plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
کد مطلب : ۱۰۵۳۹

سردار حاجی زاده: نیروی هوافضای سپاه به کمک خودروسازان می‌آید

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در جلسه‌ای مشترک با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل خودروسازی کشور، از آغاز همکاری مشترک برای افزایش کیفیت، ارزان‌سازی، کاهش مصرف سوخت و بومی‌سازی صنعت خودرو خبر داد.
سردار حاجی زاده: نیروی هوافضای سپاه به کمک خودروسازان می‌آید
به گزارش ایصال نیوز، سردار امیرعلی حاجی‌زاده- فرمانده نیروی هوافضای سپاه انقلاب اسلامی ایران در نشست مشترک با سرپرست وزارت صمت، معاونان و مدیران عامل خودروسازان کشور با بیان اینکه دشمنان ما با برنامه، صنعت خودروسازی کشور را تحریم کردند که تبعات آن را در سال‌های 1397 و 1398 با دپوی خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها مشاهده کردیم، گفت: اما حرکت خوبی در وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنایع خودروسازی برای قطع وابستگی صورت گرفت که موجب شد امروز این مشکل را نداشته باشیم. هرچندکه همچنان در بحث کیفی، خلق ایده و تبدیل آن به محصول در صنعت خودروسازی مشکلاتی داریم.

وی ضمن تاکید براینکه هم‌افزایی و استفاده از داشته‌های یکدیگر موجب خدمت به تولید کشور می‌شود، اظهار کرد: در حوزه خودرو اقداماتی انجام شده که رو به جلو هم هستند. اخیرا تصمیم‌گیری شد کمیته‌هایی مشترک تشکیل شود؛ از این رو در حوزه خودرو تجربیات خود را در بخش تحقیقات منتقل خواهیم کرد. ضمن این که در بحث افزایش کیفی، ارزان‌سازی، کاهش مصرف سوخت و بومی‌سازی قطعات باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

سردار حاجی ادامه د اد: با توجه به توانمندی ما در حوزه الکتریک و الکترونیک، می‌تواند تجربیات خود را در رفع کاستی‌های موجود ارائه کند. این ورود ما می‌تواند در بعضی موارد فیزیکی باشد یا فقط تجربیات و اطلاعات خود را منتقل کنیم.

فرمانده نیروی هوافضای کشور تصریح کرد: اگر قطعه‌سازی، انحصاری شود، شروع فساد و اذیت کردن قطعه ساز خواهد بود. ما در تجربه‌های دفاعی خود به‌گونه‌ای عمل نکرده‌ایم که تامین‌کننده و سازنده انحصاری شود.

*استفاده از تجربیات و الگوهای موفق صنایع نظامی در دیگر صنایع
در ادامه این نشست، حسین مدرس خیابانی- سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت- بر ضرورت بکارگیری ظرفیت‌های مشترک همکاری برای توسعه بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشور و به ویژه در حوزه صنایع خودروسازی تاکید کرد و گفت: امروز مجموعه صنایع نظامی و به ویژه صنایع موشکی کشور، در لبه دانش قرار گرفته و ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این صنعت، به شمار می‌رود؛ بنابراین باید از این الگوی پیشرو و موفق، در توسعه دیگر صنایع بهره گرفت. این دستاوردها نماد افتخار، توسعه بکارگیری فناوری و پیشرفت دانش‌محور در کشور هستند و باید بیش از پیش، تقویت شوند.

وی با بیان اینکه پیرو فرمان مقام معظم رهبری و طرح سوال ایشان مبنی بر اینکه "چگونه کشور می‌تواند در پرتاب ماهواره و یا ساخت پهپاد و حتی دسترسی به صنایع فوق پیشرفته مثل نانوتکنولوژی و یا سایر صنایع نظامی به توفیقات بزرگی دست یابد، اما در صنایع غیرنظامی مثل خودرو، هنوز وابسته است"، تصریح کرد: این سخنان موید آن است که تکلیفی بزرگ به گردن بخش صنعت کشور قرار گرفته است؛ به نحوی که باید بتوان از این الگوی پیشرو و موفق، در توسعه دیگر صنایع استفاده کرد.

به گفته سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نباید فراموش کرد توفیقات صنایع نظامی در شرایطی است که سال‌های متمادی، این بخش از صنعت کشور با انواع تحریم‌ها و تهدیدات دشمنان مواجه بوده و علیرغم همه آنها، روی پای خود ایستاده است؛ به نحوی که اکنون، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اقتدار انکارناپذیر در دنیا معرفی شده است.

* وزارت صمت درصدد تولید خودروی ملی، خودرو و موتورسیکلت‌های برقی است

در این جلسه که با حضور خودروسازان برگزار شد، موضوع استفاده از تجربیات و الگوهای موفق صنایع نظامی به ویژه صنایع موشکی مطرح و مشخصاً چند محور برای همکاری مشترک تعریف شد که مهمترین آن، انجام کار مشترک در حوزه صنعت خودرو و نیروی محرکه بود تا بتوان از فناوری‌ها، امکانات و ظرفیت‌های حوزه صنایع موشکی در صنایع مرتبط با صنعت خودرو استفاده کرد تا در نهایت، بتوان قطع وابستگی کامل در این بخش را محقق کرد. 

مدرس‌خیابانی اظهار کرد: در این راستا به دنبال تولید خودرو ملی، خودروها و موتورسیکلت‌های برقی با کمترین وابستگی لازم در کشور هستیم و گام‌های واقعی به این سمت برداشته شود که صنعت خودروسازی کشور، همچون صنعت موشک‌سازی به افتخار ملی تبدیل شود؛ ضمن اینکه بتوان فرمان مقام معظم رهبری را لبیک گفت.

سرپرست وزارت صمت ادامه داد: دیگر موضوع مورد توجه، ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های پراکنده هر دو حوزه است و در همین راستا، با دستگاه‌های نظامی و نهادهای عمومی جلسات متعددی برگزار شده تا بتوان ارتباط منطقی و همراه با هم افزایی بین ظرفیت‌های دو طرف را برقرار کرد. در دو بخش صنایع نظامی و غیرنظامی کشور، توانمندی‌های قابل ملاحظه ای وجود دارد که در مواردی دو طرف از این ظرفیت‌ها اطلاع کافی ندارند و به همین دلیل، ضرورت دارد یک پیوندی بین این دو بخش ایجاد شود.

وی افزود: با پیوند این ظرفیت‌های پراکنده، می‌توان انتظار داشت تا جهش واقعی تولید شکل گرفته و آنچه مدنظر مقام معظم رهبری در همه ابعاد کمی و کیفی آن است، محقق شود؛ در این صورت در عمل با تحقق جهش تولید، وابستگی‌های مختلف کشور از بین می رود.

مدرس خیابانی گفت: جهش در آن بخش از تولید که وابستگی‌های ارزی بالایی دارد، مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست؛ بلکه باید به سمت تعمیق و توسعه ساخت داخل حرکت کرده و فناوری‌ های مرتبط با مجموعه‌های مختلف صنعتی را مورد استفاده قرار دهیم. برای دستیابی به جهش تولید، توسعه صنعتی کشور و ‌نگاه پیشرو به صنایع، باید ارتباط سازنده و موثری میان صنعت و مراکز آموزشی، تحقیقاتی پژوهشی و دانشگاهی ایجاد شود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما