plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۱۰۴۷۲
در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان

عباس رضایی: راه‌اندازی قطار سریع السیر اصفهان- تهران، یک ضرورت ملی است

مهمترین مسئله استان اصفهان، مسئله کم‌آبی است
استاندار اصفهان گفت: راه‌اندازی قطار سریع السیر اصفهان - تهران به عنوان معین تهران و با توجه به جایگاه استان در گردشگری یک ضرورت ملی است.
عباس رضایی: راه‌اندازی قطار سریع السیر اصفهان- تهران، یک ضرورت ملی است
به گزارش ایصال نیوز، دکتر عباس رضایی عصر پنجشنبه در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بوزیه کشور در استانداری اصفهان برگزار شد ، گفت: رفع موانع تامین اعتباری طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران، گامی در راستای راه‌اندازی و تسریع این آرزوی دیرینه مردم اصفهان است.

وی افزود: استان اصفهان در عرصه‌های مختلف از آغاز شکل‌گیری انقلاب تا دوران سازندگی و مراحل مختلف مثل مقابله با بیماری کرونا و سازندگی نقش ارزشمندی را به عنوان یک استان پیشرو داشته است.

وی ادامه داد: استان اصفهان با تقدیم ۲۳ هزار و ۵۰۰ شهید همراهی دائمی خود را به نظام و دولت نشان داد و امروز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه مهمترین مساله ما مساله کم‌آبی است، اظهار کرد: امروز صدای واعطشای مردم اصفهان در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و شرب شنیده ‌می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات استان اصفهان در خصوص سازگاری با کم‌آبی، اضافه کرد: استفاده از پساب در بخش صنعت و توسعه کشت گلخانه‌ای از جمله اقدامات استان در این بحث است.

رضایی ادامه داد: البته تخصیص‌هایی که در سال‌های پیش بدون در نظر گرفتن منابع آبی داده شده است، امروز برای استان مشکلاتی بوجود آورده است و قطعا باید در نطر داشت که زاینده‌رود، هویت استان است و خشک شدن آن ضربه بزرگ بر تاریخ و هویت مردم این مردم است.

استاندار اصفهان با اشاره به طرح‌های استان برای مقابله با کم‌آبی گفت: راه اندازی تونل کو هرنگ ، انتقال آب به فلات مرکزی در قالب طرح بهشت آباد، تامین و انتقال آب شرب به ۱۴ شهرستان در قالب سامانه آب، تامین آب از سد خرسان برای ۲ شهرستان‌ جنوبی و تامین آب سالم برای چهار شهرستان از جمله برنامه‌های آبی استان است که راه‌اندازی و تکمیل این طرح‌ها نیازمند تامین بودجه و اعتبارات و حمایت‌های مجوزی دولتی است.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل اصلی استان اصفهان نشست زمین است که نگرانی‌های جدی برای ما ایجاد کرده است و می‌تواند آثار تاریخی مهم استان را نیز َدر معرض خطر قرار دهد و کوچکترین اتفاق می‌تواند برخوردهای بسیار بدی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اجرای چهار پروژه قطارهای بین شهری در استان اصفهان گفت: استفاده از تبصره پنج بودجه برای قطار بین‌شهری اصفهان - شاهین‌شهر، اصفهان - نجف آباد و اصفهان - خمینی‌شهر نقش مهمی در توسعه این طرح‌ها دارد و همچنین راه‌اندازی قطار اصفهان- بهارستان به ۲ هزار میلیارد ریال نیازمند است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه تعداد روزهای پاک استان در سال گذشته کمتر از روزهای آلوده بوده است، گفت: تامین اعتبارات لازم از طریق مواد ۱۰ و ۱۲ قانون بودجه جهت ۳۹ پروژه اولویت‌داد در طرح‌های محیط زیستی می‌تواند استان را در مدیریت مباحث زیست محیطی و کاهش الودگی‌ها موفق‌تر کند‌.

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه مواصلاتی است، گفت: نگهداری و ترمیم روکش آسفالت راه‌های استان به تخصیص صددرصدی بودجه سال جاری نیازمند است و علاوه بر این با توجه به اینکه اصفهان دارای ۸۵۲ روستای دارای دهیاری و هزار روستای بالای ۲۰ خانوار است، به‌سازی این خطوط نیازمند ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

رضایی با بیان اینکه استان اصفهان دارای ۵۶۸ هزار اراضی کشاورزی است، اظهار کرد: در شرایط فعلی ۳۲۰ هزار اراضی کشاورزی استان زیر کشت قرار دارد و برغم مشکل کم‌آبی در تولید محصولات کشاورزی در جایگاه سوم کشوری قرار داریم که دلیل آن حاصل‌خیزی خاک به ویژه در شرق اصفهان، دانش بالای کشاورزان و زحمت کش بودن آنها است.

وی با اشاره به وجود ۲۴هزار ۵۰۰ رشته قنات در استان، گفت: احیای این قنوات با تامین اعتبار سالانه ۱۶۰ میلیارد ریالی می‌تواند جایگاه مهمی در تامین آب استان داشته باشد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان ‌بزرگترین تولید کننده شیر کشور است، ادامه داد: در زمان حاضر ۱۰ هزار تن وشیر خشک برای صادرات آماده است و جهش و بهسازی پنج هزار واحد دامی استان به تامین یارانه و تسهیلات ارزان قیمت نیاز دارد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان تاکنون ۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر کشت گلخانه‌ای برده است، افزود: برنامه استان در سال ۹۹ پیش بینی افزایش ۵۰۰ هکتار اراضی گلخانهای است که مستلزم تامین تسهیلات و اعتبارات لازم است.

وی به اشاره قرار گرفتن تنها شهرک علم و فناوری در استان اصفهان، گفت: این شهرک اقدامات چشمگیری داشته که یکی از آنها شتاب دهنده خطی و اقدامات موثر در مدیریت بیماری کرونا بود، و در خصوص منطقه علم و فناوری نیز اگر برای سال آینده ردیفی در بودجه سنواتی اعتباری در نظر گرفته شود، به شکوفایی استعدادهای بالقوه استان کمک می‌کند.

وی همچنین خواستار تامین یک هزار و ۴۰ میلیارد ریال اعتبارات مقابله با مخاطرات سیل و خشکسالی شد.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : استانداری اصفهان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما