بازرگانی در شرایط کنونی موضوع مهمی برای کشور است.

تصمیم دولت برای تفکیک وزارت صمت و بازرگانی درست است

سخنگوی دولت افزود: در ذخیره‌سازی کالا، اجازه واردات و صادرات، توزیع و کنترل قیمت، همه اینها نشان می‌دهد تصمیم دولت برای تفکیک وزارت صمت لاز بازرگانی تصمیم درستی بوده است. 

ربیعی، در شرایط بحرانی که زندگی مردم را از نظر قیمت باید بیشتر مراقبت کرد، به این نیاز داریم که یک فرد قوی و توانمند در این جایگاه قرار گیرد تا بدانیم که چگونه به موقع بخریم، به موقع توزیع و به درستی نظارت کنیم.

وی با بیان اینکه ما برای وزارت صمت فردی را معرفی کردیم که هم سابقه بازرگانی و هم سابقه مدیریت صنعتی را داشت، تصریح کرد: او فرد پاکدستی بود و هم تعهد، تخصص و اطلاع کامل از شرایط داشت و با حضور از سالیان قبل در این وزارتخانه می‌توانست فرد موفقی باشد اما به هر دلیلی رای نیاورد که البته دلایل مختلفی هم بیان شد.

ربیعی با بیان اینکه برای معرفی وزیر صمت نمی‌توانیم فردی را معرفی کنیم که آشنایی به وزارتخانه ندارد، خاطرنشان کرد: در جلسه قبل هم اعلام کردم که لیستی از افراد تهیه شده، مصاحبه با نفرات این لیست جریان دارد و رئیس‌جمهوری به زودی فرد موردنظر را معرفی می‌کند.

دستیار رئیس‌جمهوری در امور ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه سامان گرفتن وزارتخانه‌ها دغدغه ماست، ابراز کرد: هم‌اکنون جعفر سرقینی گزینه وزارت صمت با توجه به اینکه از سالیان پیشین در دولت‌های مختلف در این وزارتخانه بوده و سوابق قابل توجهی دارد، با کمک معاونان این وزارتخانه در حال انجام امور هستند.
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما