plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
کد مطلب : ۱۱۶۲۶

واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به اقدام شورای امنیت در رد درخواست امریکا

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، هدف آمریکا را نابودی قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام دانست و گفت نشست امروز شورای امنیت بار دیگر انزوای آمریکا در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نشان داد.
واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به اقدام شورای امنیت در رد درخواست امریکا
در بیانیه روز سه‌شنبه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد افزوده شده است: امروز اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر پذیرش نامه اخیر ایالات متحده مبنی بر ادعای آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت بر ایران را رد کردند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت شامل کشورهای باقی‌مانده در برجام به اضافه ایران، پیشتر با قدرت صلاحیت قانونی نامه آمریکا را رد کرده‌اند.

این بیانیه ادامه می‌دهد: اعضای شورای امنیت روشن کرده‌اند که آمریکا پس از خروج آمریکا از برجام، عضو مشارکت‌کننده در برجام نیست و به همین دلیل حقی برای آغاز فرایند بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را ندارد که این حق فقط برای دولت‌های مشارکت‌کننده برجام محفوظ است.

بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اضافه می‌کند: آنها بر این باورند که آمریکا حق خود را برای شروع فرایند بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت بر ایران، سلب کرده است و بر این اساس، نامه آمریکا نمی‌تواند به عنوان ابلاغیه صلاحیت‌دار برای اهداف قطعنامه ۲۲۳۱ در نظر گرفته شود، بنابراین در حال حاضر و آینده فاقد هرگونه اثر حقوقی است.

این بیانیه با تاکید بر اینکه موضع ایران در قبال تلاش آمریکا همواره روشن است، می‌گوید: این نامه، شامل همه رفرنس‌هایی که در آن است، باطل و واهی، غیرقانونی و بی‌اثر و همچنین به طور کامل ناپذیرفتنی است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: استدلال‌های محکم حقوقی ما و جزئیات رفرنس‌های مورد حمایت، در نامه وزیر امور خارجه ما که به رئیس شورای امنیت ارسال و سند آن شورا شده، درج است.

در بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تصریح شده است: حرکت امروز شورای امنیت بار دیگر نشان داد که آمریکا در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منزوی است. با توجه به اینکه هدف آمریکا نابودی قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است، ایران اطمینان دارد که اعضای شورای امنیت به جلوگیری از این کشور از تضعیف سازمان ملل متحد از جمله شورای امنیت، ادامه خواهند داد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید می‌کند: در زمینه اتهام بی‌اساس علیه ایران که آمریکا در شورای امنیت مطرح کرد، باید توجه کرد که تقریبا همه مشکلات خاورمیانه ناشی از تداوم اشغال فلسطین به وسیله رژیم اسرائیل و سیاست‌های توسعه‌طلبانه آن است که مورد حمایت آمریکا قرار دارد.

در این بیانیه افزوده شده است: همچنین سیاست‌های مداخله جویانه و بی‌ثبات‌کننده و اقدامات مخرب آمریکا نمی‌تواند با کارزار ننگین آن، پوشانده شود.

در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، روسیه و چین از رئیس شورای امنیت خواستند درباره نشست‌های دوجانبه‌ای که با اعضای شورای امنیت داشته است درباره نامه آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه اطلاع رسانی کند.

دیان دیجانی نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را هم برعهده دارد، در پاسخ گفت با توجه به مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با درخواست آمریکا، اقدام بیشتری نمی‌توان درباره این درخواست انجام داد.

به این ترتیب، آمریکا در ماه جاری برخلاف فشارهای زیاد نتوانسته است کاری از پیش ببرد و همچنان در این نهاد بین‌المللی منزوی است.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما