plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
کد مطلب : ۱۱۶۵۹

دیدار و مذاکره الکاظمی با وزیر خارجه عربستان در بغداد

خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که نخست‌وزیر عراق با وزیر خارجه عربستان سعودی گفت‌و‌گو کرده است. مصطفی الکاظمی نخست‌ وزیر این کشور، به زودی به عربستان سفر می کند.
دیدار و مذاکره الکاظمی با وزیر خارجه عربستان در بغداد
به گزارش ایصال نیوز، در دیدار نخست وزیر عراق با وزیر امور خارجه عربستان گسترش مناسبات دو جانبه و راهکار ارتقا و توسعه آن در زمینه‌های مختلف بررسی شد.

دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه‌ای نوشته است که «مصطفی الکاظمی» در دیدار روز پنجشنبه با «فیصل بن فرحان» تاکید کرد که عربستان سعودی شریک واقعی عراق است و بغداد چشم انتظار روابط ممتاز با ریاض متکی بر میراث روابط تاریخی دو کشور است.

الکاظمی همچنین خواهان فعال سازی مصوبات کمیسیون هماهنگی روابط دو جانبه در راستای منافع دو ملت شد.
فیصل بن فرحان نیز در این دیدار گفت که ریاض به روابط خود با بغداد اهتمام می ورزد و چشم انتظار ارتقا و استحکام همکاری مشترک و فعال کردن توافق های امضا شده بین دو کشور است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین افزود که کشورش در انتظار سفر نخست وزیر عراق در آینده نزدیک به ریاض است.

به نوشته بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، دو طرف در این دیدار همکاری اقتصادی بین بغداد - ریاض و ایجاد توازن در تولید نفت به نحوی که منجر به کاهش فشار اقتصادی بر عراق شود را بررسی کردند. گسترش مناسبات دو جانبه و راهکار ارتقا و توسعه آن در زمینه‌های مختلف و بررسی آخرین تحولات منطقه از دیگر مسائلی بود که در این دیدار در باره آنها بحث و تبادل نظر شد. 

وزیر امور خارجه عربستان سعودی امروز پنجشنبه در راس هیاتی وارد بغداد شد و قرار است با فواد حسین همتای عراقی خود، برهم صالح رئیس جمهوری و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در مورد روابط و مسائل مورد اهتمام دو جانبه بحث و گفت وگو کند.

الکاظمی نخست‌ وزیر عراق بر اساس برنامه‌ریزی‌ ها قرار بود، سی ام تیر ماه گذشته در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ریاض سفر کند. در حالی که نخست‌وزیر عراق آماده انجام این سفر بود، مقام‌ های سعودی اعلام کردند که به علت بیماری «ملک سلمان»، دیدار برنامه‌ریزی شده الکاظمی از ریاض تا زمان ترخیص شاه سعودی از بیمارستان به تعویق افتاده است.

«قحطان الجنابی» سفیر عراق در ریاض دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که مصطفی الکاظمی نخست‌ وزیر این کشور، به زودی به عربستان سفر می کند. الجنابی گفته است که سفارت عراق در ریاض با وزارت امور خارجه عربستان برای تعیین تاریخ قطعی این سفر در حال رایزنی است.

عربستان سعودی بعد از یک ربع قرن قطع روابط با عراق در ۲۰۱۵ با معرفی سفیر و بازگشایی سفارتش در بغداد، این مناسبات را از سرگرفت و در اوائل ۲۰۱۷ وزیر امور خارجه خود را به عراق فرستاد اما با وجود از سرگیری این روابط، مناسبات از آن تاریخ تا به امروز همواره با فراز و نشیب و بعضا تیرگی و سردی مواجه بوده است.

عربستان سعودی متهم به حمایت از تروریسم در عراق و ایجاد ناآرامی و تحریک احساسات فرقه ای در این کشور است و طبق آمارها بیش از پنج هزار تبعه سعودی، از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ (اعلام پیروزی بر داعش) به عنوان انتحاری، خود را در شهرهای مختلف عراق منفجر کرده و باعث قتل هزاران عراقی شده اند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما