کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت‌وگوی اینستاگرامی با مخاطبان بین‌المللی

ظریف: ادعای جنگ علیه تروریسم توسط امریکا زمینه گسترش تروریسم را فراهم کرده است

امریکا از مجموع 10 کشور پس از خود، بیشتر بر روی تسلیحات هزینه کرده است

ایسنا , 6 مرداد 1399 ساعت 19:37

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: آمریکا اشتباه محاسباتی دخالت در امور سایر کشورها را مرتکب شده است چرا که بر پیدایش نظم جهانی جدید و استفاده از قدرت نظامی خود حساب باز کرده بود. دخالت نظامی به یک هنجار برای سیاست جهانی آمریکا تبدیل شد هنوز هم این چنین است‌. این اشتباه به قیمت جان بسیاری از آمریکایی‌ها و ۸ تریلیون دلار تمام شده است‌. این باعث افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه شده است.


به گزارش ایصال نیوز، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اینستاگرامی با مخاطبان بین‌المللی‌اش که به همت دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران برگزار شد، به بیان دیدگاه های خود درباره مسائل مختلف چهان و منطقه پرداخت.

محمد جواد ظریف در این گفت و گو تلاش کرد به سوالات پیرامون "تغییرات عینی مانند جهانی شدن فرصت‌ها و تهدیدها از تروریسم تا کرونا، متکثر شدن منابع قدرت از فن‌آوری تا تسخیر قلب‌ها و مغزها، نقش پیدا کردن افراد در صحنه جهانی، کاهش نسبی قدرت کنشگران سنتی و افزایش نسبی قدرت کنشگران نوظهور، پایان نقش آفرینی انحصاری قدرت های بزرگ، پایان هژمونی و تحول در جغرافیای قدرت، بازگشت جهان غیر غربی به مدار تاریخ و ده‌ها پدیده جدید دیگر" پاسخ دهد.

ظریف در این گفت و گو تاکید کرد: در سال‌های گذشته اشتباهات گوناگونی رخ داده و کسی از آن‌ها در امان نبوده است. قدرت‌های کوچک و بزرگ اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند که میزان عواقبشان نیز فرق داشته است‌. سی سال گذشته دوران پرتلاطمی بوده است. ما شاهد وقوع جنگ، فجایع گوناگون و تغییرات گسترده‌ای در جهان بوده‌ایم. ما اگر می‌خواهید از وقوع اشتباهات جلوگیری کنیم باید درک کنیم که کجاییم و به کجا خواهیم رفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به محور این جلسه گفت‌وگوهای آنلاین با ارائه پیشینه‌ای از نظم جهانی با تاکید بر اینکه نظم نوین دنیا دیگر غرب‌گرایانه نخواهد بود اظهار کرد: دونالد ترامپ خود اعلام کرده که آمریکا هفت تریلیون دلار برای برپایی نظم نوین جهاتی هزینه کرده اما به جایی نرسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه آمریکا بیشتر از سایر کشورها برای خرید و فروش تسلیحات هزینه می‌کند گفت: جمعیت چین حدود پنج برابر ایالات متحده است اما با این حال این آمریکا است که به خرید و فروش بیشتر تسلیحات می‌پردازد. بعد از آمریکا و چین، روسیه و عربستان سعودی در رتبه‌های سوم و چهارم خرید و فروش تسلیحات قرار می‌گیرند و بعد از آن‌ها میزان خرید و فروش به نسبت چشم‌گیری کاهش می‌باید.

ظریف افزود: آمریکا از مجموع ده کشور پس از خود بیشتر بر روی تسلیحات هزینه کرده است برای همین است که این کشورها می‌خواهد همه چیز را امنیتی کند. این مسئله از دهه ۱۹ یا حتی زودتر آغاز شده‌. آمریکا سعی داشته محیطی امنیتی ایجاد کند تا خود قدرت برتر باشد و بتواند حکومت کند. این رویکرد مشکلات و هزینه‌هایی دربر دارد. اروپا اما رویکرد دیگری را دنبال کرد و سعی کرد نرم جهانی را برقرار کند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: برخی اشتباهات محاسباتی توسط قدرت‌های میانه صورت گرفت. این اشتباهات به ازهم پاشی یوگوسلاوی منجر شد. میلاسوویچ مرتکب اشتباه بزرگی در خصوص منافع آمریکا در پایان جنگ سرد شد. وی گمان میکرد که آمریکا تحمل اقداماتش را خواهد کرد و آمریکا نیز دلیلی به وی داده بود تا این چنین فکر کند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که یوگوسلاوی در حیطه امنیت ملی آمریکا قرار نمی‌گیرد. اشتباه محاسباتی استراتژیک میلاسوویچ نه تنها باعث زندانی شدن خودش بلکه باعث از هم پاشی یوگوسلاوی شد. صدام حسین نیز در زمان تهاجم به کویت باور داشت که آمریکا در کارهایش دخالت نخواهد کرد. همین مسئله باعث مرگ وی و روی دادن یک فاجعه در سه دهه اخیر شد.

ظریف ادامه داد: آمریکا اشتباه محاسباتی دخالت در امور سایر کشورها را مرتکب شده است چرا که بر پیدایش نظم جهانی جدید و استفاده از قدرت نظامی خود حساب باز کرده بود. دخالت نظامی به یک هنجار برای سیاست جهانی آمریکا تبدیل شد هنوز هم این چنین است‌. این اشتباه به قیمت جان بسیاری از آمریکایی‌ها و ۸ تریلیون دلار تمام شده است‌. این باعث افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه شده است. جنگ علیه تروریسم خود زمینه تروریسم را فراهم کرده است و ما دیده‌ایم که دو دولت پس از "جنگ علیه تروریسم" نتوانسته‌اند این مسئله را تغییر دهند. این‌ها یا نتایج عدم درک تحول یا تلاش برای پیش بینی نتیجه بوده که به چنین فاجعه‌ای منجر شده است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 11049

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/11049/ظریف-ادعای-جنگ-علیه-تروریسم-توسط-امریکا-زمینه-گسترش-فراهم-کرده

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir