plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۱۰۵۳۱
فرماندار پاوه تشریح کرد:

جزئیات جان باختن سه انسان فداکار در عملیات اطفاء حریق مراتع اطراف پاوه

در این حادثه غم انگیز «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» از نیروهای مردمی جان خود را از دست دادند.
جزئیات جان باختن سه انسان فداکار در عملیات اطفاء حریق مراتع اطراف پاوه
به گزارش ایصال نیوز، فرماندار شهرستان پاوه که فرماندهی عملیات اطفاء حریق ارتفاعات منطقه حفاظت شده «بوزین و مرخیل» را برعهده دارد، جزییاتی از جان باختن سه نفر در زمان مهار آتش‌سوزی مراتع این منطقه را تشریح کرد.

پرویز ایده پور روز دوشنبه در گفت وگویی، توضیح داد: ساعت چهار بعد از ظهر روز یکشنبه به همراه بخشداران نوسود و باینگان و تعدادی از همکاران راهی ارتفاعات «ماسان» در حد فاصل ارتفاعات بوزین به سمت رودخانه سیروان شدیم. وی با بیان اینکه پیش از حضور ما نیروهای محیط زیست، هلال احمر، منابع طبیعی و مردم بومی برای خاموش کردن آتش در منطقه حضور داشتند، گفت: تعدادی از این نیروها پیش از رسیدن ما به منطقه برای خاموش کردن آتش راهی ارتفاعات شده بودند.

فرماندار پاوه با بیان اینکه پس از ساعتی وزش باد شدید از سمت رودخانه سیروان به سمت مرکز آتش وزیدن کرد، افزود: با توجه به جنگلی و صعب العبور بودن منطقه و پوشش گیاهی بسیار گسترده وزش باد منجر به ایجاد حریق گسترده در منطقه شد.

ایده پور گفت: سه نفر از افرادی که در منطقه حضور داشتند به دلیل گستردگی آتش و ارتفاع بالا شعله ها در قسمت جنوبی صحنه آتش سوزی گرفتار آتش شدند.

وی ادامه داد: پس از اینکه شعله های گسترده آتش از محل حضور این افراد عبور کرد و در منطقه دود غلیظ مشاهده می‌شد تعدادی از نیروهای امدادی راهی منطقه شدند اما متاسفانه پیکر بی جان این عزیزان را مشاهده کردند.

فرماندار شهرستان پاوه با اشاره به اینکه برخی از رسانه ها مرگ این افراد را بر اثر انفجار مین عنوان کرده‌اند، گفت: در روز گذشته در ساعاتی که عملیات اطفاء حریق انجام شد، هیچ انفجار مینی به ثبت نرسیده است.

در این حادثه «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» از نیروهای مردمی جان خود را از دست دادند.

از روز پنجشنبه آتش به جان منطقه بوزین و مرخیل افتاده و نیروهای امدادگر و مردمی توانستند تا غروب روز شنبه آتش را مهار کنند. اما شادی مهار آتش عمرش کوتاه بود و از امروز خبر سربرآوردن آتش زیرخاکستر دوباره کام طبیعت دوستان را تلخ کرد.

با توجه به صعب العبور بودن این منطقه مهار آتش با نیروی انسانی کار بسیار دشواری است به گونه ای که مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: آتش فقط با دست و دستگاه دمنده خاموش می شود و هرجا که جاده دسترسی داشته باشد نیز خودرو آتش نشانی به کمک می آید.

فریدون یاوری افزود: صعب العبور بودن و مین گذاری در این منطقه مرزی ایجاب می کند که آتش سوزی با کمک هواپیما و یا بالگرد آب پاش خاموش شود اما ظاهرا اصلا چنین موضوعی در حفاظت از محیط زیست ما جایگاهی ندارد.

وی اضافه کرد: ای کاش برای هر چند استان یک سایت مجهز به هواپیما و یا بالگرد آب پاش تعریف می شد چرا که به گفته او در منطقه ای مانند بوزین و مرخیل به دلیل صعب العبور بودن و شیب تند، امکان سقوط امدادگران بسیار زیاد است.

طبق برآوردی که مدیرکل محیط زیست کرمانشاه دارد تا غروب روز شنبه آتش به جان ۴۳۰ هکتار از منطقه افتاده و پوشش گیاهی آنجا را نابود کرده است؛ البته به گفته یاوری طبق بررسی نقشه های هوایی پوشش جنگلی کمتر آسیب دیده است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما