plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۱۰۸۵
در جلسه هیات دولت مطرح شد

رئیس جمهور: به خطر انداختن جان مسافران هواپیمای مسافربری ایران «تروریزم هوایی» آمریکا است

مگر می شود جنگل و کوه و دریا را وقف کرد و یا بخشی از کشور را فروخت!
رئیس جمهور به خطر انداختن جان مسافران هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنگنده های آمریکایی را در فضای کریدور بین المللی، "تروریزم هوایی" خواند و از سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی(ایکائو)، شورای امنیت سازمان ملل متحد و همه کشورها خواست با این اقدام تروریستی دولت آمریکا برخورد کنند.
رئیس جمهور: به خطر انداختن جان مسافران هواپیمای مسافربری ایران «تروریزم هوایی» آمریکا است
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت که این شیطنت دولت آمریکا نشانگر شکست سیاست های ضد ایرانی است و برای آنها تنها یک راه مانده و راه دومی نیز وجود ندارد و آن اجرای حق، قانون، توافق و مقررات و جبران خسارات به مردم ایران  است.

رئیس جمهور افزود: برای پیگیری یک قطعنامه علیه ایران، صبح تا شب مثل دلال از کاخ سفید راه افتاده اند و تا امروز موفقیتی به دست نیاورند البته اگر روزی هم موفق شوند پاسخ قاطعی به آنها می دهیم.

وی ایام مبارک پیش رو همچون روز عرفه و اعیاد قربان و غدیر را روزهای پربرکتی که ما را در مسیر حق و حقیقت دعوت می کند توصیف کرد و گفت: این روزهای مبارک اعتماد، ایمان و توانمندی ما را افزون می کند و باید در این ایام از خداوند بزرگ برای قدرت روحی بیشتر خود استمداد بطلبیم.

دکتر روحانی دعای عرفه امام حسین (ع) را مجموعه ای از معارف اسلامی و از افتخارات شیعه برشمرد و با بیان اینکه اساس این ایام نزدیکی به خدا و آشتی با خداوند است، افزود: باید توجه کنیم در شرایط خاص امروز که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، در همه مراسم این روزها از جمله عید قربان پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این ایام باید بیش از پیش در مقابل توطئه های دشمنان و بدخواهان نظام و کشور، قویتر و توانمند تر شویم، اظهار داشت: دشمنان ما طراحی های مختلفی برای متوقف کردن حرکت توسعه و پیشرفت کشور تدارک می بینند که باید با قدرت در مقابل آن ایستادگی کرده و توطئه ها را نقش بر آب کنیم.

دکتر روحانی بهم ریختن اقتصاد و نابود کردن ارکان اقتصادی کشور را اولین طراحی دشمن طی سال های گذشته عنوان کرد و افزود: آنها به فکر فروپاشی اقتصاد ما بودند و در دو سال و 3 ماه گذشته روزهای سختی را گذراندیم اما بحمدااله اساس نظام و اقتصاد کشور و زندگی مردم به خوبی اداره شد و کالاهای ضروری و مورد نیاز به وفور در دسترس مردم قرار داشت، هرچند که دوست داشتیم با افزایش قیمت کالاها هم مواجه نباشیم.

رئیس جمهور در همین زمینه به تلاش تولیدگران، صنعتگران و همه دست اندرکاران عرصه تولید در کشور برای افزایش تولید و صادرات اشاره کرد و گفت: برغم همه مشکلات ناشی از فشار بی سابقه اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، افزایش 10 درصدی تولید فولاد را داشته ایم که نشان می دهد دشمن نتوانسته کارخانه های تولیدی ما را از فعالیت بازدارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه صادرات کشور نیز از نظر وزنی در این سالها افزایش داشته است، گفت: صادرات ایران از جمله به کشورهای منطقه اوراسیا 63 درصد افزایش داشته و این نشان می دهد که دشمن در زمینه اقتصادی موفق نبوده و نتوانسته اقتصاد ایران را متوقف کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته جنگ اقتصادی دشمن و تحریم های ظالمانه مشکلاتی ایجاد کرده است که دست بدست هم باید آنها را رفع کنیم و بخشی از مشکلات امروز قابل حل است.

دکتر روحانی ادامه داد: باید با اعمال نظارت دقیق از تولید کالا تا مصرف نهایی ، از ثبت سفارش تا تخصیص و تامین ارز، سفارش کالا تا حرکت کشتی و ورود کالا به بنادر و ترخیص کالا از انبارها، این روند را دقیق و مثل سایه دنبال کنیم که البته امروز با استفاده از سامانه الکترونیکی این روند به بهترین وجه قابل انجام است.

دکتر روحانی تاکید کرد: نظارت دقیق در همه موارد و در سطح خرد و کلان بر بازار از تولید تا مصرف وظیفه مهم و سنگین وزارت صمت و دادگستری است که باید آن را با دقت در دستور کار داشته باشند

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نشست خود با جمعی از تولیدکنندگان صنایع فولاد و پتروشیمی کشور، گفت: با تلاش های صورت گرفته از سوی تولیدگران متعهد و پرتلاش، در 7 سال گذشته تولید فولاد کشور در تمام مراحل و زنجیره ها نسبت به کل تاریخ این صنعت در کشور دو برابر شده و این یک کار بزرگ و ارزشمند است.

دکتر روحانی ادامه داد: در صنعت مهم پتروشیمی نیز تولیدات در این دولت تقریبا دو برابر شده و از 56 میلیون تن به 100 میلیون تن رسیده است و براساس اعلام بانک مرکزی شرکت های منظم و متعهد که در این دو صنعت که با صادرات خود ارز ما را تامین می کنند در 10 روز گذشته 5/2 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خود را عرضه کرده اند.

رئیس جمهور ایجاد تفرقه و اختلاف را از دیگر توطئه های دشمنان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با بیانات دقیق و هدایت های رهبر معظم انقلاب که برای هر سه قوه نقش اساسی داشت از این توطئه دشمن نیز عبور کردیم و امروز شاهد آرامش در کشور هستیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه  مقام معظم رهبری دستور دادند که هیچکدام از قوا نباید دنبال حاشیه سازی باشند و همدیگر را کمک کنند، اظهار داشت: اگر قوه ای هم می خواهد نکته ای را گوشزد کند اشکالی ندارد به شرطی که راهکار مناسب برای حل مشکل را هم ارائه دهد.

رئیس جمهور ایجاد شایعات روزمره در میان مردم را دیگر اقدام و توطئه دشمن برای ضربه زدن به نظام و کشور عنوان کرد وگفت: طرح شایعات بی اساسی همچون فروختن یا وقف کردن کوهها، دریاها، جنگلها و یا فروختن جزیره ای یا مناطقی در شرق یا غرب کشور، هیچ پایه و اساسی ندارد و فقط برای ایجاد نگرانی و ناراحتی در میان مردم است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه از این شایعه سازی ها و دروغ پردازی ها که کار طبیعی دشمنان است ناراحت نمی شویم، گفت: این عجیب این است که چطور گوش شنوایی برای این شایعات بی اساس و بی ربط وجود دارد و متاسفانه در اظهارنظرهای برخی از افراد آن را شاهدیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید جلوی این شایعات و حرف های ناروا و بی اساس که متاسفانه برخی دوستان هم آن را نقل می کنند، گرفته شود، گفت: به شایعات دامن نزنیم و در مقابل آن بیاستیم ، رسانه ها و  بویژه صدا و سیما هم باید آنقدر آگاهی مردم را بالا ببرند که گوش شنوایی برای این شایعات بی اساس وجود نداشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ایام محرم و عزاداری سید الشهدا(ع)، گفت: در شرایط امروز و شیوع بیماری کرونا باید توجه داشته باشیم که برگزاری همه مراسم مذهبی اعم از اعیاد و عزاداری ها باید مقید به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی باشد.

دکتر روحانی افزود:  اگر پروتکل بهداشتی به ما می گوید نباید عزاداری همراه با تجمع باشد، نوشیدنی و غذا نباشد و یا ساعات عزاداری طولانی نباشد، باید رعایت کنیم. عزاداری تعطیل نمی شود اما اجازه هم نمی دهیم که کسانی از طریق عزاداری، عزاداری را زیر سوال ببرند.

رئیس جمهور افزود: حتما کسانی که امسال هم مشعل عزاداری امام حسین (ع) را روشن می کنند، خودشان بیشتر رعایت خواهند کرد که واجب شرعی که همان حفظ جان و سلامت مردم است، رعایت شود و می دانند که اگر ناقل بیماری در عزاداری عامل انتقال ویروس و آلوده کردن مردم باشد واجب شرعی را زیر پا گذاشته و حق الناس را رعایت نکرده است.

دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت رعایت دقیق و کامل پروتکل های بهداشتی از سوی همه و در همه اماکن، تصریح کرد:  باید حتی اگر لازم شد برای کسانی که پروتکل های بهداشتی اعلام شده را رعایت نمی کنند، مجازات تعیین شود.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تلاش برای تصویب قطعنامه علیه ایران در مجامع بین المللی را دیگر توطئه دشمنان برای ضربه زدن به ایران عنوان کرد و افزود: می خواهند در مجامع بین المللی قطعنامه جدیدی علیه ایران تصویب کنند تا ما نتوانیم براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به حق خود برسیم. برای این کار نیز صبح تا شب مثل دلال راه افتاده اند از کاخ سفید به این طرف و آن طرف می روند ولی تا امروز موفقیتی نداشته اند، اگر هم بعد از این کاری بکنند پاسخ قاطعی خواهیم داد.

رئیس جمهورادامه داد: داستان جدید دشمنان، گستاخی کردن و اقدام خطرناک در آسمان بین المللی است، ایکائو، شورای امنیت و سازمان ملل کجا هستند؟ در مقابل این اقدام، کشورهایی که این پرواز در مسیر و مقصد آنها بوده است باید حرف بزنند

دکتر روحانی با بیان اینکه مگر می شود در یک مسیر مشخص پرواز، هواپیمای نظامی مسافران یک هواپیمای مسافربری را بترساند، گفت: این اقدام دقیقا تروریسم هوایی است و بدون تردید باید به عنوان تروریسم از سوی ایکائو، شورای امنیت و کشورها با آن برخورد شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه البته انجام چنین کارهایی از سوی آمریکایی ها بی سابقه نیست و در سال 67 نیز به بهانه واهی هواپیمای مسافربری ما را سرنگون کردند، خاطرنشان کرد: این شیطنت ها و بازی ها به این معناست که در برابر ایران شکست خورده اند.

دکتر روحانی تاکید کرد: به سردمداران کاخ سفید می گوئیم یک راه بیشتر در برابر ایران برای شما وجود ندارد و آن اجرای حق، قانون و مقررات و جبران خسارت هایی است که به ملت ایران زده اید، اگر فکر می کنید ملت ایران در برای شیطنت های ما تواضع خواهد کرد، اشتباه می کنید، مردم ما مایوس نمی شوند و از مقاومت دست نخواهند کشید.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم ایران در فضای ماه رمضان روحیه شان قویتر شد، در ذی الحجه و محرم هم همینطور خواهد بود و این مردم با مقاومت و تولید بیشتر در مقابل کسانی که شیطنت می کنند، خواهند ایستاد.

دکتر روحانی در پایان با اشاره به اقدامات بسیار ارزشمند انجام شده در زمینه توسعه دولت الکترونیک با هدف حل مشکلات مردم و شفافیت بیشتر، تاکید کرد: تلاش ما برای رفاه مردم مضاعف خواهد شد و این روند دولت با کمک قوای دیگرادامه خواهد داشت.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

از روز عرفه برای قدرت روحی بیشتر خودمان استمداد بطلبیم مخصوصا جملات آن دعای معروف ابی عبدالله‌الحسین(ع) در بیابان عرفات و دعایی که معمولا مومنین و معتقدین در روز عرفه آن را مرور می‌کنند و از آن دعا استفاده و بهره‌برداری می‌کنند که آن دعا یکی از افتخارات شیعه است. به تعبیر امام آنجایی که ایشان می‌گویند یکی از مواردی که مفتخریم، صحیفه سجادیه، مناجات شعبانیه و یکی هم دعای امام حسین(ع) در عرفات و در روز عرفه است که یکی از افتخارات بزرگ ما است و در واقع این دعا مجموعه‌ای از معارف اسلامی است.

در این ایام ضمن اینکه مراسم را گرامی می‌داریم، باید در شرایط امروز به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنیم. صبح امروز وزیر بهداشت نامه‌ای فرستاد و خواست در روز عید قربان که معمولا برادران اهل سنت مراسم مفصل‌تری برگرار می‌کنند که البته شیعیان هم مشابه آن مراسم را دارند، همه آن پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند والا دوباره ما در مسیر شیوع این بیماری قرار می‌گیریم و مشکلات برای مردم و کادر درمانی ما دوچندان می‌شود.
البته امسال حاجیان ما نمی توانند از مراسم عرفه در بیابان عرفات استفاده کنند و جزو اتفاقات نادری است که در تاریخ اسلام رخ داده و کمتر شاهد چنین سالی بودیم که حاجیان و آنهایی که عاشق خانه خدا بودند و می‌خواستند وظیفه دینی خود را انجام دهند امسال به دلیل شیوع این بیماری موفق نیستند و ان شاءالله با مناجات و راز و نیاز با خداوند در منازل خودشان نورانیت را به دلهای خود برمی‌گردانند.
اساس این ایام و این روزهایی که خداوند برای ما مقرر کرده است، عید مسلمانها و وحدت مسلمانها است و روز عرفه، روز نزدیکی با خداوند است. به تعبیر بعضی از عرفا می‌گویند عرفه، روزِ آشتی با خداوند است و می‌گویند توبه حضرت آدم هم در همین روز عرفه بود که پذیرفته شد و «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِمات» که می‌گویند به روز عرفه مربوط می‌شود.
به هر حال این ایام ایامی است که در برابر همه توطئه‌هایی که بدخواهان علیه ملت و کشور ما طراحی کردند، توانمندتر و قوی‌تر می‌شویم. اولین طراحی آنها برای اقتصاد ما بود و می‌خواستند اقتصاد ما را به هم بریزند و مردم را در فشار اقتصادی قرار دهند و اساسا ارکان اقتصاد ما باقی نماند و نتواند ادامه بدهد و آنها به فکر این بودند که ما تورم‌های سه رقمی داریم، آنها به فکر این بودند که ما رشد اقتصادی منفی دو رقمی داریم، به فکر این چیزها بودند و فکر هم می‌کردند ظرف چند ماه می‌توانند اوضاع اقتصاد را به هم بریزند البته ما در این دو سال و چند ماه روزهای سختی را پشت سر گذراندیم و برای مردم ما هم روزهای راحتی نبود و روزهای مشکلی بود اما بحمدالله اساس کشور و نظام و چارچوب اقتصاد کشور و زندگی مردم در حداقل نیاز مردم و ضرورت مردم به خوبی اداره شده است و امروز کالای اساسی در اختیار مردم است، کالای مورد نیاز مردم به وفور در اختیار مردم است و البته در کنار وفور علاقمند بودیم به یک قیمت متعادل که البته برای آن باید اقدامات بیشتری انجام دهیم.
در بخش تولید، تولیدگران کار بسیار بزرگی را انجام دادند، یعنی تولیدگرانی که در صنایع مهم که امروز بخش بزرگی از صادرات غیرنفتی هم به آنها وابسته است، کارهای عظیمی را انجام دادند. همین الان در مقایسه با سال پیش می‌بینیم که فولاد 10 درصد اضافه تولید می‌شود؛ آلومینیوم 49 درصد بیشتر تولید می‌شود؛ در تمام صنایع مهم تولیداتِ ما افزایش پیدا کرده است، یعنی دشمن نتوانسته کارخانه‌های بزرگ را بخواباند؛ کارخانه‌های ما حتی از پارسال بیشتر کار می‌کنند.
حتی در صادرات، صادرات غیرنفتی ممکن است از لحاظ درآمدی یک مقدار کاهش پیدا کرده باشد ولی از لحاظ وزنی افزایش پیدا کرده است؛ یعنی فولاد، مس، آلومینیوم، پتروشیمی بیشتری صادر می‌کنیم؛ پس معلوم است تولید سرِ جای خودش است، این اساس اقتصاد است؛ وقتی اشتغال و تولید است، وقتی تولید و صادرات رو به افزایش است.
قرارداد اقتصادی با کشورهای اوراسیا در آبان سال گذشته اجرایی و عملیاتی شد و اگر تا آخر خرداد امسال، این چند ماه را که محاسبه کنیم، با همین مقدار زمان سال قبل، 63 درصد صادرات ایران به کشورهای اوراسیا افزوده شد؛ یعنی علیرغم اینکه اسفند و فروردین کرونا داشتیم و هنوز هم با کرونا مواجه هستیم و وضعیت مرزهای ما عادی نشده، علیرغم این 63 درصد افزایش صادرات داریم.
پس دشمن در زمینه اقتصادی موفق نبود و نتوانست ما را زمین بزند و کاری کند که اقتصاد ما متوقف شود؛ البته مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد که باید دست به دست هم بدهیم این مشکلات را حل کنیم.
من هم معتقدم بخشی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، قابل حل است؛ ممکن است بخشی به خاطر تحریم، شرایط کرونا و شرایط اقتصادی دنیا باشد، ولی بخشی از آن قابل حل است؛ یعنی با نظارت دقیق از تولید تا مصرف نهایی، از سفارش و ثبت سفارش تا تخصیص و تامین ارز، تا سفارش دادن به آن کشوری که از آن جنس می‌خریم، تا روزی که این کالا در کشتی حرکت کرده و وارد بندر می‌شود، تا روزی که از بندر ترخیص می‌شود، تا وقتی که به انبارها می‌رسد، اگر مثل سایه این روند را دنبال کنیم؛ امروز دنبال کردن این روند آسان است، الان ظل ظلیل است؛ «ظلال» یعنی سایه‌ی آماده؛ که با سامانه الکترونیکی است. ما می‌توانیم به بهترین وجه هر جا هست مثل سایه در کنارش باشیم و ببینیم که اینها چه کار می‌کنند؛ چطور صادر کردند، چطور وارد کردند، کالا از تولید داخلی وقتی حرکت کرده، کجا آمده، در بورس قیمت چند گذاشته شده است؛ در همین چند روز وقتی این موارد را بررسی می‌کردیم، دیدیم برخی از اشکالات وجود دارد که قابل حل است؛ البته برخی از اشکالات را نمیتوانیم به این سادگی حل کنیم.
کاری که امروز تولیدکنندگان بزرگ ما انجام دادند که یک جلسه‌ای هم در همین هفته با تولیدکنندگان بزرگ فولاد و پتروشیمی نشستم و با آنها صحبت کردم؛ الحمدالله با برنامه‌ریزی خوب، روحیه خوب؛ مردم عزیز کشور بدانند در 7 سال گذشته تولید فولاد در تمام زنجیر‌ه‌اش نسبت به تاریخ قبل دو برابر شده یعنی تاریخ ایران هر چه بوده در این 7 سال دو برابر شده است. این کار عظیم و بزرگی است که مهندسین، کارگران، صنعتگران و مدیران انجام دادند و باید تشکر و سپاسگزاری کنیم.
در تمام مراحل یعنی از آن معدن گرفته تا کنسانتره، تا گندله، تا آهن اسفنجی، تا فولاد و تا بعد فولاد، مراحل بعدی تا آن میلگرد و بقیه چیزهایی که نیاز است، همه چیز دو برابر شده، این به ما نشان می‌دهد که توانمند هستیم.
(میزان تولید)در پتروشیمی تقریبا تا پایان امسال و در این 7 سال، دو برابر می‌شود؛ اول سال 92 ، 56 میلیون تن (تولید) پتروشیمی بوده، که این تا چند ماه دیگر 100 میلیون تن یعنی تقریبا دو برابر می‌شود؛ پس در تولید حرکت خوب بوده و همه شرکت‌های ما فعال بودند؛ مخصوصا شرکت‌های مهم و بزرگ که با صادرات خود ارز را تامین می‌کنند.
گزارشی که بانک مرکزی امروز به من داده در 10 روز گذشته صادرکنندگان خوب ما و شرکت‌های بسیار مقید که عمدتا فولاد و پتروشیمی هستند؛ البته شرکت‌های دیگر هم که منظم هستند؛ 2و نیم میلیارد دلار ارز را در طول 10 روز گذشته عرضه کردند. پس می‌بینیم که شرکت‌ها تلاش، کار و صادر می‌کنند و بسیاری از آنها خوشبختانه ارز را به درستی به سامانه نیما برمی‌گردانند و در عرضه نیاز کشور قرار می دهند. البته اقلیتی هم هستند که ممکن است متخلف باشند که با آنها هم طبق قانون باید برخورد شود.
پس امروز در تولید شاهد یک حرکت بسیار خوب در کشور هستیم و این بسیار مهم است؛ البته چیزی که باید اضافه کنیم همانطور که عرض کردم نظارت است، نظارت در سطح کلان، نظارت در سطح خرد در همه موارد و اینجا وظیفه وزارت صمت و وزارت دادگستری است؛ این دو وزارت وظیفه سنگینی را برای نظارت بر بازار دارند، برای اینکه مقررات و قانون و چارچوب‌های قیمتی دقیقا اجرا و عملیاتی شود.
پس دشمن در زمینه اقتصاد نتوانست ما را بشکند، راههای دیگری را هم انتخاب کرده و در پیش گرفت؛ راه دیگری که دشمن انتخاب کرده بود ایجاد تفرقه و اختلاف در کشور بود؛ خیلی هم امیدوار شده بودند. در اوایل امسال علیرغم اینکه کرونا بود به دعوا و اختلاف و جنگ بین قوا امیدوار شده بودند و بحمدالله دیدیم که از این توطئه هم عبور کردیم؛ البته بیانات مقام معظم رهبری، دقت، سخنان و هدایت ایشان برای هر سه قوه نقش بسیار اساسی داشت.
امروز شاهد یک آرامشی هستیم و همانطور که ایشان دستور داده بودند هیچ‌یک از قوا نباید دنبال حاشیه‌سازی و حاشیه باشند، چه ما به عنوان دستگاه اجرایی و چه قوای دیگر، همه باید در کنار هم باشیم، همدیگر را یاری و کمک کنیم و اگر قوه‌ای هم می‌خواهد به ما نکته‌ای را گوشزد کند بگوید، اشکالی ندارد؛ به شرط اینکه راه حل پیش پای ما بگذارد و بگوید دستگاه اجرایی این کار را کرده، این کار را هم بکند خوب است؛ پیشنهاد بدهد وگرنه فقط نقد خالی خیلی مشکل را درمان نمی‌کند، از این مورد هم تقریبا گذشتیم و عبور کردیم.
دشمن راه سومی را در پیش گرفته و آن ایجاد شایعات روزمره در میان مردم است؛ هر روز یک شایعه در میان مردم است، امروز همه می‌گویند کوه‌های ما را فروختند، چطور کوه‌ها را فروختند؟ بعد می‌گویند نه کوه‌ها را وقف کردند، باز روز بعد می‌گویند جنگلهای ما را فروختند، روز بعد می‌گویند نه، جنگلهای ما را وقف کردند. این چه بازی، ایجاد نگرانی و ناراحتی در میان مردم است؟ مگر می‌شود انفال، بیابان، مرتع، جنگل، کوه، دریا و اقیانوس را وقف کرد؟
اگر به این راحتی بود که همه وقف می‌کردیم؛ همه اقیانوس‌های عالم را وقف می‌کردیم و درآمد آن را در راهی می‌دادیم؛ اینها نیست، اساس وقف اول مالکیت است، وقتی کسی مالک نیست در بعضی از وقف ‌نامه‌ها، کاغذ قدیمی‌ها که کمی از آن هم از بین رفته و تا خورده و موریانه خورده، وقتی نگاه می‌کنند می‌گویند از کوه فلان تا کوه فلان، از این کوه تا آن کوه، 100 کیلومتر را در راه خدا وقف کرده است؛ مگر مالِ اوست، زمین خداست هر که رفت احیا کرد با احیا مالک می‌شود؛ مگر اینطوری می‌شود مالک شد؟ حالا این شایعات را درست می‌کنند برای اینکه مردم را نگران کنند؛ هر روز یک مشکلی برای مردم پیش بیاید و هر روز فکری کنند.
یک روز دیگر می‌گویند این قسمت کشور را فروختند؛ مثلا شرق کشور را، بعد می‌گویند جنوب کشور، بعد می‌گویند جزایر را فروختند. اصلا از این تعجب نمی‌کنم که شایعه‌ای می‌سازند و درست می‌کنند؛ این کار طبیعی آدمهایی است که دشمن هستند و بر ضد ما کار می‌کنند. عجیب این است که چطور گوش شنوا وجود دارد؟ یعنی در این بحران، در این وسط، در این مشکلات چطور گوشی وجود دارد که این را بشنود که چنین چیز بی‌ربط و بی‌اساسی که اصلا اساس ندارد.
بعد هم هر جمله‌ای یک مسوولی بیان می‌کند یکی دیگر یک کلمه آن را کم و یک کلمه را زیاد می‌کند؛ بعد مردم را نگران می‌کند. آن یکی می‌گوید اصلا اینها می‌خواهند ماه محرم کل عزاداری امام حسین(ع) را تعطیل کنند؛ آن یکی می‌گوید ماه محرم اینها می‌خواهند که عزاداری خیلی وسیع‌تر از سالهای پیش باشد؛ آن یکی می‌گوید کرونا شایع می‌شود، آن یکی می‌گوید دین از بین می‌رود، آن یکی می‌گوید سلامتی از بین می‌رود، جلوی این شایعات و حرفهای ناروا که متاسفانه گاهی می‌بینیم برخی از دوستان هم حرف را گوش نمی‌کنند و درست لمس نمی‌کنند و نقل و بیان می‌کنند.
خیلی روشن است در تمام این برنامه‌ها از عید قربان، روز عرفه و روز عید غدیر خم گرفته تا ایام محرم‌الحرام، همه جا دین هست؛ مراسم هست؛ مقید به چارچوب‌های پروتکل بهداشتی، همه این روشن است کاملا روشن و واضح است، پروتکل بهداشتی اگر می‌گوید نباید اجتماع باشد، نباید باشد؛ یعنی در یک جا تراکم جمعیت نباشد. اگر می‌گوید فاصله، باید فاصله باشد. اگر می‌گوید ماسک، باید ماسک باشد. اگر می‌گوید نوشیدنی نباید استفاده بشود، نباید استفاده شود. اگر می‌گوید روزهای عزا به جای 20 روز باید 3 یا 4 روز باشد، باید گوش کنند. اگر گفتند ساعت عزاداری به جای 7 ساعت از 2 ساعت نباید بیشتر باشد، باید گوش کنند؛ همه اینها در پروتکل نوشته شده است، الان مشخص است که عزاداری ماه محرم چگونه است.
آنهایی که می‌خواهند عزاداری تعطیل شود، به آنها گفته می‌شود عزاداری تعطیل نمی‌شود و به آنهایی که می‌خواهند از طریق عزاداری، عزاداری را زیر سوال قرار دهند و بگویند این عزاداری باعث شد تا موج بیماری بیشتر شده اجازه نمی‌دهیم.
عاشقان امام حسین(ع) و آنهایی که امسال هم مشعل عزای امام حسین(ع) را روشن خواهند کرد و به پا خواهند داشت، خودشان بیش از همه مراقبت و مواظبت می‌کنند که واجب شرعی را مراعات کنند. همه آنها می‌دانند اگر کسی آلوده بوده است، مراعات نکرد و باعث آلودگی دیگری شد، هم حق‌الناس را زیر پا گذاشته و هم دارای ضمان شرعی است. همانطور که من می‌دانم مریض هستم و نمی‌گویم، می‌دانم مریض هستم به رئیس اداره هم نمی گویم، می‌دانم مریض هستم به همکارم نمی‌گویم، می‌دانم مریض هستم حتی در خانه به زن و بچه‌ام نمی‌گویم؛ مگر چنین چیزی می‌شود؟ اینها حق‌الناس است و ضمان شرعی دارد، اینها خلاف شرع است، اینها خلاف مقررات قانونی است و باید برای آنهایی که همه پروتکل‌ها را اجرا و عمل نمی‌کنند و زیر پا می‌گذارند، حتی اگر لازم است مجازات تعیین شود.
این را هم به وزارت کشور و هم به وزارت بهداشت و درمان گفتم که بنشینند برای مواردی که لازم است حتی مجازات تعیین کنیم؛ البته گفتیم کسی اگر وارد اداره‌ای می‌شود و پروتکل را مراعات نمی‌کند به او خدمت داده نشود، این قبلا اعلام شده بود. اگر کسی وارد اداره می‌شود، کارمند اداره است و پروتکل را مراعات نکرده او را برگردانند و برای او غیبت بزنند؛ اینها مشخص شده است؛ ولی بالاتر از این هم می‌توانیم قدم‌های بعدی را برداریم. برای آنهایی که متخلف هستند، مجازات تعیین کنیم؛ بنابراین به شایعات دامن نزنیم و در برابر شایعات بایستیم؛ صدا و سیما و رسانه‌ها آنقدر باید آگاهی مردم را بالا ببرند که گوشی شنوای این مسائل نباشد.
از این مرحله هم که گذشتیم یک کار دیگر شروع کردند و آن اینکه به مجامع بین‌المللی بیایند و یک قطعنامه علیه ما تصویب کنند؛ بیایند به مجامع بین‌المللی و نگذارند به حقوقی که در توافق هسته‌ای در قطعنامه 2231 بدست آوردیم و آن پایان تحریم تسلیحاتی است، برسیم.
دنبال قطعنامه از اینجا و آنجا گدایی می‌کنند، به شرق و غرب می‌روند، در برابر یکی خم می‌شوند و برای آن یکی خم می‌شوند، صبح تا شب مثل دلال از کاخ سفید راه افتادند و از این کشور به آن کشور، با این تلفن با آن تلفن، و تا امروز الحمدالله هیچ موفقیتی را بدست نیاوردند. البته اگر هم روزی موفق شوند ما پاسخ بسیار قاطعی به آنها می‌دهیم. این هم الان به نظر من دیگر کم کم به سمت یأس می‌روند.
حالا آمدند داستان دیگر را شروع کردند؛ شروع کردند گستاخی کردن و شیطنت‌های خطرناک را در آسمان بین‌المللی عمل کردن؛ مگر می‌شود؟ ایکائو کجاست؟ شورای امنیت کجاست؟ سازمان ملل کجاست؟ کشورهای منطقه کجا هستند؟ کشورهایی که این تخلف در فضای آنها صورت گرفته است؛ این پرواز به مقصد آنها بوده و همه باید حرف بزنند؛ مگر می‌شود در یک فضای کریدور آزاد بین‌المللی، در یک روت مشخص هوانوردی، یک جنگنده کنار یک هواپیمای مسافربری بیاید؟ مسافربری‌ که در آن زن و بچه و کوچک و بزرگ است؟ مردم را در آسمان بترسانند؛ دقیقا و بدون تردید این تروریزم هوایی است.
کسی که جنگنده می‌فرستد کنار یک هواپیمای مسافربری، کارِ تروریستی هوایی انجام داده و به عنوان یک تروریست باید با او برخورد شود؛ ایکائو باید با او برخورد کند، شورای امنیت با او برخورد کند، کشورها باید برخورد کنند.
البته این داستان‌ها از طرف آمریکا سابقه داشته است؛ یک بار دیگر هم در سالهای پایانی جنگ در سال 67 دیدیم که چطور هواپیمای مسافربری ما را به بهانه‌های واهی سرنگون کردند؛ از اینها سابقه را داریم، ولی اینکه بیایند در فضای یک کشور دیگر، در فضای کشور سوریه، این هم برای ما غیرقابل قبول است.
این شیطنت‌ها و بازی‌ها همه برای این است که در برابر ایران شکست خوردند؛ یعنی راه اول، راه دوم و راه سوم را رفتند و شکست خوردند و ما در اینجا به سردمداران کاخ سفید می‌گوییم یک راه بیشتر در برابر ایران برای شما وجود ندارد و آن اجرای حق، قانون، توافق و مقررات و جبران خسارت‌هایی است که به مردم وارد کردید؛ شما راه دومی ندارید؛ اگر فکر می‌کنید ملت ایران در برابر فشار و در برابر شیطنت‌های شما، به شما تواضع خواهد کرد، اشتباه کردید. اگر فکر می‌کنید ما از حقوق خود دست برمی‌داریم، دست برنمی‌داریم. اگر فکر می‌کنید مردم ما را مأیوس می‌کنید، مردم ما مأیوس نمی‌شوند.
مردم ما در فضای ماه رمضان روحیه‌شان قوی‌تر شد؛ مردم ما در فضای ماه ذی‌الحجه روحیه‌شان قوی‌تر خواهد شد؛ در فضای محرم روحیه‌شان قوی‌تر خواهد شد؛ راه ما، ایستادگی و مقاومت، تولید، صادرات، کمک به یکدیگر، نظارت و مبارزه با آنهایی است که در این شرایط سخت خدای ناکرده می‌خواهند سوءاستفاده کنند، با آنها مواجه خواهیم شد.
من تشکر می‌کنم از همه آنهایی که در تولید تلاش می‌کنند؛ همه آنهایی که کار مردم را تسهیل می‌کنند؛ اینکه دیروز در یک جلسه فضای مجازی دیدیم اقدامات بسیار خوبی در زمینه سلامت، مالیات و قبوض آب و برق و گاز انجام گرفته است، در زمینه سفته الکترونیکی انجام گرفته؛ در زمینه شروع کسب و کار انجام گرفته، که از 72 روز به 3 روز تقلیل پیدا کرده و در چهار استان انجام و عملیاتی می‌شود از همه اینها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم.
ان شاءالله تلاش را برای رفاه مردم و برای آسوده خاطر بودن مردم هم در دولت و هم با کمک قوای دیگر مضاعف خواهیم کرد.
والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما