plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۱۱۴۱۱
در نشست عمومی کنفرانس خلع سلاح

نماینده ایران در ژنو: برنامه اتمی عربستان به پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه دامن می‌زند

آژانس گزارشی را از فعالیت‌های هسته‌ای عربستان ارائه کند
اسماعیل بقایی هامانه به سکوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های پنهان هسته‌ای عربستان و تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی اعتراض و تصریح کرد که برخورد دوگانه این سازمان، اعتبار و بی طرفی حرفه‌ای آن را زیر سوال برده است.
نماینده ایران در ژنو: برنامه اتمی عربستان به پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه دامن می‌زند
سفیر ایران در ژنو در نشست عمومی کنفرانس خلع سلاح افزود: در حالی که رژیم اسرائیل به عنوان تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه به سرپیچی آشکار از قوانین بین‌المللی و تقویت زرادخانه‌های اتمی‌اش ادامه می‌دهد، برنامه اتمی عربستان سعودی نیز به پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه دامن می‌زند.

وی از سفیر عربستان سعودی خواست تا به جای اظهارات ساختگی و سرزنش دیگران برای تمام اشتباهات و جنایت‌های ریاض که با حمایت آمریکا در منطقه صورت گرفته است، به نگرانی‌های جامعه جهانی پاسخ دهد.

سفیر کشورمان تصریح کرد که عربستان به رغم عضویت در پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، به تعهداتش در این زمینه عمل نکرده است. فقدان شفافیت و همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث ایجاد نگرانی های جدی درباره ابعاد برنامه‌های هسته‌ای عربستان شده است.

وی بر همین اساس از مقامات ریاض خواست تا به تعهدات این کشور وفق پیمان ان‌پی‌تی و توافقات پادمانی احترام گذاشته و به طور کامل با نظام بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. بقایی هامانه از آژانس نیز خواست تا به وظایف خود در خصوص بازرسی و راستی آزمایی عمل کرده و گزارشی را از فعالیت‌های هسته‌ای عربستان ارائه کند.

سفیر ایران همچنین از عربستان خواست تا مانند یک بازیگر مسئول در منطقه عمل کرده و از قتل بی‌رحمانه مردم یمن، تروریسم و افراط‌ گرایی که باعث ویرانی برخی کشورهای عرب منطقه شده دست کشیده و بگذارد کشورهای منطقه از طریق اعتماد سازی جمعی و روابط عمیق همسایگی در صلح و آرامش زندگی کنند.

در این جلسه نماینده رژیم صهیونیستی با هیجان عجیبی که موجب خنده نمایندگان کشورها شد، از اینکه به زعم او سفیر کشورمان از لفظ رسمی "دولت (State) اسرائیل" در مورد این رژیم استفاده کرده ابراز خوشحالی کرد. 

این در حالیست که بقایی هامانه ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را تنها بازیگران بد ذاتی خواند که با بی احترامی به قوانین بین‌المللی، تلاش می‌کنند توافق چندجانبه هسته‌ای ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نابود کنند. 

او در این باره به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و افزود که جامعه جهانی در هفته‌های آینده با تصمیم مهمی روبروست. احترام به حاکمیت قانون یا بازگشت به قانون جنگل. 

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما