plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۲
کد مطلب : ۱۰۸۳۸

آمریکا، پنج پایگاه خود را در افغانستان تعطیل کرد

یک مقام آمریکایی گفته دولت این کشور ۵ پایگاه خود در افغانستان را به حالت تعطیل درآورده است.
آمریکا، پنج پایگاه خود را در افغانستان تعطیل کرد
به گزارش ایصال نیوز، یک مقام آمریکایی، روز سه‌شنبه در گفتگو با «فاکس نیوز»مدعی شد که واشنگتن پنج پایگاه نظامی خودش در افغانستان را به عنوان بخشی از توافق با طالبان تعطیل کرده است. 

«زلمای خلیل‌ زاد»، نماینده دولت آمریکا در امور افغانستان گفت در توافق میان آمریکا و طالبان واشنگتن متعهد شده ظرف ۱۳۵ روز تمامی نیروهایش را از پایگاه‌های افغانستان تخلیه کند.

خلیل‌زاد در توئیتر نوشت: «به روز ۱۳۵ رسیدیم که نقطه عطفی کلیدی در اجرای توافق آمریکا-طالبان است. آمریکا سخت تلاش کرده فاز اول تعهداتش در این توافق از جمله کاهش نیروها و تخلیه پنج پایگاه اجرایی کند. نیروهای ناتو هم به تناسب کاهش یافته‌اند.»

در همین راستا، دولت افغانستان امروز سه‌شنبه اعلام کرد در راستای روند تبادل زندانیان، ۴ هزار و ۱۹۹ زندانی طالبان از زندان‌های این کشور آزاد شده‌اند.

طالبان همزمان با اعلام دولت افغانستان مبنی بر عدم آزادی ۵۰۰ زندانی این گروه تاکید کرد تمامی زندانیان این گروه باید براساس لیست ارائه شده در توافقنامه صلح میان این گروه و آمریکا آزاد شوند.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در حساب توئیتری خود ضمن اعلام آزادی 10 زندانی دیگر دولت افغانستان در قندهار نوشت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که آزادی زندانیان طالبان باید براساس لیست ارائه شده در دوحه صورت بگیرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از دولت افغانستان اعلام کرده بود که 500 زندانی طالبان را به دلیل ارتکاب این افراد به قتل و موضوعات اخلاقی آزاد نخواهد کرد و بجای آن طالبان باید لیست جدیدی ارائه دهد.

تبادل زندانیان میان طالبان و دولت افغانستان بخشی از توافقنامه این گروه با آمریکا است و براساس آن برای اعتماد سازی و آغاز مذاکرات بین الافغانی 5 هزار زندانی طالبان باید از سوی دولت آزاد شوند.

اما اعلام عدم آزادی بخشی از زندانیان طالبان از سوی دولت و همچنین افزایش خشونت در افغانستان باعث شده که بار دیگر رویای صلح در این کشور کم رنگ شود.

پیش از این نیز «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی دیگر طالبان در واکنش به خواسته‌ها در رابطه با کاهش خشونت‌ها از سوی این گروه، گفته بود که توقف جنگ پیش از گفت‌وگوها خواسته‌ای «غیرمنطقی» است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما