plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
کد مطلب : ۱۰۷۸۳

شورای امنیت، قطعنامه «کمک‌رسانی به شمال سوریه» را تمدید کرد

سرانجام روسیه کوتاه آمد
شورای امنیت سازمان ملل، با رأی ممتنع چین و روسیه، به بهانه‌های بشردوستانه، قطعنامه "ارسال کمک به شمال سوریه" را برای سال هفتم تمدید کرد.
شورای امنیت، قطعنامه «کمک‌رسانی به شمال سوریه» را تمدید کرد
به گزارش ایصال نیوز، شورای امنیت سازمان ملل سرانجام بامداد امروز یکشنبه (به وقت تهران) قطعنامه ارسال کمک از طریق گذرگاه مرزی ترکیه به مناطق تحت کنترل معارضان و تروریست‌ها در شمال سوریه را تصویب کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بعد از اینکه تلاش پنج باره کشورهای غربی در شورای امنیت برای تمدید قطعنامه کمک‌رسانی به شمال سوریه در هفته گذشته با وتوی روسیه و چین ناکام ماند، دقایقی پیش بالاخره این قطعنامه برای هفتمین سال پیاپی تمدید شد.

بر این اساس، رأی ممتنع چین و روسیه این بار اجازه داد این طرح تصویب شود تا از طریق یک گذرگاه مرزی در جنوب ترکیه، به بهانه‌های بشردوستانه، به مناطق تحت کنترل معارضان کمک‌رسانی شود.

بدین ترتیب گذرگاه «باب الهوی» که از طریق بزرگراه اِم۴۵، شهر اسکندرون در ترکیه را به ادلب در سوریه متصل می‌کند،‌ برای ارسال این کمک‌ها تا ۱۲ ماه آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روسیه درباره این قطعنامه، که بدون هماهنگی و موافقت دولت مرکزی دمشق است، معتقد است وضعیت در سوریه در سال‌های گذشته تغییر زیادی کرده و بخش زیادی از خاک این کشور اکنون تحت کنترل دولت است.

این در حالی است که روز گذشته اعضای شورای امنیت با ۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع طرح روسیه درباره گذرگاه‌های مرزی سوریه-ترکیه را رد کرده بودند. با توجه به آنکه کمک‌رسانی به بسیاری از مناطق نیازمند کمک‌های انسانی از داخل سوریه امکان‌پذیر است پیشنهاد مسکو این بود که باز بودن تنها یکی از گذرگاه‌های مرزی در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان طی ۱۲ ماه آینده کافی است.

شورای امنیت سال ۲۰۱۴، زمانی که جنگ سوریه در اوج قرار داشت، با تصویب قطعنامه‌ای کمک‌رسانی‌های انسانی به مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح مختلف را مجاز کرده بود. علاوه بر گذرگاه‌های ترکیه، گذرگاه‌های اردن و عراق هم جزو این مکانیسم کمک‌رسانی بودند، اما ژانویه سال جاری میلادی بسته شدند.

دولت سوریه که از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ و مقابله با تروریسم است، همزمان نیز تحت تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی قرار دارد. این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در این کشور جنگ زده، اوضاع را بیش از پیش وخیم‌تر کرده و «حسام‌الدین آلا» نماینده سوریه در دفتر سازمان ملل در ژنو هشدار داده که تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه دمشق، مانعی در برابر تلاش‌ها برای مبارزه با کرونا در این کشور است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما