plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
کد مطلب : ۱۰۴۳۷

وخامت اوضاع اقتصادی؛ معترضان لبنانی را دوباره به خیابان ها کشاند

معترضان لبنانی در آستانه برگزاری نشست کاخ ریاست جمهوری، در اعتراض به وخامت اوضاع معیشتی شماری از راه ها را در شهرهای این کشور بستند.
وخامت اوضاع اقتصادی؛ معترضان لبنانی را دوباره به خیابان ها کشاند
شماری از معترضان روز چهارشنبه محله «جسر الرینغ» در مرکز بیروت را بستند و برخی از آنان با نشستن روی زمین در اعتراض به وضعیت سخت معیشتی، شعار«انقلاب، انقلاب» سر دادند.

براساس این گزارش، در پی این اعتراض، نیروهای ضد شورش در این محله حضور یافتند و درگیری هایی میان دو طرف رخ داد و نیروهای امنیتی کوشیدند به زور راه را باز کنند.

همچینن شماری از تظاهر کنندگان در اعتراض به افزایش نرخ دلار که در حال حاضر به بیش از ۵۰۰۰ لیره در بازار غیر رسمی رسیده است، مقابل بانک مرکزی در غرب بیروت تجمع کردند.

کشور لبنان از زمان پایان یافتن جنگ داخلی (۱۹۹۰-۱۹۷۵)، از بدترین بحران اقتصادی رنج می برد.

کاهش بی سابقه ارزش پول ملی به یک سوم، بیکاری، ضعف در خدمات رسانی در بخش های برق و دفع زباله، گرانی های افسار گسیخته، کمبود شدید دلار و بالا رفتن قیمت آن و کاهش میزان اعتبار بین المللی مالی لبنان باعث شده تا بخش هایی از مردم این کشور پس از چند ماه بار دیگر در خیابان ها تظاهرات کرده و علیه گرانی و فساد اقتصادی و دولتی اعتراض کنند.

پیش از ناآرامی ها، هر دلار(در بازار رسمی) با یک هزار و ۵۰۰ لیره لبنانی مبادله می شد و اکنون (در صرافی های رسمی)این رقم از مرز ۳ هزار و ۳۰۰ لیره در برابر یک دلار نیز فراتر رفته است.

دلیل بخشی از این نابسامانی اقتصادی انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار سرمایه های مردمی و بانکی این کشور به خارج و به ویژه به سوئیس است و یکی از خواسته های اصلی مردم و مسوولان این کشور شناسایی عاملان این موضوع و بازگشت این اموال به داخل لبنان است.

لبنان از اواسط سال ۱۳۹۸ شاهد ناآرامی بود که برای مدتی کاهش یافت و بار دیگر در روزهای اخیر ناآرامی ها در لبنان آغاز شده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما