plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
کد مطلب : ۱۱۲۳
محمد مهدی شهریاری:

حجم آب دریاچه ارومیه، حدود 3.5 میلیارد مترمکعب شد

استاندار آذربایجان غربی در جریان بازدید امروز (جمعه) خود، از افزایش یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعبی حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد.
حجم آب دریاچه ارومیه، حدود 3.5 میلیارد مترمکعب شد
«شهریاری» روز جمعه در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه و بر روی عرشه کشتی آرتمیا که پس از هفت سال در داخل نگین آبی آذربایجان شناور شده است، گفت: با توجه به بارش‌های مناسب، دریاچه ارومیه 59 سانتی متر افزایش ارتفاع دارد. 
وی با تاکید بر اینکه دولت سه هزارمیلیارد تومان برای احیا دریاچه ارومیه هزینه کرده، ادامه داد: 29 مصوبه برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده است و در سایه لایروبی مسیر رودخانه ها امروز دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد. 
وی اضافه کرد: بزرگترین طرح ستاد احیا، انتقال آب از سد «کانی سیب» به دریاچه ارومیه بوده که تاکنون از 35 کیلومتر تونل انتقال آن، حدود 28 کیلومتر حفاری شده است و این تونل تا اواخر سال جاری به بهره برداری می رسد.
استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: تاکنون دولت یکهزار و 700 میلیارد تومان در این طرح سرمایه گذاری کرده است تا حدود 600 میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه منتقل شود. 
«شهریاری» گفت: 250 میلیون مترمکعب پساب شهرهای ارومیه و تبریز نیز به دریاچه ارومیه وارد می شود و کارهای این طرح انتقال نیز انجام شده است. 
وی ادامه داد: خاکریز دریاچه ارومیه تبخیر آب را بالا برده و نیاز است در برخی از نقاط آن، پل های دیگر احداث شود تا تعادل چرخشی آب رعایت گردد. 
وی بیان کرد: با همکاری سازمان ها و ادارات ذیربط تدابیری برای جذب گردشگر و فراهم کردن زمینه حضور مسافران در کنار دریاچه سنجیده شده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
انتهای پیام /* 
۰
مرجع : استانداری آذربایجان غربی - ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما