plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
کد مطلب : ۱۰۶۲۶

اعزام ناوهای هواپیمابر آمریکا به دریای جنوبی چین

همزمان با رزمایش ارتش چین در دریای جنوبی، آمریکا دو ناو هواپیمابر برای برگزاری بزرگترین رزمایش خود در این منطقه اعزام می‌کند.
اعزام ناوهای هواپیمابر آمریکا به دریای جنوبی چین
به  گزارش ایصال نیوز، روزنامه وال‌استریت ژورنال بامداد شنبه گزارش داد آمریکا دو ناو هواپیمابر خود را برای برگزاری رزمایش به دریای جنوبی چین اعزام می‌کند تا پیامی صریح حاکی از مخالفت با افزایش حضور نظامی پکن در این منطقه داده باشد.

به نوشته این روزنامه، ناوهای هواپیمابر یواس‌اس رونالد ریگان و یواس‌اس نیمیتز قرار است بزرگترین رزمایش دریای آمریکا در سال‌های اخیر در دریای جنوبی چین را از روز شنبه و همزمان با برگزاری رزمایش ارتش چین در این دریا برگزار کنند.

چین روز گذشته ضمن هشدار به حضور غیرقانونی آمریکا در دریای جنوبی و برگزاری رزمایش‌های نظامی در این آبراهه گفت که برگزاری رزمایش توسط ارتش چین حق مسلم این کشور است.

«جائو لی جیان» روز جمعه در نشست خبری روزانه خود در پکن در واکنش به آنچه که آمریکا تنش‌زایی پکن عنوان کرد، افزود: مشکل نه چین بلکه کشورهای دیگری هستند که هزاران مایل دورتر، در دریای جنوبی چین به فعالیت‌های نظامی گسترده روی آورده‌اند.

رزمایش نظامی چین در دریای جنوبی از چهارشنبه آغاز شده و تا یکشنبه ادامه دارد.
وزارت دفاع آمریکا نسبت به برگزاری این رزمایش واکنش نشان داده و گفته است این رزمایش اوضاع در آب‌های مورد مناقشه را بی‌ثبات‌ می‌کند.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما