plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
کد مطلب : ۱۱۶۷۴
در واکنش به تلاش امریکا برای بی ثباتی اقتصادی در ایران

همتی: با کمک صادرکنندگان، تأمین ارز برای کالاهای ضروری و مواد اولیه در جریان است

آمریکا نمی‌تواند به برنامه‌های ما در حفظ پایداری بازارها آسیبی وارد کند
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تامین مطلوب نیازهای اساسی کشور، افزود: نیازهای ارزی، هم از طریق منابع بانک مرکزی و هم از سامانه نیما، درحال تأمین است و به رغم افت قابل ملاحظه درآمدهای دولت از فروش نفت، با کمک صادرکنندگان تلاش‌گر، تأمین ارز برای کالاهای ضروری و مواد اولیه در جریان است.
همتی: با کمک صادرکنندگان، تأمین ارز برای کالاهای ضروری و مواد اولیه در جریان است
عبدالناصر همتی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، افزایش تورم ماه‌های اخیر را موقتی اعلام و تلاش دولت آمریکا برای بی‌ثبات ساختن بازارهای پولی و ارزی کشور را، به رغم سختی‌هایی که برای مردم ایجاد کرده است، ناکام توصیف کرد.

در این یادداشت همتی آورده است: تلاش مداوم برای ایجاد بی‌ثباتی در بازارهای پولی و ارزی کشور از سوی آمریکا و همدستان او تازگی ندارد. هدف همه این اقدامات، به خصوص در یک سال اخیر، ایجاد انتظارات منفی در مردم برای به زانو درآوردن اقتصاد کشور بوده است اما به رغم اینکه این فشارها مشکلات و سختی‌هایی برای مردم ایجاد کرده، ولی به طور قطع نتوانسته به اهداف اصلی خود برسد.

رئیس کل بانک مرکزی تصمیمات اتخاذ شده توسط سیاست‌گذاران پولی و ارزی کشور را عامل ناکامی آمریکا در تحریک انتظارات با القای انفجار نقدینگی و ابر تورم دانست و ادامه داد: افزایش موقتی نرخ تورم در ماه‌های ابتدای سال، که عمدتا ناشی از شیوع کرونا و تحریک انتظارات بود، با اقداماتی که در حال انجام است، کنترل شده است و تلاش جدی برای نیل به هدف تورم اعلام شده، انجام و استمرار خواهد داشت.

وی با اشاره به تامین مطلوب نیازهای اساسی کشور، افزود: نیازهای ارزی، هم از طریق منابع بانک مرکزی و هم از سامانه نیما، درحال تأمین است و به رغم افت قابل ملاحظه درآمدهای دولت از فروش نفت، با کمک صادرکنندگان تلاش‌گر، تأمین ارز برای کالاهای ضروری و مواد اولیه در جریان است.

همتی نوشته است: بانک مرکزی، برنامه‌های خود را، بر اساس ادامه تحریم‌های آمریکا تنظیم کرده است و این اطمینان را داریم که نفس‌های پایانی تحریم‌ها و دولت فعلی آمریکا نیز نمی‌تواند به برنامه‌های ما در حفظ پایداری بازارها آسیبی وارد کند.

رئیس شورای پول و اعتبار در پایان این یادداشت با تاکید بر اهمیت ثبات در اقتصاد کشور آورده است: بانک مرکزی ایران اولویت خود را بر تقویت ثبات و جلوگیری از نوسانات ناشی از سفته بازی و کمک به پایداری و شکوفایی اقتصاد و تولید قرار داده است و با رصد مستمر متغیرهای کلان اقدامات ضروری در بازارهای پول و ارز، انجام خواهد داد.




انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما