plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۱۰۷۶۹

بازگشایی مسجد ایاصوفیه پس از 85 سال

اردوغان کاربری ایاصوفیه را از موزه به مسجد بازگرداند
ترکیه با حکم دیوان عالی، کاربری ایاصوفیه را از موزه به مسجد بازگرداند. اردوغان پیش‌تر گفته بود تبدیل مسجد ایاصوفیه (در زمان آتاتورک) به موزه «یک اشتباه بزرگ» بوده است.
بازگشایی مسجد ایاصوفیه پس از 85 سال
به گزارش ایصال نیوز، دیوان عالی ترکیه روز جمعه ۱۰ ژوئیه (۲۰ تیر) با لغو حکم موزه بودن بنای ایاصوفیه، کاربری اصلی این بنا را «مسجد» خواند.

دیوان عالی ترکیه در حکم خود با تاکید بر اینکه ایاصوفیه در زمان تاسیس به عنوان «مسجد» در اختیار جامعه گذاشته شده است، اعلام کرد: «ایاصوفیه به عنوان مسجد در سند ثبت شده و این قابل تغییر نیست.»

این دیوان بر اساس سند وقف ایاصوفیه اعلام کرده است که استفاده از این مکان به غیر از مسجد یا کاربری دیگر، قانونا امکان‌پذیر نیست.

این بنا که در ورودی تنگه بسفر واقع شده، یک کلیسای باستانی بوده است که در قرن ششم ساخته شده و در قرن پانزدهم در دوران امپراطوری عثمانی به مسجد تبدیل شده است.

دولت لائیک مصطفی کمال آتاتورک در سال 1934 میلادی با صدور دستوری ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که از حامیان تعویض کاربری ایاصوفیه به مسجد به شمار می‌رفت، در پیامی واگذاری ایاصوفیه به سازمان امور دینی ترکیه و بازگشایی آن به‌عنوان مسجد را تبریک گفت.

 اردوغان پیش‌تر گفته بود تبدیل آن به موزه «یک اشتباه بزرگ» بوده است.

همزمان، فرمان اجرایی رئیس جمهور ترکیه برای واگذاری ایاصوفیه به سازمان امور دینی آن کشور و بازگشایی آن به عنوان مسجد در روزنامه رسمی منتشر شده است.

در این فرمان خاطرنشان شد که دهمین شعبه دیوان اداری ترکیه امروز طی جلسه‌ای تصمیم کابینه دولت در سال 1934 برای تدبیل ایاصوفیه از مسجد به موزه را لغو کرده است.

در این فرمان آماده است: طبق ماده 35 قانون شماره 633 درباره تشکیل و وظایف سازمان امور دینی ترکیه، ایاصوفیه به این نهاد واگذار و به روی نمازگذاران بازگشایی شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در صفحه توئیتر خود فرمان مذکور را منتشر کرده و نوشت: مبارک باد!

گفتنی است، این اقدام دولت ترکیه با استقبال مسلمانان ترکیه روبرو شد اما اعتراض برخی کشورهای اروپایی و کلیسای ارتودکس روسیه را در پی داشت.

این اقدام اردوغان همچنین می‌تواند تنش بین ترکیه و یونان را افزایش دهد. یونان بارها در مورد به چالش کشیدن وضعیت ایاصوفیه هشدار داده بود.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما