کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پوتین در تماس با مکرون شرط روشن شدن وضعیت ناوالنی را اعلام کرد

ایسنا , 25 شهريور 1399 ساعت 6:32

رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه در جریان تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری روسیه گفت، تجزیه و تحلیل فرانسه تایید می‌کند که الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس روس با ماده‌ای شبیه عامل اعصاب "نوویچوک" مسموم شده است.


به گزارش ایصال نیوز، خبرگزاری اسپوتنیک براساس بیانیه کرملین اعلام کرد: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به پوتین گفت که روسیه باید درباره ارتباط خودش با ناوالنی شفاف‌سازی کند.

رهبر فرانسه همچنین با برلین در راستای گام‌های آتی آن در خصوص این وضعیت اعلام همبستگی کامل کرد. رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگو با ماکرون شرایط روشن کردن وضعیت الکسی ناوالنی را شرح داد.

بر اساس بیانیه سرویس مطبوعاتی کرملین، ولادیمیر پوتین گفت که برای روشن شدن شرایط واقعی آنچه برای الکسی ناوالنی اتفاق افتاده است، باید مواد و اطلاعات از آلمان به روسیه منتقل شود.

در این پیام تاکید شد: "برای فهمیدن شرایط واقعی حادثه لازم است که مواد بیولوژیکی توسط متخصصان آلمانی به روسیه منتقل شود، نتیجه گیری رسمی بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل تست‌های گرفته شده از ناوالنی باشد و همچنین کار گروه مشترک با پزشکان روس تشکیل شود".

رئیس جمهوری روسیه اتهامات مطرح شده علیه کشورش را در این ماجرا «بی اساس و غیر مستند» خواند و بار دیگر خواستار آن شد که برلین نمونه‌های آزمایش‌های بیولوژیک انجام شده را که به متخصصان آلمانی اجازه داده انگشت اتهام را در خصوص استفاده از ماده‌ای از نوع نوویچوک به سوی روسیه نشانه بروند در اختیار مسکو قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه که روز دوشنبه با انتشار خبری به موضوع گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون پرداخت، رئیس جمهوری فرانسه روسیه این موضع را در پاسخ به درخواست مجدد همتای فرانسوی خود برای انجام و پیگیری تحقیقات «معتبر» در باره ماجرای مسموم شدن الکسی ناوالنی مطرح کرده است.

به نوشته رسانه‌های فرانسوی، آقای ماکرون در این گفتگوی تلفنی ضمن درخواست مجدد برای توضیحات «شفاف و روشن‌گرانه» مسکو در این ماجرا «مسمومیت» الکسی ناوالنی را «اقدام به قتل» خواند و آنرا محکوم کرد.

کاخ الیزه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با ارزیابی و نتیجه‌گیری چند شریک اروپایی بر سر مسموم شدن الکسی ناوالنی با عاملی عصبی از نوع نوویچوک هم‌رای است و این اقدام را خلاف مقررات بین‌المللی مرتبط با استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌داند.

پیشتر دولت آلمان اعلام کرد، دو آزمایشگاه بین‌المللی دیگر در فرانسه و سوئد و همچنین سازمان منع تسلیحات شیمیایی به طور مستقل تایید کرده‌اند که الکسی ناوالنی، منتقد کرملین با عامل اعصاب نوویچوک مسموم شده است و از روسیه خواست تا همکاری کند. ماکرون و رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در خصوص اوضاع بلاروس به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

براساس اعلام ریاست جمهوری فرانسه، ماکرون بر لزوم حمایت از راهکار سیاسی برای ناآرامی بلاروس تاکید کرد.

دیمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین با تایید این رایزنی تلفنی گفت جزئیات بیشتر به زودی منتشر خواهد شد. این تماس در شرایطی انجام می‌شود که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس برای ملاقات با پوتین در سوچی به سر می‌برد.

براساس اعلام کرملین، رئیس‌جمهوری روسیه به ماکرون گفته است اتهامات بی‌اساس مرتبط با ناوالنی علیه روسیه "غیر قابل قبول" است. او همچنین به رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است باید مدارکی که مشخص می‌کند چه بر سر ناوالنی آمده است، از آلمان دریافت کند.

پوتین همچنین گفت، روسیه همچنان علیه هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی بلاروس است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 11951

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/11951/پوتین-تماس-مکرون-شرط-روشن-شدن-وضعیت-ناوالنی-اعلام

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir