plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۱۱۹۲۲

وزیر امور خارجه آمریکا با رهبران طالبان دیدار کرد

وزیر امور خارجه آمریکا در راستای مذاکرات صلح افغانستان در قطر با رهبران طالبان دیدار کرد. ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری، فعلا در مناقشات بین المللی، گزینه مذاکره و توافق را اولویت خود قرار داده است.
وزیر امور خارجه آمریکا با رهبران طالبان دیدار کرد
به گزارش ایصال نیوز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که برای نظارت بر نخستین نشست مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان در دوحه، پایتخت قطر حضور دارد روز شنبه، علاوه بر هیئت افغانستان، با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و هیئت همراه وی دیدار کرد.

کیل براون، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای، ضمن اعلام خبر دیدارهای پمپئو، مذاکرات فوق را «یک اتفاق تاریخی» خواند.

وی افزود که پمپئو در این دیدار از رهبران طالبان خواسته است تا از مذاکرات برای دست یافتن به آتش‌بس پایدار و راه‌حل سیاسی استفاده کنند.

براون گفت: پمپئو در دوحه با عبدالله عبدالله رئيس شورای مصالحه ملی، حنیف اتمر معاون وزیر امور خارجه افغانستان و دیگر اعضای هیئت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است. وی افزود: پمپئو از تلاش‌های دولت افغانستان برای پایان دادن به جنگ داخلی استقبال کرده است.

همچنین مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره مذاکرات مذکور، گفت: آغاز مذاکرات صلح افغانستان، یک لحظه تاریخی در روند صلح افغانستان و گام مهمی برای پیش‌برد استراتژی آسیای جنوبی ترامپ است.

نخستین نشست مذاکرات صلح افغانستان صبح روز شنبه 12 سپتامبر با حضور هیئتی از مقامات دولتی و جناح‌های مختلف افغانستان و هیئت گروه طالبان و همچنین مقامات و نمایندگان برخی کشورها در هتل شرایتون شهر دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

نخستین نشست رو در روی هیئت‌های مذاکره کنده دولت افغانستان و گروه طالبان نیز عصر دیروز شنبه پس از پایان جلسه افتتاحیه به منظور آشنایی اعضای هیئت‌های طرفین و بحث پیرامون مسایل ابتدایی بدون حضور رسانه‌ها آغاز شد.

گفته می‌شود این گفت‌وگوها گام بعدی پس از توافق آمریكا-طالبان درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

این یک تحول تاریخی به شمار می‌رود، چون برای نخستین بار، طالبان علی‌رغم اینکه دولت افغانستان را به‌رسمیت نمی‌شناسد، با نمایندگان آن بر سر آینده این کشور مذاکره می‌کنند.

روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان نخستین اقدام آمریکا برای برقراری مذاکرات صلح بین طالبان و گروه‌های افغان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما صورت گرفت. مقامات واشنگتن در سال‌های 2011، 2012 و 2013 چند بار در این رابطه اقدام کردند، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

موضوع برقراری مذاکرات بین الافغانی پس از انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در 2017 دوباره مطرح شد. نمایندگان آمریکا و طالبان در تاریخ 25 فوریه 2019 برای مذاکرات صلح در دوحه برای نخستین بار گردهم آمدند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور افغانستان در سپتامبر 2019 از حصول توافق بین طرفین خبر داده و اعلام کرد که منتظر تصویب این توافقنامه از سوی دونالد ترامپ هستند. در همان روزها بر اثر یک حمله تروریستی در کابل یک سرباز آمریکایی جان باخته و ترامپ بدین دلیل تصویب آن را به حالت تعویق درآورد.

مذاکرات بین نمایندگان آمریکا و طالبان در دسامبر 2019 از سرگرفته شده و با اجماع طرفین برای برقراری یک آتش‌بس موقت با عنوان «کاهش خشونت» به پایان رسید.

این مذاکرات در تاریخ 22 فوریه 2020 مجددا از سر گرفته شده و طرفین پس از 7 روز در 29 فوریه توافقنامه صلح امضا کردند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : اناتولی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما