کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون فنی و استانداری قم:

سد های قم، وضعیت بسیار مطلوبی دارد

ظرفیت سد گلپایگان تکمیل شد

ایسنا , 22 فروردين 1398 ساعت 15:17

بهتشی، معاون فنی و عمرانی استاندار قم با بیان اینکه بارش‌ها در استان قم نسبت به سال‌های گذشته، دو تا سه برابر شده است، گفت: ۴ سد بزرگ وجود دارد که با بارش‌های اخیر وضعیت بسیار خوبی پیدا کردند و حجم آب‌ آن‌ها افزایش یافته است. ‌


به گزارش‌ ایصال نیوز، محسن بهشتی صبح امروز در نشست استاندار قم با اصحاب رسانه که در تالار امام جواد استانداری قم برگزار شد، عنوان کرد: با بارش‌هایی که در مدت اخیر رخ داد، چند استان دچار بحران و مشکل سیل شدند ولی این بارش نعمات الهی برای استان قم بسیار خوب و مثبت بود. وی افزود: با برنامه ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که قبل از بارش‌ها در استان قم انجام شده بود، توانستیم در کنترل سیلاب موفق ظاهر شویم و با لغو تعطیلات و مرخصی‌های مدیران، اقدامات به خوبی صورت گرفت.
معاون فنی و عمرانی استاندار قم بیان کرد: بارش‌ها در استان قم نسبت به سال‌های گذشته، دو و سه برابر شد ولی با مدیریت درست، با کمترین خسارات مواجه شدیم که گزارش این خسارات نیز به وزارت کشور ارسال شد تا توسط دولت جبران شود. وی ادامه داد: در سال زراعی جاری که از مهرماه هرسال آغاز می‌شود، ۲۲۵میلی‌متر بارش داشتیم در حالیکه میانیگن بلند مدت بارش‌ها ۱۳۷میلی متر بوده و در سال زراعی قبل نیز فقط ۶۰میلی متر بارش داشتیم؛ بارش‌های اخیر باعث احیای منابع آبی استان قم شد و برکات بسیاری داشت.
بهشتی تصریح کرد: اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری که سالیان گذشته در استان قم انجام شد بسیار در کنترل و مهار سیلاب‌ها تاثیرگذار بود؛ اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در بلند مدت نتیجه می‌دهد و اکنون نتیجه اقدامات سالیان گذشته را دیدیم. وی اضافه کرد: اقدامات آبخوانداری که در بالادست پردیسان در گذشته انجام شد، باعث این شد که منطقه پردیسان امن ترین منطقه در سیلاب اخیر باشد، در حالیکه در گذشته پردیسان ناامن‌ترین و آسیب پذیرترین نقاط بود.
معاون استاندار قم گفت: به جز چند سد کوچک در استان قم، 4 سد بزرگ وجود دارد که با بارش‌های اخیر وضعیت بسیار خوبی پیدا کردند و حجم آب‌ آن‌ها افزایش یافته است. وی ادامه داد: سد گلپایگان ۲/۳۷میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که تمام این ظرفیت تکمیل است، ۶۸متر مکعب در ثانیه ورودی این سد است و به همین میزان نیز خروجی دارد؛ طراحی و مهندس آب در استان قم بسیار خوب است چون آب‌های خارج شده از سد گلپایگان به سد کوچری منتقل می‌شوند.
بهشتی اظهار کرد: سد کوچری ۱۹۹میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که اکنون ۱۲۲میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره شده است؛ ورودی آب به سد کوچری ۷۰ مترمکعب در ثانیه است و خروجی آن اکنون ۴۸مترمکعب در ثانیه است. وی گفت: خروجی آب سد کوچری به سد ۱۵خرداد منتقل می‌شود؛ ورودی سد ۱۵خرداد، ۴۴مترمکعب است و خروجی آن صفر است؛ حجم آب موجود در این سد نسبت به سال گذشته بیش از ۴ برابر شده است. معاون استاندار قم عنوان کرد: سد ساوه نیز که آب بخشی از قم از جمله جعفرآباد را تامین می‌کند نیز در حال حاضر ۲۰۵میلیون متر مکعب آب در خود ذخیره کرده که حجم ورودی به این سد ۱۵۰متر مکعب در ثانیه است و خروجی آن نیز ۳۰متر مکعب در ثانیه است؛ آب خروجی این سد توسط رودخانه قره‌چای به دریاچه حوض سلطان می‌ریزد که حجم آب موجود در این دریاچه نیز در ۳۰سال گذشته بی سابقه بوده است.
وی افزود: سدهای بالادست استان قم مجموعا ۴۴۰میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند که این مقدار روز به روز در حال افزایش است و امیدوارم تمام سدهای بالادست استان قم تکمیل شود؛ این منابع آب پایدار می‌تواند در اشتغال‌زایی و رونق تولید استان بسیار تاثیرگذار باشد.
بهشتی گفت: با مدیریت انجام شده، ضمن کنترل سیلاب در استان قم، نیروی انسانی و تجهیزات به استان‌های درگیر سیل اعزام شد و به دستور استاندار قم، مهندس غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار برای یاری مردم به لرستان اعزام شدند؛ ‌امکانات استان قم در شهر چگینی لرستان متمرکز شده است و به مردم این منطقه کمک رسانی انجام می‌گیرد.
انتهای پیام/*


کد مطلب: 1108

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/1108/سد-های-قم-وضعیت-بسیار-مطلوبی

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir