plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۱۱۳۸۶
با دستور رییس جمهوری اسلامی ایران

بیش از ۲۱ هزار هکتار از شبکه‌های سامانه گرمسیری در کرمانشاه به بهره‌برداری رسید

حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد
۲۱ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از شبکه‌های اصلی و فرعی سامانه گرمسیری استان کرمانشاه در پانزدهمین هفته از پویش#هر_هفته_الف_ب_ایران روز پنجشنبه (۲۳ مرداد ماه) با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.
بیش از ۲۱ هزار هکتار از شبکه‌های سامانه گرمسیری در کرمانشاه به بهره‌برداری رسید
به گزارش ایصال نیوز، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در گفت و گویی گفت: ۲۳ هزار هکتار از شبکه های اصلی و فرعی سامانه گرمسیری در استان های مرزی کرمانشاه و ایلام از طرح‌های مهم آب و خاک در مناطق مرزی به عنوان مجموعه پروژه بزرگی در عرصه آب و خاک کشور امروز افتتاح شد.

بهروز مرادی افزود: این ۲۳ هزار هکتار شامل ۱۱ دشت در استان کرمانشاه و یک دشت در استان ایلام است که ۵۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، ۲۲۰ کیلومتر انشعاب لوله های فرعی، هشت هزار و ۸۵۰ کیلومتر تونل دارد و برای آن هشت ایستگاه پمپاژ و ۲ ایستگاه پست فشار قوی و ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق احداث شده که ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در استان کرمانشاه و یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن در ایلام واقع است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران گفت: سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای سامانه آبیاری در سطح ۲۳ هزار هکتار اراضی یک هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان هزینه های ثابت است که خروجی آب آن به صورت آبیاری مدرن با سامانه های تحت فشار و بارانی است که با وجود تحریم هایی که علیه کشور ما تحمیل شده این تحریم ها و تهدیدها در دولت تدبیر و امید به یک فرصت شکوفایی تبدیل شده است.

مرادی اضافه کرد: علاوه بر ۲۳ هزار هکتار امسال تا پایان آبان ماه بهره برداری از ۶ هزار و ۸۶۰ هکتار دیگر نیز انجام می شود که از این میزان ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار آن در ایلام و چهار هزار و ۱۱۰ هکتار آن در استان کرمانشاه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران ادامه داد: در مجموع در سال جاری ۳۰ هزار هکتار از سامانه گرمسیری توسط وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به طور مشترک انجام می شود که تخصیص آب آن براساس برنامه از پیش تعیین شده قبلا توسط ارگان های مدنظر ابلاغ شده و زیرکشت می رود و برنامه برای هر دشت تدوین شده است.

مرادی گفت: سامانه گرمسیری در مجموع ۵۳ هزار هکتار از اراضی استان های کرمانشاه و ایلام را مشروب می کند که از این میزان ۳۴ هزار هکتار آن در استان کرمانشاه و ۱۸ هزار و ۳۰۰ هکتار آن نیز در استان ایلام قرار دارد و مابقی اراضی نیز معارض دارد و بخشی نیز در حال بررسی هستیم.

وی اظهار داشت: در مجموع ۲۳ هزار هکتاری که امروز به بهره برداری رسید به طور مستقیم برای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن اشتغالزایی می کند و ما باید صنایع جانبی را فعال کنیم که اگر صنایع تبدیلی و جانبی فعال شود اشتغالزایی بیشتر دارد.

مرادی گفت: تثبیت جمعیت، جلوگیری از مهاجرت، افزایش درآمد خانوارهای روستایی، افزایش کشت از یک کشت در فصول مختلف و افزایش سه تا هشت برابری درآمد از مهم ترین مزایای این طرح است.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیرو ایران گفت: اگر سرمایه گذاران در بخش سرمایه گذاری صنایع تبدیلی فعالیت کنند به معیشت مرزنشینان و افزایش درآمد مردم کمک می کند و امید است شکل بگیرد تا سرمایه گذاری که دولت از محل صندوق توسعه ملی انجام داده به بار بنشیند و انتظار می رود بخش خصوصی ورود کند تا کمک حال معیشت مردم و درآمد مرزنشینان و افزایش و رشد شاخص های بالندگی و شکوفایی در منطقه باشد. اجرای این طرح علاوه بر تأثیر مستقیم طرح بر بخش کشاورزی، به سایر بخش‌های مؤثر در توسعه منطقه‌ای شامل صنعت و خدمات پایه، بازرگانی، گردشگری، شهری و روستایی، زیربنای ارتباطی و سایر شبکه‌ها، نیز تاثیر مستقیم دارد. بهره‌برداری از این طرح عظیم در سال جهش تولید، باعث افزایش تولید سالانه محصولات کشاورزی در استان های کرمانشاه و ایلام به میزان ۹۰ هزار تن انواع غلات، ذرت و صیفی‌جات با ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان خواهد شد. با بهره‌برداری کامل از این طرح‌ها، ساکنان ۱۲ شهرستان، ۲۵ شهر و ۷۷۰ روستا از مزایای آن برخوردار می شوند.
طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است. استان کرمانشاه ۲.۵ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۹۴۰ هزار هکتار زمین زراعی است که سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت ها و پتانسیل های بخش کشاورزی کرمانشاه است. استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما