plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۱۱۹۵۸

جزئیات جدید از سازش ابوظبی و منامه با تل‌آویو منتشر شد

یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع مطلع جزئیات جدیدی از توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی معروف به «توافقنامه ابراهیم»، از جمله زمان امضا و اسم توافقنامه‌ها را منتشر کرد.
جزئیات جدید از سازش ابوظبی و منامه با تل‌آویو منتشر شد
به گزارش ایصال نیوز، دولت‌های امارات عربی متحده و بحرین امروز (سه‌شنبه) طی مراسمی در واشنگتن، به سومین و چهارمین کشور عربی تبدیل می‌شوند که با رژیم صهیونیستی و اشغالگر فلسطین، سازش کرده و روابط دیپلماتیک برقرار می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این مراسم امروز ساعت ۱۶ به وقت گرینویچ (ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران) در کاخ سفید با حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تعدادی از مقامات چهار طرف برگزار می‌شود.

بر این اساس، «شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان» وزیر خارجه امارات و «عبدالطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین در این مراسم توافق سازش کشورهای خود با رژیم صهیونیستی را با نتانیاهو امضا می‌کنند.

این توافق در حالی انجام می‌شود که دولت‌های منامه و ابوظبی از شرط قدیمی خود برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، یعنی حل مشکل فلسطینی‌ها و تشکیل یک دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی، گذشته‌اند.

رویترز نوشت که این مسئله یک پیروزی برای ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر است و می‌تواند حمایت مسیحیان انجیلی را – که بخش مهمی از رأی‌دهندگان آمریکایی را تشکیل داده و حامی اسرائیل نیز هستند– برای او به ارمغان بیاورد.

این خبرگزاری همچنین سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را نشانه‌ای از نگرانی مشترک آن دو از «نفوذ روزافزون ایران در منطقه و توسعه موشک‌های بالستیک» توصیف کرده و نوشت این در حالی است که ایران از هر دو طرف به دلیل این توافق انتقاد کرده است.

رویترز در ادامه نوشت که کاخ سفید همچنین تمایل دارد عمان و عربستان سعودی را، پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به سازش با رژیم صهیونیستی وادار کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به این خبرگزاری گفت که اسناد توافق عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی که به نام «توافقنامه‌های ابراهیم» اسم‌گذاری شده، آماده گردیده و به صورت جداگانه امضا شوند. سپس ایالات متحده نیز با امضای یک سند مشترک به توافق آن سه رژیم می‌پیوندد.

روز جمعه بود که رئیس‌جمهور آمریکا، توافق بحرین و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط بین خود را اعلام کرد و در این رابطه بیانیه مشترک سه‌جانبه‌ای منتشر شد.

اعلام این توافق کمتر از یک ماه از اعلام توافق مشابه بین امارات و رژیم اشغالگر قدس صورت گرفت.

ناظران و تحلیلگران منطقه معتقدند که محال است این توافق بدون چراغ سبز عربستان سعودی و رضایت این کشور حاصل شود.

به رغم استقبال از این توافق در سطح مقامات عربی منطقه، مردم بحرین، گروه‌های فلسطینی از مقاومت گرفته تا تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس و نهادهای مستقل در کشورهای عربی، دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن این توافق را محکوم کرده‌اند.

«افرِیم هالِوی» رئیس پیشین سازمان موساد روز گذشته گفت اگر تل‌آویو می‌خواهد که با ریاض نیز سازش کند، باید امتیازهایی به فلسطینی‌ها بدهد زیرا سعودی‌ها احتمالا خواسته‌هایی را در این رابطه داشته باشند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما